Trenutno se predvaja:
19. oktober 2016 ob 22:11 Zgodbe

Bojan Maraž iz Bangkoka - pri Tajcih je v ospredju čustvo, pri zahodnjakih razum

Na Radiu Koper se v četrtkovih jutrih pogovarjamo s Primorci v tujini. Razkrivajo nam, zakaj so se preselili in predstavljajo zanimivosti, navade in običaje držav in kraja, kjer živijo.
Oblikovalska ekipa Kree v Bangkoku (Bojan Maraž skrajno desno).

Oblikovalska ekipa Kree v Bangkoku (Bojan Maraž skrajno desno).

Logotip Kitajske vesoljske agencije, dizajn Bojan Maraž.

Logotip Kitajske vesoljske agencije, dizajn Bojan Maraž.

Bojan Maraž je doma iz Vrtojbe. S spalno vrečo se je prvič odpravil v Firence, kjer je obiskal galerijo Uffizi, saj se je zaljubil v Botticellijevo Venero. Čez mejo je prvič bolj resno zašel med študijem oblikovanja v Angliji. Nekaj časa je delal in živel v ZDA, štiri leta na Kitajskem in zadnjih 16 let na Tajskem. V Gorici je leta 1987 ustanovil dizajnersko hišo Kreo, ki je pred leti usahnila. Podružnici Kree ima danes v glavnem mestu Tajske v Bangkoku in v Šanghaju na Kitajskem.

V Bangkoku ga je najbolj presenetil odnos domačinov do življenja, njihova sproščenost in nagonski instinkt. "Živijo zdaj in ne tako kot mi, stalno v pričakovanju jutrišnjega dne." Na azijskem trgu, ki ga sprva sploh ni poznal, ga nista zanimala zgolj oblikovanje in delo, ampak tudi azijska kultura. "Na osebnem nivoju me je najbolj presenetil njihov medosebni odnos, kako spoštujejo eden drugega. To je povezano z budizmom. Če ne razumeš, da je Tajska prepletena z budistično filozofijo, ne moreš razumeti te države", še dodaja Maraž. "Budizem ima nekaj, kar se mi osebno zdi fenomenalno. Najbolj to, da ni dogem in da še kako velja zakon privlačnosti. Torej da se dobro vrača z dobrim in slabo s slabim."

V vsakdanjem življenju se to odraža tako, da so Tajci veliko bolj sproščeni, veliko bolj enostavni, emotivni in instinktivni. "Na nek način so bolj nagonski. Tudi njihov jezik odraža takšen način razmišljanja. Tajski jezik je nagonski, saj nimajo jezikovnih pravil. Stavke oblikujejo po počutju. Mi imamo stavčne strukture, tam pa tega ni."

Vrhunec njegovega oblikovanja v Aziji sta bili celostna podoba kitajske vesoljske agencije in grafična podoba olimpijskega posterja za olimpijske igre v Pekingu leta 2008. Kako je sploh pristopil k projektu za Kitajsko vesoljsko agencijo? "Že od samega začetka sem se spraševal, kako bom kot tujec in Slovenec sploh oblikoval vizualno komunikacijo za družbo, o kateri ne vem veliko. Nisem obvladal jezika, kaj šele pismenk. Vprašal sem tajsko kolegico Amando, kateri je njihov zapis za luno. Pokazala mi je pismenko, ki je neke vrste črka D. Razmišljal sem, da bi bila lahko to raketa in ji dodal še plamen. In ta kombinacija je bila Kitajcem zelo všeč. Tako zelo, da so jo sprejeli in da so se celo predstavniki kitajske vlade zahvalili v slovenščini z besedami 'Hvala, Slovenija'. To je bil zame zelo čustven trenutek."

Nataša Uršič


Zadnji prispevki