FOTO: ASIST Foto:
FOTO: ASIST Foto:

Sistem obvešča voznike o stanju na cesti ter posledično omogoča pravočasne reakcije. Savin Gorup, vodja razvoja pri podjetju ASIST glede projekta Pametne avtoceste V2I izpostavlja, da »kratica izhaja iz besed v angleškem jeziku, vehicle 2 infrastructure, kar pomeni komunikacijo med vozili in infrastrukturo.«

To pomeni, da vozila komunicirajo z infrastrukturo s posebno tehnologijo, ki se prepleta z večjimi sistemi oziroma takšni so bili načrti že od začetka. Savin Gorup ob tem pouda rja, da »gre za komunikacije kratkega dosega, kar je v bistvu del ene večje agende, ki se imenuje V2E oziroma vehicle to everything. Sistem zajema komunikacijo med vozili, ki so opremljena s tem sistemom, torej vehicle to vehicle, ki se posledičnio povezuje v komunikacijo vehicle to infrastructure, vozila s infrastrukturo, ideja pa je povezati v sistem vse udeležence prometa, torej tudi vehicle to pedestrian oziroma vozila s pešci.«

Pametna avtocesta torej pomeni, da infrastruktura prenaša informacije do voznika, ki se odziva na promet oziroma dogodke. Informacije s ceste lahko pridobivamo s fiksno prometno signalizacijo ali pa s spremenljivo, torej raznimi znaki in tudi semaforizacijo, ki je prav tako način komunikacije infrastrukture z voznikom. Gorup ob tem izpostavja, da gre »pri sistemu V2I za personalizirane informacije glede na lokacijo, smer vožnje, hitrost, ki se lahko neposredno v voznikovo kabino preko infotainment sistema sporočano dogodke, kot so megla, poledica, nesreča, zastoj, dela na cesti. Po drugi strani pa lahko iz teh vozil, ki so že opremljena s tem sistemom, dobimo pomembne informacije, denimo če je vozilo nenadno zavrlo, da so se sprožili aigbagi ipd. Te informacije nato sprocesiramo in jih prenesemo v prometni center.«

Cilj projekta je bilo torej zgraditi infrastrukturno plat in povezati vse v infocenter, saj je šlo za pilotsko uvedbo te tehnologije saj je Evropska telekomunikacijska zveza je pred nekaj leti sprejela standarde na tem področju in mi smo lahko naredili v bistvu naredili eno rešitev, ki bo kompatibilna tudi z drugimi evropskimi ponudniki te tehnologije. Glede rezultatov oziroma delovanja V2I v praksi pa Gorup izpostavlja, da »prva instalacija tega sistema je bila pred predorom Šentvid. Šlo je za pilotski sistem, na njem smo opravili razne meritve in tako imenovani proof of concept. Letos pa smo postavili še dve obcestni postaji, ki sta popolnoma operativni in sta tudi že povezani na informacijski sistem kažipot, gre pa za del hitre ceste H4 pri Rebernicah.«

Projekt se je financiral tudi z denarjem iz evropskega sklada za regionalni razvoj, sofinanciralo ga je tudi ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo, vrednost celotnega razvojnega projekta je bila preko 700.000 EUR, delež sofinanciranja iz evropskega sklada za regionalno razvoj pa je bilo 305.505 evrov.

Vizija razvoja na tem področju je torej, da se uporabnost vpelje v čim več pametnih cest, glede tega Savin Gorup iz podjetja ASIST izpostavlja »da, cilj je, da se pokritost s tem sistemom poveča, razveseljivo je tudi to, da prvi avtomobil, ki ima tak sistem vgrajen že prihaja na trg, gre za enega izmed modelov iz skupine Volkswagen.«

Glede časa, ki po pretekel preden bi denimo vsaj polovica vozil lahko bila del dvosmerne komunikacije s pametnimi cestami pa Gorup dodaja »takšne napovedi so seveda zmeraj nehvaležne, a menim, da bo trajalo tam nekje okoli 5 let, če bo avtomobilska industrija seveda razvijala in vgrajevala potrebno tehnologijo.«

Ob tem si seveda vsi udeleženci v prometu želimo, da bi tovrstna uporabna tehnologija pametnih cest prinesla manj prometnih nesreč, varno vožnjo in boljšo pretočnost prometa.

Projekt Pametna avtocesta V2I je bil sofinanciran s strani Republike Slovenije in Evropske Unije iz Evropskega sklada za regionalni razvoj in spada v program Evropske unije za mednarodno konkurenčnost raziskav, inovacij in tehnološkega razvoja v skladu za večjo konkurenčnost in ozelenitev gospodarstva.

Borut Kampuš

Projekt Euranet Plus – boljše razumevanje Evrope #EuranetPlus