Foto: AP
Foto: AP

Eden najvidnejših projektov evropskega programa za raziskave in inovacije Obzorje/Horizon 2020 je bil projekt MAHEPA – Modular Approach to Hybrid-Electric Propulsion Architecture, v sklopu katerega je osem evropskih partnerjev združilo svoje znanje za razvoj trajnostnega letalstva.

Pogovarjali smo se z Maršenko Marksel, vodjo projekta na Fakulteti za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo Univerze v Mariboru, ki ugotavlja, da ljudje vse več potujemo z letali in s tem negativno vplivamo na okolje, zato je bila njihova želja, razviti nove pogonske sklope, ki bi zmanjšali količino škodljivih emisij: »Prvo hibridno električno letalo je v bistvu kombinacija navadnega motorja z izgorevanjem in električnega motorja, drugo letalo, to je vodikovo letalo na gorivne celice, pa omogoča celo ničelne emisije. Gre za 3 leta in pol trajajoč projekt, financiran od Evropske unije, v okviru katerega smo poskušali razvijati nove tehnologije, ob tem pa razvijati tudi nove strategije razvoja letalskega prometa.« Vodja projekta dodaja: »Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo je naredila velik preboj na področju spoznanja, kakšna infrastruktura bo potrebna na letališčih, da bomo lahko v prihodnje leteli s takšnimi letali.«

V 9 milijonov evrov vrednem projektu je sodelovalo 8 partnerjev iz 4 držav – Nemčije, Nizozemske, Italije in Slovenije. Na naši strani sta sodelovala podjetje Pipistrel kot vodilni partner in mariborska Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo. Maršenka Marksel našteje, s kom vse so sodelovali: »V projektu je sodelovalo več partnerjev, med njimi slovensko podjetje Pipistrel Vertical Solutions, d.o.o., povezali smo se tudi z nemškimi podjetji Compact Dynamics GmbH, ki razvijajo visokozmogljivostne električne pogone. Potem so tukaj še nemški DLR in različne univerze – Univerza v Ulmu, Tehniška univerza v Delftu, milanska politehnika in tudi Univerza v Mariboru.«

Pot k trajnostnemu letalstvu je mogoča samo s skupnimi prizadevanji, in tako je bila inovativna pogonska tehnologija v času projekta MAHEPA preizkušena v dveh štirisedežnih letalih, cilj pa je premik k večjim potniškim letalom. Sogovornica še doda: »V projektu smo dokazali, da je nove pogonske tehnologije mogoče uporabiti v letu, s sodelovanjem univerz pa smo dokazali tudi, da takšna letala v resnici pripomorejo k zmanjšanju emisij oziroma v primeru vodikovih letal, da pravzaprav nimajo emisij. Največji izziv bo seveda zdaj to tehnologijo prenesti na večja potniška letala. Cilj je, da bi letalski promet v prihodnosti potekal na okolju prijaznejši način, ravno s temi manjšimi letali pa smo dokazali, da je to mogoče in lahko pričakujemo, da bomo na trgu kmalu videli tudi večja potniška letala, ki bodo uporabljala nova pogonska sklopa, razvita prav v projektu MAHEPA.«

Luka Drašler Florjančič, Projekt Euranet Plus - Boljše razumevanje Evrope
Aljaž Mejal, Nataša Rižnar

Projekt MAHEPA: Nova doba letalstva