Marek Schovanek je vzel za motiv tradicionalne decembrske like. Na parah v Galeriji mesta Ptuj leži okostje božička iz piškotnega testa. / Foto: Radio Maribor/Irena Kodrič Cizerl
Marek Schovanek je vzel za motiv tradicionalne decembrske like. Na parah v Galeriji mesta Ptuj leži okostje božička iz piškotnega testa. / Foto: Radio Maribor/Irena Kodrič Cizerl

V Galeriji mesta Ptuj je na ogled razstava češko-kanadskega likovnega umetnika Mareka Schovaneka z naslovom Fragile, v prevodu »krhko«. Umetnik živi in dela v Berlinu in Pragi, na festivalu vizualnih umetnosti Art Stays na Ptuju je večkrat sodeloval kot umetnik in kustos in tam je leta 2012 vzniknila zamisel za projekt Anarhistična pekarna piškotov. Aktualna razstava je namreč iz piškotov in umetniških del iz piškotnega testa, pripoveduje pa o krhkosti sveta in vključuje resne teme, ki jih umetnik upodobi z veliko ironije in humorja.

14-metrski citat(i) o krhkosti. Iz piškotov. /Foto: Radio Maribor/Irena Kodrič Cizerl
14-metrski citat(i) o krhkosti. Iz piškotov. /Foto: Radio Maribor/Irena Kodrič Cizerl

Marek Schovanek je mojster ironije in provokacije, to sta njegovi orodji kritike množične potrošnje in rušilnega delovanja zahodne družbe. Na Ptuju je na ogled postavitev kiparskih del, instalacij, slik in besedil, umetnik jo opisuje kot izkušnjo pečene umetnosti na 500 kvadratnih metrih. Velik del tega obsega 14-metrski napis, sestavljen iz citatov znanih osebnosti o krhkosti sveta, seveda iz piškotov. Testo je krhek material, iz njega lahko ustvariš karkoli, pravi umetnik in se pošali, da je najbrž najbolje plačan pek:«Če želiš nekoga napasti ali mu o čem pripovedovati, je lažje, če v to pretihotapiš resničnost, kot pa da o resničnosti neposredno pripoveduješ ali o njej prepričuješ. Prepričljivejše je, če nekdo to resničnost predela sam, pri tem pa mu pomagajo različni pogledi na svet. Na razstavi so pojavi upodobljeni večkrat in na različne ironične načine; tako se je tudi lažje ukvarjati s težjimi temami in to je ena od lepih nalog umetnosti.«

Piškoti niso nič krivi. Problem je, kako komuniciramo. M. Schovanek 'prijazne' besede, ki si jih namenjamo, najpogosteje na družbenih omrežjih, prilagaja okoljem, v katerih razstavlja./ Foto: Radio Maribor/Irena Kodrič Cizerl
Piškoti niso nič krivi. Problem je, kako komuniciramo. M. Schovanek 'prijazne' besede, ki si jih namenjamo, najpogosteje na družbenih omrežjih, prilagaja okoljem, v katerih razstavlja./ Foto: Radio Maribor/Irena Kodrič Cizerl

Ptujska razstava je prva, na katero niso pripeljali mobilne pekarne, da bi na kraju samem spekli manjkajoče dele – Schovanek pravi, da so škatle z artefakti včasih polne piškotnih smrti – spekli so jih različni, recimo jim ptujski prostovoljci.

Na razstavi ne manjka morbidnih elementov in postavitev, od mrtvih piškotnih ptic, do piškotnih orgij ali znamenitih decembrskih likov krščanske tradicije na parah. Tam so razstavljeni njihovi skeleti iz piškotnih kosti:«S piškoti lahko upodobiš različne teme. Če bi na primer naslikal kamenjanje ali obglavljenje žensk, bi mi očitali, da sem surov ali nor, s keksi pa je to videti razmeroma ljubko in ti lahko uspe artikulirati razstavo ali komentar«, pravi sogovornik.

In tako so na ogled podobe od papežev do filozofov, med njimi Francisa Bacona, ki ga Schovanek v češčino prevede kot Františka Slanino, pa slika iz testa z naslovom Vanitas s simboli minljivosti, ki prihaja naravnost z razstave v praškem muzeju sodobne umetnosti Dox. Razstavljeni so: pečene puške in dobro zapečeni turisti, z njimi umetnik namiguje na globalni turizem-terorizem, miselno prebavo pa spodbudijo psovke in zmerljivke iz lepo okrašenih piškotov, ki ponazarjajo sodobno komunikacijo. Nekatera dela so pomensko bolj pisana na kožo drugim kulturnim kontekstom, katera pa bodo najprovokativnejša za slovensko občinstvo? »Slovenci niso nič drugačni«, pravi Schovanek in pri tem izhaja iz mednarodnosti razstave ter tega, da lahko na razstavi prav vsak naleti na provokacijo. »Užaliti je mogoče prav vsakega obiskovalca, ki bo naletel na nekaj osebnega, saj kot umetnik poskuša v delih zajeti različne vidike. Najbrž pa naletiš na prvo provokacijo že kar ob vhodu, kjer so upodobljeni proticovidni protesti oziroma nasprotniki resničnosti«, še pove.

Orožje iz piškotnega testa./Foto: Radio Maribor/Irena Kodrič Cizerl
Orožje iz piškotnega testa./Foto: Radio Maribor/Irena Kodrič Cizerl

Ob vsej raznolikosti ustvarjalnih prijemov in pomenov, vodja Galerije mesta Ptuj Dušan Fišer opozarja na še enega:«Gre za material, ki ima vsebinsko in simbolno raven. Nekaj, kar vsak dan konzumiramo postane umetniški artefakt, ki nosi dvojnost pomenov - vemo namreč, kaj je moka - vizualnost ter sporočilnost kot nagovor.«

S piškotno razstavo Fragile se je Marek Schovanek tako rekoč vrnil na Ptuj, od tu namreč izhaja prva zamisel o konceptu, s katerim uspeva po vsej Evropi, kamor se je vrnil po 20-ih letih bivanja v Kanadi, kamor je, še pred padcem berlinskega zidu, emigriral s starši. Dušan Fišer:"Vidi se njegov razvoj v teh desetih letih in da je to postala neka rdeča nit znotraj njegovega ustvarjalnega procesa. On je v bistvu na nek način divjak kot umetnik. Pravijo celo, da je športnik med umetniki, ker dinamičen, poln energije in gara. To smo doživeli tudi tu.«

Schovanek se trenutno ukvarja s slikarstvom, o tem, kako na njegovo delo vplivajo koronske razmere pa pove »To je najboljši čas v mojem življenju. Prodaja del je sicer nekoliko upadla, vendar imam kot umetnik veliko časa, ta pa je zlata vreden. Izkoristil bom vse morebitne prihodnje epidemične valove, saj sem med njimi izoliran, manj je motečih dejavnikov, lažje in podrobneje se osredotočam na delo. V času epidemije sem veliko ustvarjal in bil uspešen, med zatišji pa razstavljam; epidemija je torej zame prav lep čas."

Razstava Fragile v Galeriji mesta Ptuj bo na ogled do 9. januarja.