Foto: Radio Maribor/Zavod za turizem Maribor Pohorje
Foto: Radio Maribor/Zavod za turizem Maribor Pohorje

Domači turistični delavci in turistične agencije zaskrbljeno spremljajo širjenje koronavirusa po svetu, posledice širjenja tega zloglasnega virusa pa že čuti slovenski turizem. V Postojnski jami, kjer so azijski turisti lani predstavljali okoli 20 odstotkov vseh obiskovalcev, so že v februarju beležili dnevne odpovedi, množične odpovedi skupin pa zdaj prejemajo povsod po državi, tudi v Mariboru.
V številnih slovenskih potovalnih agencijah se zaradi koronavirusa že soočajo z odpovedmi potovanj. Kot nam je povedal direktor Relax Mediteran Jože Režonja, se pri njih za zdaj ne spopadajo s hujšimi posledicami: «Zaznali smo nekoliko manjše povpraševanje po novih rezervacijah, kljub temu pa se naši kupci še vedno odločajo za rezervacije in tako za zdaj ne zaznavamo povečanega števila odpovedi potovanj; morda tudi zato, ker pri naših aranžmajih kupci ne nosijo nikakršnega tveganja, saj lahko po splošnih pogojih naše agencije koristijo možnost brezplačne odpovedi počitnic oz. potovanj do 30 dni pred odhodom. V tem primeru se jim vrne celotna kupnina. Ker se pri nas večina aranžmajev začne okoli prvega maja, za zdaj tudi ni toliko odpovedi.«
Ministrstvo za zunanje zadeve je izdalo obvestilo, v katerem tistim, ki se odločajo o potovanju v tujino svetujejo ponoven razmislek o potovanju in preložitev potovanj, ki niso nujna. Posebna opozorila veljajo za potovanja v Italijo, Iran, Južno Korejo in na Kitajsko.
Predsednik Kooperative hotelirjev Vasja Ilešič pove, da mariborski hotelirji že čutijo posledice zaradi koronavirusa: »Tudi pri nas zaznavamo upad števila nočitev v primerjavi s prejšnjimi leti, ko smo bili vajeni rekordov in presežkov. Ljudje so bolj previdni, imeli smo namreč najavljene skupine, a so bile odpovedane. Prav tako imamo nekaj zahtevkov za povračilo denarja. »

Bo zloglasni virus spremenil podobo letošnjega turizma?

Napovedi glede spremenjenih turističnih tokov v letošnjem letu so zelo različne. Vodja programskega področja na Višji strokovni šoli za gostinstvo in turizem Maribor Andreja Alič je prepričana, da je turizem zelo prilagodljiva panoga: »Koronavirus podobe turizma ne bo spremenil, bo pa ga nekoliko zavrl. Na globalni ravni bo zelo spremenjena statistika in obisk globalnih regij. Najbolj bosta prizadeti azijska in pacifiška regija, kar so tudi napovedi Svetovne turistične organizacije. Vsi upamo, da se bo zadeva umirila, in da bo ta pomladna luknja zakrpana v poletnih in jesenskih mesecih. Definitivno bo virus pustil pečat, ampak turizem je dejavnost, ki pozablja takšne stvari, konec koncev je turizem potreba sodobnega sveta. Tako kot je prišel, bo tudi odšel in ta panoga se bo stabilizirala. Znano je, da se turizem zelo hitro prilagaja in stabilizira, hitreje kot denimo industrija.«

Odpovedi potovanj in pravice potrošnikov

Zaradi širjenja novega koronavirusa po Evropi nekateri odpovedujejo potovanja in hotelske rezervacije, ob tem pa se sprašujejo, ali imajo v tem primeru pravico do denarnega povračila. Po Zakonu o varstvu potrošnikov imajo določene pravice tisti, ki odpovedujejo paketna potovanja, rezervirana prek agencije, v primeru potovanja v lastni režiji pa je zaščite manj. Če ste že rezervirali počitnice in se sprašujete, ali naj zaradi izbruha koronavirusa sploh odpotujete, pri Zvezi potrošnikov Slovenije odgovarjajo, da je veliko odvisno od tega, ali ste rezervacijo opravili v lastni režiji ali prek agencije. Če potrošnik odpove potovanje zgolj zaradi svoje zaskrbljenosti pred širitvijo virusa, to še ne pomeni, da je upravičen do povračila opravljenih plačil. Pri turističnih potovanjih se namreč uporabljajo določbe Zakona o varstvu potrošnikov, ki v zvezi s pravico odpovedi določa: ''Kadar se pred začetkom potovanja v kraju potovanja ali v neposredni bližini pojavijo neizogibne in izredne okoliščine, ki bistveno vplivajo na izvedbo turističnega paketa, ali neizogibne in izredne okoliščine, ki bistveno vplivajo na prevoz potrošnika v kraj potovanja, potrošnik lahko od pogodbe o paketnem potovanju odstopi in je upravičen do povračila vseh plačil brez plačila kakršne koli odstopnine.«

Kakšne so potrošnikove pravice, če je letalsko karto kupil sam preko spleta?
V tem primeru potrošnik ni zaščiten s pravili, ki veljajo za turistične pakete. Odpoved letalske karte je mogoča le skladno s pogoji letalskega prevoznika. Nekatere letalske karte omogočajo odpoved, druge pa ne, kar je odvisno od cene karte, potrošniki pa se za tip karte odločijo v času nakupa, če prevoznik ponuja različne vrste kart. Lahko pa se seveda zgodi, da bo letalsko karto odpovedal že sam prevoznik. V tem primeru vam mora ponuditi nadomestno karto ali povrniti denar ter v določenih primerih odškodnino.

Zavarovanje odpovedi potovanja v primeru epidemije

Zavarovanje odpovedi potovanja v primeru epidemije omogoča več zavarovalnic, a pomembno je, da ste zavarovanje sklenili, preden se je virus na območju potovanja do te mere, da bi bilo mogoče govoriti o ogroženi varnosti tega območja. Enako je pri odpovedi potovanj, denimo na Kitajsko za več mesecev vnaprej. Stroški bodo povrnjeni le, če bo potovanje takrat še vedno odsvetovano, zato je z odpovedjo bolje počakati.