Obvestila

Ni obvestil.

Obvestila so izklopljena . Vklopi.

Kazalo

Predlogi

Ni najdenih zadetkov.


Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

MMC RTV 365 Radio Televizija mojRTV × Menu

Torek, 4. feb. 2025

Ars • Tor, 4. feb.

Sproščujoče nočno glasbeno doživetje z najnovejšimi posnetki Evroradia.

04:00
Svitanja

Ponovitev. Predvajamo skladbe različnih zvrsti iz različnih obdobij. Skladbe iz arhiva Radia Slovenija izvajajo slovenski izvajalci: solisti, komorni glasbeniki in ansambli ter simfonični orkestri.

Na programu Ars vas v nov dan vedno povabimo z glasbo. Izbor glasbene literature od zgodnje renesanse do zmernih glasbenih tokov 20. stoletja pripravljajo uredniki in sodelavci uredništva za resno glasbo.

Osrednja jutranja informativna oddaja Druga jutranja kronika prinaša analizo najbolj aktualnega nočnega dogajanja, predvsem pa napoveduje teme, ki bodo zaznamovale dan.

Pregled aktualnih glasbenih dogodkov.

Na programu Ars vas v nov dan vedno povabimo z glasbo. Izbor glasbene literature od zgodnje renesanse do zmernih glasbenih tokov 20. stoletja pripravljajo uredniki in sodelavci uredništva za resno glasbo.

Jurij Paljk, pesnik in neutrudni kulturni delavec, je bil doma na Vipavskem, že desetletja pa živi v bližini Ogleja. Tesno je vpet v življenje Slovencev v Italiji, ni pa pozabil na mladostna leta. O tem govori pesem v interpretaciji igralca Rafka Vončine.

Na programu Ars vas v nov dan vedno povabimo z glasbo. Izbor glasbene literature od zgodnje renesanse do zmernih glasbenih tokov 20. stoletja pripravljajo uredniki in sodelavci uredništva za resno glasbo.

10:00
Poročila

V tednu, ko se bližamo kulturnemu prazniku, predstavljamo izbor glasbe slovenskih skladateljev. V prvi oddaji smo predstavili zgodbo o dveh profesorjih, ki sta si bila nasprotnika in tekmeca. To sta bila Slavko Osterc in Lucijan Marija Škerjanc. V drugi oddaji predstavljamo Osterčevega učenca Demetrija Žebreta in Škerjančevega učenca Zvonimirja Cigliča.

11:00
Poročila

Tokratna oddaja je nekoliko drugače obarvana. V njej predstavljamo nov projekt, ki ga program Ars pripravlja v sodelovanju z Glasbeno matico Ljubljana. Gre za cikel samospevov z naslovom V etru pesem, o katerem bo več povedala predsednica Glasbene matice Ljubljana, Veronika Brvar.

12:00
Poročila

12:05
Arsove spominčice: Divja jaga in Pastoralna simfonična pesnitev Blaža Arniča

13:00
Poročila

13:00
Poigra

Nova Gorica se ponaša z nazivom mesto vrtnic. A ta je pravzaprav posledica tega, da so vrtnico sprejeli v grb mladega mesta, ki je nastalo po drugi svetovni vojni. Vrtnice so bile na Goriškem že veliko prej in so imele na začetku 20. stoletja tudi komercialen pomen. Danes so bolj v ponos in občudovanje, hkrati pa odkrivamo tudi njihov terapevtski in kulinarični pomen (ponovitev).

14:00
Poročila

Kot del uradnega programa Evropske prestolnice kulture Nova Gorica–Gorica 2025 že poteka gledališki omnibus Tomija Janežiča z naslovom Dodekalogija 1972–1983. V nizu dvanajstih predstav, ki so naslov dobile po izbranih letih, sledimo lokalnim in svetovnim dogodkom, raznim referencam iz tistega časa, hkrati pa osebnim in družinskim zgodbam. Mreža relacij, ki nastaja iz teh resničnosti in fikcij, ima podnaslov »transgeneracijska dokumentarna fikcija«. Janežič se z omnibusom ozira v preteklost, po njegovem zgodnjem režijskem delu pa se bomo razgledali v tokratnem Odru. Sidrišče njegove uprizoritvene misli v letu 1998 nam bo približal pogovor, h kateremu je režiserja tistega leta povabila Barbara Orel. Za orientacijo, za Janežičevo prvo profesionalno predstavo velja Equus, ki ga je postavil na oder Mestnega gledališča ljubljanskega leta 1996, dve leti pred pričujočim intervjujem.

Veliki jazzovski orkestri (big bandi) so v zgodovini odigrali pomembno vlogo. Od poznih dvajsetih letih 20. stoletja so se obdržali vse do danes. Prisluhnite zgodbam iz preteklosti in tudi sodobnim jazzovskim orkestrom.

Vas zanima aktualno dogajanje? V Dogodkih in odmevih, osrednji popoldanski informativni oddaji, vam ponujamo poročila, analize in komentarje ključnih aktualnih dogodkov tekočega dne – tako s področja politike kot gospodarstva, zdravstva, šolstva, kulture in športa. Vsak dan ob 15.30 na Radiu Slovenija.

