Foto: BoBo
Foto: BoBo

V več kot dveh desetletjih, odkar se v naši državi lotevamo projekta graditve drugega tira, se je nabralo toliko obljub, ki so jih prelomili, napovedi, ki se niso uresničile, dokumentov, ki so se spremenili, denarja, ki se je izgubil, da bi lahko o tem napisali knjigo v več nadaljevanjih. Pred tremi leti je drugi tir začel dobivati jasnejše oblike, a se je vsaka nova oblast projekta lotila po svoje. Tudi letos zapletom ni in ni videti konca.

Milijardni projekt 27 kilometrskega drugega tira je največji in najdražji infrastrukturni projekt države, zato je gneča na javnih razpisih razumljiva. 15 gradbenih podjetij se je prijavilo v januarju, tri ostajajo v igri: dve tuji družbi ter domači Kolektor CPG s turškima partnerjema. Kitajcev ni več v igri, čeprav smo jih sami vabili. Tako kot Madžare, ki jih je snubila Cerarjeva vlada; ta je zavajala, da brez njih ne moremo zaključiti finančne konstrukcije. Zdaj so se Madžari spet pojavili v igri; zakaj je predlog sporazuma tajen, ni jasno. Kaj je še v njem razen dogovora, da Madžari za 200 milijonov dobijo delež v podjetju 2TDK in da za to posojilo dobijo nerazumno visoke obresti in zemljišče v pristanišču, zakaj je tako nujno, da pritegnemo našo vzhodno sosedo? Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec: "Moj namen je Luko Koper utrditi kot strateško luko v Severnem Jadranu. Če nekdo govori, da zalednih držav ne potrebujemo, je za oskrbovanje Slovenije dovolj Marina Izola." Seveda potrebujemo vse zaledne in tudi druge države, a o tovoru, ki ga bodo pripeljali v Koper, ne odloča država, ampak multinacionalke in ladjarji.

Nekdanja ministrica Alenka Bratušek pravi: "Slovenci in Slovenija nismo hlapci ne Madžarske, Avstrije ali Poljske, ampak smo partnerji."

Madžarska si vsaj simbolično želi priti do morja, sedanja vlada ji je več kot očitno naklonjena. Medtem ko poteka bitka za to, kdo bo dobil 700 milijonski posel za glavna dela, Kolektor CPG gradi dostopne ceste. Vrstijo se pritožbe na razpise, podaljšujejo se roki. Medtem so zamenjali tudi vodstvo 2TDK, ki je domačo gradbeno stroko razjezilo z izjavo, da ni sposobna zgraditi drugega tira. A po njem se bomo zapeljali 2026, zagotavljajo v 2TDK. Bo proga imela še dodatni tir? To pomeni novo umestitev v prostor in dodatnih 400 milijonov. In nove zaplete, ki projekt spremljajo od samega začetka.

Nataša Ugrin Tomšič