Z 'gomulkami' so se mnogi vozili v službo ali šolo, originalno so bile rdeče-bele. Foto: Radio Koper/Mateja Rolih Maglica
Z 'gomulkami' so se mnogi vozili v službo ali šolo, originalno so bile rdeče-bele. Foto: Radio Koper/Mateja Rolih Maglica

Društvo ljubiteljev železnic Ilirska Bistrica deluje že dobro desetletje, njegov nastanek pa nekako sovpada s prihodom Ivana Simčiča na mesto kustosa Pokrajinskega muzeja Koper: "K meni so pristopili takrat zaposleni na Slovenskih železnicah (SŽ), ko so videli, da na Premu nekaj pripravljamo na področju muzejstva. In tako sva, zlasti z Jadranom Možino, ki je še danes velik entuziast, začela razpravljati o ohranjanju tehnične dediščine."

Najbolj jih je skrbela usoda lokomotive Breda, italijanskega izvora, ki je prva vozila ob elektrifikaciji t.i. Južne proge leta 1936. Ob podpori direktorja Železniškega muzeja Mladena Bogiča ter s sodelovanjem tako občine kot družbe SŽ so impresiven, 100-tonski eksponat, pridobili ter ga postavili na slepi tir ob železniški postaji v Ilirski Bistrici.

Drago Seizović v potniškem vagonu iz leta 1915. Foto: Radio Koper/Mateja Rolih Maglica
Drago Seizović v potniškem vagonu iz leta 1915. Foto: Radio Koper/Mateja Rolih Maglica

Kot je povedal sedanji predsednik društva Drago Seizović, so člani v obnovo lokomotive društva vložili več kot 2000 ur dela. "Je res ena dominantna gospa, ki jo cenimo in občudujemo. Za njo pa se je začela razvijati tudi zgodba z ostalimi eksponati. V našem društvu dajemo poudarek elektrovleki, saj so sicer v ospredju zanimanja v Sloveniji parne lokomotive."

Ob društvenih prostorih si danes obiskovalci lahko ogledajo tudi več kot sto let star potniški vagon, letos poleti pa so pripeljali tudi prvo potniško elektro garnituro, legendarno Gomulko, ki trenutno vsa v grafitih stoji ob železniškem prehodu. "V društvu načrtujemo, da jo bomo odeli v prvotne barve, rumeno in belo, naš cilj pa je tudi postavitev dveh slepih tirov z nadstreškom na zahodni strani železniške postaje, kamor bi poleg Gomulke postavili tudi t.i. lokomotivo 'mehovko', ki jo trenutno hranimo v hali bližnjega Lesonita." Kot dodaja Seizović, pri tem računajo tako na pomoč SŽ kot tudi občine.

Lokomotiva Breda je bila prva elektro lokomotiva, ki je vozila na tem območju, celo na območju celotne bivše države. Zanimivo je, da je elektrovleka na Primorsko prišla leta 1936, v Ljubljano pa šele leta 1962. Foto: Radio Koper/Mateja Rolih Maglica
Lokomotiva Breda je bila prva elektro lokomotiva, ki je vozila na tem območju, celo na območju celotne bivše države. Zanimivo je, da je elektrovleka na Primorsko prišla leta 1936, v Ljubljano pa šele leta 1962. Foto: Radio Koper/Mateja Rolih Maglica

V upravljanju društva je tudi bližnji vodni stolp, ki je edini še ohranjen na kraku med Pivko in Reko. Služil je tako za napajanje parnih lokomotiv kot za oskrbo s pitno vodo številnih krajev ob tej, pa tudi ob istrski progi. "Je pa tudi specifičen spomenik kamnoseške dediščine, saj je bilo potrebnega ogromno dela, da se je taka stavba postavila."

Pred društvom je trenutno še en velik projekt: leta 2023 bo minilo 150 let od vzpostavitve kraka med Pivko in Reko na takratni Južni železnici. Obeležiti ga želijo z nizom dogodkov ter izdajo priložnostnega kovanca v sodelovanju z Banko Slovenije in snemanjem dokumentarnega filma o gradnji proge ter ljudeh ob njej.