Trenutno se predvaja:
1. april 2021 ob 13:39 Zgodbe

"Stoenka" je del tudi naše zgodovine

Zastava 101 oziroma stoenka je še en jugoslovanski avtomobil, o katerem kroži nešteto zgodb in anekdot, čeprav so te gotovo manj zabavne in popularne kot pri znamenitem Yugu.
Foto: Zastava klub Slovenije
Foto: Zastava klub Slovenije

Stoenka je leta 1971 ob prihodu na trg, vsaj kar se tiče zasnove, veljala za zelo moderen avtomobil. Nikoli ni bila zelo draga, stala je pač toliko, da si jo je lahko privoščil povprečen delavec. Prav letos stoenka praznuje 50 let. To so zabeležili tudi člani Zastava kluba Slovenije. Predsednik kluba Damir Horvat pravi, da imajo avtomobili iz Kragujevca svoje simpatizerje v vsakem večjem kraju tudi na Primorskem, kamor se rad pripelje s svojo Zastavo 101 Mediteran.

Foto: Zastava klub Slovenije

Nekdanji ponos jugoslovanske industrije je danes pretežno tarča različnih šal, predvsem na račun modela Yugo. Dejstvo pa je, da je Zastava nekoč pomembno prispevala k motorizaciji nekdanje skupne države, poleg tega pa je verjetno velika večina nekoliko starejših vozniški izpit opravljala prav z enim od avtomobilov te znamke. To je že prva čudovita lastnost Zastave. Pričara nam lepe spomine na mladost, ko se je štiričlanska družina z vso prtljago odpeljala na morje. Če tukaj dodamo še vsaj dve termovki kave, pladenj pohanega piščanca, zavitega v folijo in obvezen postanek na Črnem Kalu, je jasno, da so takšna potovanja presegala povprečen nedeljski izlet. Zastava je zahtevala svoj čas pri potovanju, sodobnejši avtomobili pa tega ne omogočajo in prav spomini na mladost so povezali člane Zastava kluba Slovenije:

"V klubu je sedemnajst članov, ustanovili smo ga pred štirimi leti. Ideja za klub se je porodila iz dejstva, da so ti avtomobili del naše zgodovine. A v zadnjih letih so deležni odpora in pozabe. Tega si gotovo ne zaslužijo. Vsak pozna ta avto, v njem je tudi nekaj slovenskih delov in je tako tudi del naše zgodovine."

Moj prvi avto je bil Yugo, tisti 45 s priponko A, SMB barve. Če se prav spomnim, je črka A pomenila, da gre za model, namenjen izvozu v Ameriko. Z njim so želeli prodreti čez lužo, kjer pa je avtomobil naletel na hladen tuš in postal redni član različnih lestvic najslabših na svetu. Čeprav je poznan kot Yugo, je imel v fazi razvoja in še v začetku proizvodnje oznako Zastava 102.

Logično razmišljanje o njegovem imenu se povezuje z našo nekdanjo skupno državo, a nekateri poznavalci pravijo, da je ime izbrano po istoimenskem vetru. Menda je bilo takrat moderno, da se nekateri modeli v avtomobilizmu imenujejo po vetrovih. Jugo je po nekaj letih postal Yugo, da bi njegovo ime zvenelo prepričljivejše na mednarodnih trgih. Kljub temu, da jih je na cesti za vzorec, je še danes redni udeleženec relijev.

Zastava 101 je še en jugoslovanski avtomobil, o katerem kroži nešteto zgodb in anekdot. Stoenka je, po nekaterih informacijah, svojo obliko dejansko dobila v Kragujevcu, ko so, po vzoru Simce 1100, zadek Fiata 128 naredili kombilimuzinskega. Tako je Zastava neformalno postala pionir na področju tovrstnih karoserij. Stoenka je prvič po cestah zapeljala leta 1971, pomembna obletnica, ki jo bodo zakoličili tudi člani Zastava kluba Slovenije.

"Glede na situacijo si želimo, da bi nam uspelo organizirati srečanje, kjer bo predstavljena zgodovina stoenke. Zveza nam je namenila tudi številko revije, kjer bo predstavljena samo stoenka."

Foto: Zastava klub Slovenije

Kljub temu, da je bila med Slovenci najbolj priljubljena Zastava 101, pa se jih po naših cestah vozi malo. Za primerjavo, leta 1997 je bilo registriranih vozil znamke Zastava okrog 160.000. Če jih vidite danes na cesti, je to prava redkost. Veliko Zastavinih modelov je še vedno nekje skritih, kjer kljubujejo zobu časa.

"Težko jih je najti. Tisti avtomobili, ki so še preživeli, stojijo v garažah ali pod kozolci. Nekateri se jim nočejo odpovedati. Najdejo se pa tudi takšni, ki prav iščejo entuziaste, kot smo mi in ti avto podarijo. Tako je v našo kolekcijo prišla Florida s prvim lastnikom. Ni hotel denarja zanjo, postavil je samo ta pogoj, da se vrne na cesto."

Znamka, ki je preživljala mnoge delavske družine, se je že zapeljala v legendo. In prav zaradi takšnih zanesenjakov, kot so člani Zastava kluba Slovenije, se lahko nadejamo, da od te znamke ne bodo ostale samo zgodbe in spomini.

Boštjan Simčič

Naš gost je bil predsednik Zastava kluba Slovenije Damir Horvat

Zadnji prispevki