Pri prodaji od vrat do vrat imamo vedno pravico reči
Pri prodaji od vrat do vrat imamo vedno pravico reči"Ne, hvala!". Če se znajdete v stiski ali niste prepričani, ne glede človeka, ne glede ponudbe, ne glede cene, se posvetujte s svojci, prijatelji ali drugimi ljudmi, ki jim zaupate. V skrajnem primeru, če se počutite ogroženi, lahko pokličete tudi policijo. /Foto: BoBo

Pred dnevi smo na straneh črne kronike prebirali o še dveh novih primerih drznih tatvin, v enem primeru je neznana ženska starejšo gospo prepričala, da ji je po predstavitvi masažnega aparata izročila nekaj gotovine in ji dala v čiščenje zlat nakit, s katerim se ni vrnila, v drugem primeru pa so storilci starejšega občana prepričali v več dvigov gotovine za nakup zelo drage posode. Storilci so ljudi nagovorili pod krinko akviziterstva oziroma prodaje na domu. Ta je lahko v skladu s pravili, lahko je vsiljiva, se poslužuje nepoštenih prijemov, ta način prodaje pa storilci tudi zlorabijo. V vsakem primeru je dobro, če prepoznate razlike in se zavedate, da imate pravico odsloviti človeka na vratih in, če se počutite ogroženo, poklicati na pomoč tudi policijo.

Najprej je treba izpostaviti – javno spregovoriti o takšnih izkušnjah ni sramota, je kvečjemu opozorilo za druge. V vsakem primeru pa je treba o srečanjih, pri katerih nas prepričujejo v nakup za visoke zneske, ali nas celo opeharijo, povedati sorodnikom ali drugim ljudem, ki jim zaupamo. Sliši se skoraj neverjetno ampak 92-letna gospa iz Maribora je v približno pol leta doživela tri takšna srečanja. Lani poleti in jeseni jo je obiskal isti človek in ji obakrat vsilil nakup povprečnega izdelka za zelo visok znesek, brez računa, kar lahko opredelimo za kaznivo dejanje. Letos v začetku januarja, v času, ko je bila vsa država epidemiološko v črni fazi in prodaja od vrat do vrat ni spadala med dovoljene izjeme, pa se je po telefonu napovedal drugi akviziter. Z vnkukinjo sta ga prijazno odslovili in gospe prihranili 800 evrov.

Neznani moški je 92-letni gospe iz Maribora dvakrat vsilil nakup posode za visok znesek, brez računa. Splet je poln takšnih fotografij, znamke izdelka so različne, večina imen pa je (najbrž zato, da bi vzbudila kupčevo zaupanje) zelo podobnih znamki znane švicarske posode. /Foto: Ana Tasič, osebni arhiv
Neznani moški je 92-letni gospe iz Maribora dvakrat vsilil nakup posode za visok znesek, brez računa. Splet je poln takšnih fotografij, znamke izdelka so različne, večina imen pa je (najbrž zato, da bi vzbudila kupčevo zaupanje) zelo podobnih znamki znane švicarske posode. /Foto: Ana Tasič, osebni arhiv

Peljal jo je na bankomat in na banko

Zgodba s posodo se je zgodila dvakrat, po istem postopku, nam je razložila Ana Tasič, vnukinja 92-letne gospe. Moški se je pripeljal v ulico, gospo našel na dvorišču, jo prepričeval, da ima odlično ponudbo samo zanjo in da se mu mudi s prodajo, ker mora na letališče. Med prepričevanjem sta se znašla v hiši in že iskala denar. Ker ga gospa ni imela dovolj, jo je moški peljal na bankomat in ker tam nista bila uspešna, še na banko. Cena za kup posode in pribora se je z nekaj tisoč evrov potem ustavila pri 800 evrih. Toliko je gospa tistikrat tudi plačala. In tudi drugič. Le da je takrat moškemu takoj povedala, da ne želi posode, on pa je začel škatle kljub temu kar nositi v hišo. Gospa jih je potem tudi plačala in je bila zagotovo v hudi duševni stiski. Njena vnukinja je ogorčena:«Mislim, da bi se moški, če bi poklicala policijo, prestrašil in šel. Babica je drobna, je prisebna, le težko hodi. Jezna sem bila, ker si ne predstavljam, v kakšnem psihičnem stanju je bila, da je sedla k neznancu, da jo je peljal na banko. Ona bi lahko imela takrat infarkt. Lahko bi se zgodilo marsikaj.«

