V sredini kurator festivala IZIS Marko Vivoda, desno producent Borut Jerman, levo Karlo Hmeljak, avtor uvodne besede kataloga IZIS 2200 UND3R. Foto: Radio Koper/Lea Širok
V sredini kurator festivala IZIS Marko Vivoda, desno producent Borut Jerman, levo Karlo Hmeljak, avtor uvodne besede kataloga IZIS 2200 UND3R. Foto: Radio Koper/Lea Širok

Če ne bomo ukrepali, bodo obalna mesta leta 2200 trajno poplavljena. To dejstvo ponazarja naslov letošnjega Festivala IZIS, 2200 UND3R. Sledi mu tudi postavitev razstave. Producent Borut Jerman iz društva Pina: ʺIn dejansko ta prostor na nek način nas pripravi na to, da se potopimo v samo razstavo, ki poskuša pričarati občutke ob tej katastrofi.ʺ

Prav občutek, ki bi ga lahko ponudil gledalcu, je bil vodilo kuratorja razstave Marka Vivode. ʺPosamezna dela govorijo del zgodbe, ki je relevantna za to temo, skupna postavitev tega pa nas postavi v eno drugo okolje v prihodnosti.ʺ

Ob vstopu v distopični svet prihodnosti nas pričaka premierna predstavitev šestih kratkih filmov iz podvodnega sveta francoskega surrealista Jeana Painleveja, dodaja Jerman. ʺČe si vzamemo čas, lahko vidimo, kako je genialno vkomponiral kritiko vlade, kritiko politike, ki je bila primarno namenjena predvojnemu in vojnemu času, a je še kako aktualna tudi danes.ʺ

Med avtorji omenimo še Namea, ki je pri Izoli ustvaril podvodni grafit z naslovom Time will tell. Gre za uvod v projekt, ki ga umetnik pripravlja pod morjem na atlantski obali ZDA, kjer je svojo pot končalo nekaj tisoč vlakov newyorške podzemne železnice. Na peskovniku iz ankaranskega pokopališča školjk brbotajo robotizirane školjke Marka Barottija. Zvoki so rezultat meritev kakovosti morja s pomočjo senzorja, pojasnjuje Vivoda. ʺSenzor je v obdobju petih dni podatke pošiljal v oblak, nato smo iz teh podatkov naredili zvočno pokrajino, katera tukaj pred nami odpira in zapira školjke.ʺ

Poredni robot Jolbe. Foto: Radio Koper/Lea Širok
Poredni robot Jolbe. Foto: Radio Koper/Lea Širok

In opozarja, da so zdajšnji podatki skrajno neskladni s povprečjem zadnjega stoletja. Sofia Crespo, Feileacan McCormick in Robertina Šebjanič z instalacijo Aqua(I)formings tematizirajo izginjanje leščurjev in pozejdonke v Jadranskem morju. No, po ogromnem prizorišču, ki ga je z recikliranimi in naravnimi materiali oblikoval Luka Murovec, dobitnik letošnjega zlatega leva beneškega arhitekturnega bienala, se sprehaja tudi Jolbe, nagajivi robot avtorja Boštjana Čadeža. Zakaj je nagajiv, se na razstavi v koprskem Libertasu lahko prepričate še danes in jutri. Za zdaj le namig: bodite pozorni, da ne boste mokri.

V Libertasu bo jutri tudi zaključni performans festivala na temo zvočnega onesnaževanja podvodnih svetov.