Foto: Marko Pigac
Foto: Marko Pigac

Gradnja 27-kilomterskega drugega tira je razdeljena na dva dela: kraškega in istrskega. Danes so podpisali pogodbo za gradnjo slednjega. Od Kopra do Črnega Kala bo moral Kolektor zgraditi šest predorov in dva viadukta. Prvi mož 2TDK Pavle Hevka: "Dela se bodo začela maja. Treba je pripraviti platoje, posekati drevje, pripeljati mehanizacijo, urediti bivanje za delavce. Gradnja, vrtanje se bo začelo junija."

Posebnih presenečenj na tem flišnatem delu trase ne pričakujejo. Direktor Kolektorja CPG Kristjan Mugerli pravi, da zdaj turškim partnerjem pomagajo pri urejanju dokumentacije za prihod okoli150 delavcev v Slovenijo. Lahko epidemija ustavi gradnjo? "Te omejitve nam omejujejo svobodo gibanja, povzročajo težave, a to ne more biti razlog, da mi ne bi uspeli zagotoviti tistega, kar moramo."

Pogodbeni rok je 39 mesecev. "To je realen rok, s pravim pristopom in z običajnimi pojavi v gradbeništvu, je izvedljiv," ocenjuje Mugerli.

Foto: Radio Koper/Tjaša Škamperle
Foto: Radio Koper/Tjaša Škamperle

Kolektor je posel dobil kot edini ponudnik za nižji znesek od zgornje limitirane vrednosti. Vse morebitne spremembe investicijskega vrednosti in zahtevke za anekse bo po novem potrjevala vlada, je napovedi minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec: "Za to razliko v ceni se investicijo niža, vsako spremembo bo potrdila vlada."

Med podpisniki pogodbe je prisoten grenak priokus, da se danes ni podpisala pogodba tudi za kraški del. Zato želijo, da bi bila odločitev o zahtevku neizbranega Strabaga znana kmalu.

Kako bodo gradnjo drugega tira občutili krajani?

Nad Črnim Kalom že nastaja deponija Bekovec, kamor bodo gradbinci vozili odvečni izkopani material. Po dostopnih poteh bo dnevno vozilo tudi 300 tovornjakov. Lokalna skupnost pa želi predvsem pospešitev postopkov za dvotirnost.

Več sto krajanov in njihovih hiš je na območju Škofij, Dekanov in Črnega Kala že vključenih v monitoring. Skrbita jih predvsem gradnja viadukta Gabrovica in predora pod Tinjanom. Kako ga bodo gradili? Direktor Kristjan Mugerli: "Kjer bo blizu hiš, bo pazljivo miniranje, razmišljamo o frezanju. To so šele inženirske ideje, kmalu se bomo odločili, kako."

Za dostop do gradbišča, do vhodov v predore so že zgrajene dostopne ceste ob Tinjanu in osapski dolini, po njih se domačini vozijo, kolesarijo, sprehajajo. To je že zdaj prepovedano, opozarja Marko Žitnik iz 2TDK: "Pozivamo vas, da do konca gradnje teh poti ne uporabljate, tako boste zavarovali predvsem sebe in ne boste ovirali gradnje."

Priprave na gradnjo že nekaj časa spremlja posebna občinska komisija. Župan Aleš Bržan pravi, da bodo vztrajali, da bo proga dvotirna. "Ponavljati je treba, dokler ni v krvi vseh, da bo proga res 100-odstotno dvotirna."

Tudi 2TDK si prizadeva, da bi se čimprej zgodila sprememba zakonodaje, ki jim bo omogočila, da bodo sami vodili postopke za povsem dvotirno progo. Po sedanjih načrtih je zdaj le 60 odstotkov predorov na tej progi projektiranih tako, da bodo vlaki vozili dvotirno.

Lokalna skupnost pa že snuje načrte, kaj bo s sedanjo progo, ko ta ne bo več v uporabi. Nov izziv za širše območje pa je tudi to, da bo na gradbiščih od Kopra do Divače, ko bo gradnja v polnem teku, dnevno prisotnih več kot 1000 delavcev.

Pogovor z direktorjem Kolektorja CPG Kristjanom Mugerlijem

Tjaša Škamperle