Miran Šadl iz Policijske uprave Maribor potrdi, da naj ljudje pokličejo številko 113, če se v takšnih primerih počutijo ogrožene, če jasno rečejo »ne« in prišlek tega ne upošteva. Prodajalec se v prvih dveh primerih ni predstavil, tudi ne z izkaznico podjetja, ki bi ga naj zastopal, in je govoril v slabi slovenščini. Nekoliko drugače, a ne veliko manj vprašljivo je bilo januarja, ko so gospo poklicali iz podjetja iz okolice Maribora in se z njo dogovorili za srečanje na domu. Razumela je, da gre za fizioterapevta, prišel pa je prodajalec s ponudbo – magnetno blazino za izboljšanje imunskega sistema za 800 evrov. Poleg tega, da se ni legitimiral z izkaznico in sta morali iz njega "izvleči" iz katerega podjetja prihaja, vnukinjo Ano Tasič jezi, da tako drage artikle prodajajo na domu upokojencem, ki jih ima večina nizke pokojnine, in zapovrh še med epidemijo:«Nočem škoditi temu fantu, se mi pa ne zdi okej, da podjetja v epidemiji pošiljajo starejšim ljudem prodajalce na dom.«

Če ste pri poskusu prodaje na domu negotovi, pokličite nekoga, ki mu zaupate in se posvetujte o nakupu, sploh, če gre za visoke zneske. Z grožnjo, da boste poklicali policijo, pa lahko nekoga s slabimi nameni tudi preženete. /Foto: Pixabay
Če ste pri poskusu prodaje na domu negotovi, pokličite nekoga, ki mu zaupate in se posvetujte o nakupu, sploh, če gre za visoke zneske. Z grožnjo, da boste poklicali policijo, pa lahko nekoga s slabimi nameni tudi preženete. /Foto: Pixabay

Prodaja na domu med epidemijo - s testom

Na gospodarskem ministrstvu so nam potrdili, da je bila takrat (8. januarja) ta vrsta prodaje prepovedana v vseh statističnih regijah, ne le v Podravski, Slovenija je namreč bila epidemiološko vsa obarvana v črno. Zdaj velja, da mora prodajalec od vrat do vrat tedensko opraviti koronavirusni test. Obstajajo tudi izjeme, npr. če lahko dokaže, da je prebolel bolezen covid. Sme stranka zahtevati vpogled v dokazila? V.d. glavne tržne inšpektorice Martina Gašperlin: »Svetujemo, naj vprašajo akviziterja, potem pa se stranka odloči, ali ga bo spustila v stanovanje ali ne. Če akviziter to zavrne, je to že znak, da nekaj ne more biti v redu.«

Čudežna zdravila, aparati in celo cepljenje na domu

Področje zdravja je zelo donosno, sploh če akviziterji obiskujejo starejše z zdravstvenimi težavami. Zveza potrošnikov Slovenije in Društvo Srebrna nit sta konec lanskega leta ponovno ozaveščala glede zavajajočih prodajnih praks. Darinka Klemenc iz Društva Srebna nit opiše nekatere primere: »Ko hodijo ponujat, da merijo krvni tlak, sladkor, holesterol in potem so, seveda, ti izvidi napačni, vse je povišano in se s tem v zvezi proda kakšna aparatura. Edino pravo mesto za laboratorijske izvide je laboratorij. Ali patronažna sestra, ki edina lahko vstopa v naš dom. Upamo, da se nihče ne predstavlja lažno. /…/ Zdravje, bolezen, neka stanja rehabilitacije, različni aparati, zdravilni kamni, celo cepljenje na domu je bilo sproženo kot storitev, kar ne vzdrži.«

Kupec ima pravico odstopiti od nakupa

Pomembno je tudi vedeti, da lahko kupec odstopi od nakupa. Če ima račun in nepoškodovane artikle, ga varuje Zakon o varstvu potrošnikov:«Podobno kot pri spletni trgovini, gre pri prodaji prek akviziterjev za sklepanje pogodb izven poslovnih prostorov. In tukaj je ta možnost, da kupec v 14-ih dneh odstopi od pogodbe. 14 dni ima časa, da premisli, pogleda, preizkusi, kaj je kupil, in mora potem v 14-ih dneh javiti prodajalcu da odstopa od pogodbe. V nadaljnjih 14-ih dneh pa mora to blago tudi vrniti«, je razložila tržna inšpektorica Martina Gašperlin.