Razstava Dolina Mance Juvan v ljubljanski galeriji Vžigalica skozi dokumentarno-umetniško fotografijo raziskuje vpliv industrializacije v srednji Soški dolini. Avtorica se osredotoča na okoljsko problematiko dolgotrajne proizvodnje in uporabe azbesta v nekdanji cementarni v Anhovem ter na njene posledice za lokalno skupnost. Monodrama Misterij žene Tamare Doneve je dobila radijsko priredbo, v kateri v vlogi Zofke Kveder nastopa dramska igralka Nikla Petruška Panizon. Premiera radijske igre bo na Prvem programu Radia Slovenija.

Simfonični orkester Jugozahodnega radia iz Stuttgarta in dirigent Petr Popelka sta na koncertu 13. decembra lani v dvorani Liederhalle v Stuttgartu izvedla suito za orketser Pravljica, op. 16 Josefa Suka, simfonično pesnitev Opoldanska čarovnica, op. 108 Antonína Dvořáka in Simfonijo št. 1 v c-molu Johannesa Brahmsa.

Na območju Gorice so sobivali slovenski, furlanski, nemški in italijanski jezik ter judovska kultura. Pred odprtjem prve čezmejne evropske prestolnice kulture Nova Gorica–Gorica bomo pregledali jezikovne elemente tega prostora, ki se kažejo z različnimi poimenovanji Gorice, kot so Guriza, Görz, Gorizia, Gvrytsyh. Vprašali se bomo tudi, kako se je mejnost tega območja kazala v jeziku in koliko je presežena. Gosta bosta dr. Matej Šekli in dr. Janoš Ježovnik z Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU.

Tokrat vas vabimo v družbo Latvijskega radijskega zbora in štirih skladb, ki že postajajo mejniki zborovske glasbe.
To so
Légende de la femme emmurée Eriksa Ešenvaldsa,
Consolation Helmuta Lachenmanna,
Le temps scintille … Martinša Vilumsa in
Who Are You? Andrisa Dzenitisa.

Kocbekova knjiga Strah in pogum (1951) sodi med najbolj pretresljiva dela slovenske literature 20. stoletja. Zbirka zajema štiri novele – Temna stran meseca, Črna orhideja, Blažena krivda, Ogenj. Avtor v njih tematizira človeški etos, ki je med drugo svetovno vojno doživljal skrajno srhljive preizkušnje. S knjigo je Kocbek ostro zarezal v tradicijo črno-belega prikazovanja osvobodilnega boja, zaradi česar je bil ostro napaden, bil politično obsojen in družbeno izobčen.

Bralec: Matej Puc
Režiser: Klemen Markovčič
Mojstrica zvoka: Sonja Strenar
Glasbena oblikovalka: Darja Hlavka Godina
Urednik oddaje: Alen Jelen

Posneto v studiih Radia Slovenija leta 2024.
Produkcija: Uredništvo igranega programa Radia Slovenija – programa Ars, ZKP RTV Slovenija in Založba Sanje.

V tokratni oddaji bomo poslušali izbor točk iz glasbenega filma Cabaret Johna Kanderja in Freda Ebba.

Cabaret, glasbeni film iz leta 1972, je postavljen v Berlin leta 1931, v čas weimarske republike, v čas zlovešče prisotnosti razraščujoče nacistične stranke. Glasbeni film sledi Broadwayskemu muzikalu iz leta 1966, ki sta ga po romanu berlinske zgodbe Christopherja Isherwooda spisala John Kander in Fred Ebb. Iz broadwayskega muzikala Cabaret so za film uporabili le nekaj točk, druge, ki so jih črtali, pa sta John Kander in Fred Ebb zamenjala z novimi. V tradicionalni maniri glasbenega gledališča vsak pomemben lik s petjem izraža svoja čustva in tako prispeva k razvoju zgodbe. V filmski različici vsa zgodba poteka v klubu, pojeta pa le dva glavna lika filma. Cabaret je z osmimi osvojenimi nagradami Akademije v enem samem letu še vedno rekorder.

Cabaret se razvija in odvija v specifičnem berlinskem cabaretu okoli leta 1930, v katerem sta dekadenca in seksualna razvejanost le del ambienta. To ni običajen glasbeni film. Del svojega uspeha dolguje dejstvu, da se ne prepušča klišejski normi: glasbeni filmi so srečni. Film prinaša misel, da je bil vzpon nacistične stranke v Nemčiji hkrati tudi razmah biseksualnosti, homoseksualnosti, sadomazohizma in podobnih spolnih praks. Tako govorjenje je seveda čisto posploševanje, vendar pa temnejša plat nacizma niti ni tako daleč od omenjene trditve. Značilnosti nacizma so med drugim tudi črni škornji, usnje, mišice in rasna nadvlada, kar, roko na srce, nekatere privlači.

