Trenutno se predvaja:
11. september 2020 ob 20:13 Novice

V stiski ali dvomu je najboljši odgovor – pogovor 

Tom telefon poznamo že 30 let, saj deluje pod okriljem Zveze prijateljev mladine Slovenije, njegova brezplačna številka je 116 111. 
Foto: Radio Maribor/Pixabay
Foto: Radio Maribor/Pixabay

Pri ZPMS že nekaj časa opozarjajo na očem veliko bolj skrit problem, kot so številke okuženih s covidom. To so namreč otroci in mladostniki, ki so se v času virusa znašli v hudih duševnih stiskah ali duševne bolezni še poglobili. O tem govori statistika TOM telefona, ki je v zadnjih mesecih zabeležil visok porast kontaktov, povezanih z duševnim zdravjem: osamljenost, strah, depresija, razmišljanje o samopoškodovanju in samomoru.

"Otroci in mladostniki ne smejo več biti žrtve nečloveških omejitev. Otroci potrebujejo druženje in aktivnosti izven šole. Nedopustno je, da se otroke sistemsko uniči z nepremišljenimi ukrepi," pravi Zdenka Švaljek, strokovna vodja nacionalne mreže TOM telefona. "Za mesece, ko smo bili vsi v karanteni, smo naredili statistiko in primerjavo kontaktov in vsebin s preteklimi leti. Trend naraščanja klicev na temo duševnega zdravja in izrazit porast v primerjavi z letom 2015 jasno pokažeta omenjene težave. Kar je na nek način razumljivo. Vsi smo živeli v strahu in negotovosti, informacije so se spreminjale iz dneva v dan. To je pri mladostnikih, že sicer negotovih, povzročalo še večje stiske. Najprej so bili veseli, da so lahko ostali doma, potem pa so se začele kazati težave v družinskem okolju."

V času koronakrize je bilo klicev na Tom telefon sicer manj, a so se spremenile vsebine. Osamljenost, strah, depresija, razmišljanje o samopoškodovanju in samomoru. Zaskrbljujoča je tudi tišina, ko otrok pokliče in se ne oglasi. Svetovalci takrat ne vedno, ali si ne upa nadaljevati, ali je morda nekdo vstopil v prostor, od koder kliče, otroka in mladostnika vselej spodbujajo.

Tom telefon je kratica za `telefon za otroke in mladostnike´, oktobra bodo praznovali 30. rojstni dan nacionalne mreže, ki ima po Sloveniji devet svetovalnih skupin, od leta 2003 pa je nepomembno, od kod otrok pokliče, saj Telecom omogoča brezplačne klice in ko otrok dobi zvezo, ga preveže na prvega prostega svetovalca. Vsi kličoči imajo enake možnosti in so v istem vrstnem redu

Tom telefon
V stiski lahko pokličete na brezplačno telefonsko številko 116 111.

"V nacionalni mreži imamo 138 svetovalcev, njihova starost in izobrazba sta različni, v Ljubljani in Mariboru so to predvsem študenti, v manjših krajih pa starejši in že zaposleni ljudje, morda celo na področju dela z mladostniki - socialni delavci, psihologi ... Vsak svetovalec ima najprej osnovno izobraževanje v trajanju 30 ur. Tu pridobijo osnovne informacije glede tehnike telefonskega svetovanja, saj človeka ne vidimo, ni neverbalne komunikacije, to je najprej treba ozavestiti, seznanimo jih o najpogostejših tematikah klicev. Poleg tega pa sta vsako leto dve dodatni izobraževanji za svetovalce na aktualne teme. Letos bo tema samopoškodovanje."

Klic na TOM telefon nima časovne omejitve, deluje v času od 12.00 do 20.00, v spletni klepetalnici je časovna omejitev 2 uri, pri pisanju elektronske pošte omejitev ni. Več informacij je objavljenih na njihovi spletni strani. TOM telefon je splošni telefon, veliko je tudi splošnih klicev, celo za kak kuharski nasvet vprašajo svetovalce. Kriznih klicev na temo zlorabe, misli na samomor je manj, a so zelo zahtevni. V primerih, ko ne moremo rešiti težave, otroke napotijo na ustrezne ustanove in strokovnjake.

Že drugo šolsko leto je za otroke in mladostnike zaradi virusa zelo drugačno. Za mnoge je šolsko okolje edino, v kateri se iz pogosto nezdravega družinskega okolja lahko umaknejo. "Kako se bo to leto odvijalo, si ne znamo predstavljati. Opozarjamo, da se bodo pri tistih otrocih, ki živijo v neurejenih družinskih razmerah, stiske poglabljale, ker ko gre kaj narobe, gre običajno zelo zelo narobe. Dajmo otrokom možnost umika od doma in druženja z vrstniki. Tako se razvijajo, če bodo ostali brez tega, se bo na dolgi rok zelo poznalo."

Kdaj naj otrok, mladostnik pokliče na Tom telefon in zakaj je to dobro, zakaj je klic dejanje poguma? "Ko poiščeš pomoč, greš PO MOČ, je znak, da nisi šibek, ampak se zavedaš svojih težav, jih želiš rešiti. Otroci in mladostniki nas lahko kličejo zaradi česarkoli, naj jim ne bo nerodno, ni napačnih vprašanj, skupaj bomo iskali rešitve, kot je naš slogan: Odgovor je pogovor."

Nataša Benčič

Pogovoru lahko prisluhnete s klikom na pričujoči posnetek.

Zadnji prispevki