Zgodba zadeva enega slavnejših literarnih likov stoletja, Sally Bowles, ki je prvič oživela v Berlinskih zgodbah pokojnega Christopherja Isherwooda, končno pa pristala tudi na filmskem platnu. Sally je več kot odlično na velikem platnu oživela Liza Minnelli, uprizorila jo je kot dekle, ki je kupilo prav vse, kar kabaret prodaja. Smisel vsega se ji zdi smejanje, petje in življenje v večnosti trenutka, ničesar ne jemlje resno, niti nacizma, izžareva pa toplino in čustva, čeprav lahko pri teh opazimo dramatičnost dejanja.

Liza Minnelli igra Sally Bowles tako dobro in tako polno, da je popolnoma vseeno, kako dobro poje in pleše. V več glasbenih točkah nam Liza pokaže in dokaže, da je v žanru ena največjih zvezd našega časa. Kljub vsemu pa brezčutnost in nihilizem lika ne zbledita, ves čas sta prisotna, tudi takrat, ko nas zabava. Sally se v zgodbi zaplete v ljubezenski trikotnik z mladim angleškim učiteljem in mladim baronom in čisto vseeno je, ali je ta trikotnik izostal v uprizoritvi glasbenega gledališča, saj v filmu prav omenjeno pomaga pričarati občutek moralne anarhije.

Ko se song Cabaret konča, se človek prvič zave, da to ni pesem o sreči, ampak pesem o obupu. Kontekst je tisti, ki nas opozori na to razliko, enako kot kontekst Nemčije na večer pred vzponom nacistov na oblast, da je pravzaprav celoten glasbeni fim nepozaben krik obupa.

Čeprav je Johannes Brahms že leta 1855 zapisal prve osnutke za simfonijo, je dokončal prvo simfonijo šele 20 let pozneje. Že samo to naj bi dovolj pričalo, kako je skladatelj spoštoval obliko simfonije in kako močno ga je utesnjevalo njegovo občudovanje Beethovna. V teh letih se je Brahms razvil in dozorel, dovršil svoj izraz in razvil svojo individualnost. Tako je bila prva simfonija, ko je bila končno napisana, sad Brahmsove popolne skladateljske zrelosti.

France Bevk je bil eden najbolj cenjenih in plodovitih slovenskih pisateljev prve polovice 20. stoletja. Končal je ljudsko šolo v Bukovem, bil krajši čas trgovski vajenec v Kranju, nato pa je šolanje nadaljeval na učiteljišču v Kopru in Gorici. Po vojni je opustil učiteljski poklic in leta 1919 postal urednik ljubljanskega Večernega lista, nato še kulturne rubrike časopisa Slovenec. Ob koncu leta 1920 se je iz Jugoslavije vrnil na Goriško in kljub pritiskom italijanskih oblasti sklenil ostati tam. Tudi pozneje, ko so mu na komisariatu svetovali, naj se izseli v Jugoslavijo, je ostal neomajen: "Tu je moja domovina," je rekel, "tu imam pravico živeti! Ne pojdem nikamor. Na vse sem pripravljen." Objavljati je začel prav z letom 1920 in v naslednjih petdesetih letih napisal več kot petdeset povesti in romanov, veliko del za otroke in mladino in, kar je skoraj neznano, tudi dve pesniški zbirki. Literarni večer o njem je leta 1988 pripravila Helga Glušič in izbrala odlomke iz romanov Ljudje pod Osojnikom in Kaplan Martin Čedermac ter novele Telétar.

Avtorica scenarija Helga Glušič,
interpreta Aleš Valič in Boris Kralj,
napovedovalca Simona Juvan in Janez Dolinar,
glasbeni opremljevalec Peter Čare,
tonski mojster Mirko Marinšek,
režiserka Irena Glonar.
Produkcija 1988.

21:45
Poigra

22:00
Poročila

Vpogled v glasbeno sodobnost, novi posnetki, predstavitve zasedb, poglobljeni tematski pregledi in portreti tujih in domačih skladateljev, klasikov sodobne glasbe in najmlajših ustvarjalcev.

Umberto Saba, italijanski pesnik, pisatelj in aforist, se je rodil 9. marca leta 1883 v Trstu s pravim imenom Umberto Poli. Prva štiri leta je preživel pri slovenski dojilji Jožefi Gabrovič Šobar, ki so ji rekli Pepa. Nanjo je bil zelo navezan in po nekaterih razlagah naj bi si izbral privzeto ime Saba prav zato, ker je blizu Pepinemu priimku Šobar. Saba je začel pisati pesmi pri sedemnajstih letih. Objavil je več pesniških zbirk in proznih del ter doživel slavo in priznanja. Nazadnje je živel v Gorici in tam leta 1957 umrl. V času priprav na začetek evropske prestolnice kulture, to sta letos Gorica in Nova Gorica, poslušamo nekaj pesmi Umberta Sabe v prevodu Mateja Venierja. Pesmi interpretira dramski igralec Branko Jordan.


Glasbena opemljevalka Darja Hlavka Godina,
tonska mojstrica Sonja Strenar,
režiserka Špela Kravogel.
Produkcija 2025.

Oddajo Slovenski koncert v celoti namenjamo slovenski glasbi.

23:59
Slovenska himna

Prijavite se na e-novice

Prijavite se na e-novice

Neveljaven email naslov