Trenutno se predvaja:
Maribor -6
12. januar 2021 ob 13:32 Jutranji program

Zdrav jedilnik z Radiem Maribor

Tokrat smo govorili o zajtrku
Tradicionalni slovenski zajtrk Foto: BoBo
Tradicionalni slovenski zajtrk Foto: BoBo

V sklopu akcije Zdrav jedilnik smo govorili o zajtrku, najpomembnejšem obroku v dnevu. Tudi tokrat je bila z nami Nataša Vidnar iz Centra za krepitev zdravja ZD Maribor.

Prejšnji teden smo z voditeljem Kristijanom Šmidom začeli z omenjeno akcijo in se naučili, da zdrava in uravnotežena prehrana v praksi pomeni red in disciplino v prehrani. Torej, potrebno je upoštevati razmerje 80/20, kar pomeni, da se v 80-ih odstotkih stvari držimo, v 20-ih pa grešimo. "Ničesar ne prepovedujemo, ampak moramo biti telesno dejavni. Če se bomo zdravo prehranjevali in če ne bomo telesno dejavni, ne bo rezultatov. Mogoče se bomo boljše počutili in izgubili kakšen kilogram, ampak bomo kasneje na dolgi rok pridobili nazaj," poudarja Vidnarjeva.

Zajtrk bi si naj privoščili nekje do sedme ure, okrog devetih je namreč že čas za malico. "Zjutraj moramo jesti kot kralj. Npr. če vstajamo ob treh ali štirih, lahko začnemo jesti že takrat. Nekje do sedme ure pa bi naj bil zajtrk. Ta je najpomembnejši, s tem lahko hujšamo, krepimo zdravje, vplivamo na počutje, vplivamo na dejavnike tveganja. Lahko se držimo tudi tega, da spijemo na tešče kozarec mlačne vode z limoninim sokom ali z oljčnim oljem. O tem je kar nekaj napisanega in škodilo ne bo. Ne smemo pa pretiravati. Zjutraj namreč spijemo nekje do 2 deci mlačne vode, ne pa premrzle, da ne pride do šoka organizma," pove Vidnarjeva.

Tudi za imunski sistem je dobro, da jemo sadje zjutraj. "Dan naj bi začeli z različnimi vrstami sadja, hruške, jabolka … jejmo lokalno pridelano sadje. Eno jabolko na dan res prežene zdravnika stran. Zjutraj je jesti sadje dobro, ker nam ne bo obležalo v želodcu, kislina ne bo zatekala. Kar pa se imunskega sistema tiče, pa sadje vsebuje veliko mineralov in vitaminov. Nekateri zraven pojejo tudi žličko medu. Ali pa združimo limono, ingver in med."

Marsikdo sicer zjutraj sadja ne mara in ima težave. "To lahko rešimo tako, da poleg sadja pojemo nekaj ogljikovih hidratov, recimo eno majhno graham žemljico. Omenila pa bi še smutije: če si ga naredimo, zjutraj spijemo dva deci, preostanek pa si lahko nesemo v službo. Zajtrk je res stvar navade in včasih se je treba prisiliti. Ko se ljudje enkrat navadijo nanj, brez njega ne morejo več biti."

Kaj torej konkretno jesti zjutraj?

  • "Recimo v ponedeljek si pripravimo eno polnozrnato žemljico, 3 rezine puranjih prsi in, ker zelenjave absolutno pojemo premalo čez dan, je fajn, da si sezonsko solato narežemo. Npr. papriko, konzervirano zelenjavo, ali pa da si v sendvič damo dva lista zelene solate – ali ledenke ali kristalke. Zraven pa še spijemo kozarec toplega mleka ali belo kavo."
  • "Naslednji dan, v torek, si recimo lahko privoščimo en masleni rogljiček z marmelado ali s čokolado. 'Grešimo' lahko zjutraj, ker bomo v naslednjih dveh do treh urah to tudi porabili. Zraven pa kavico."
  • Tretji dan, v sredo, lahko imamo tradicionalni slovenski zajtrk. Pripravimo si dva kosa kruha, maslo ali margarino ter med. Zraven lahko popijemo dva deci segretega mleka."
  • "V četrtek si lahko pripravimo ovsene kosmiče, si vzamemo en jogurt, si narežemo koščke jabolka, lahko tudi polovico pomaranče ali mandarino. Da bomo tudi siti, uporabimo ovsene kosmiče. Če jih nimamo doma, pojemo kos kruha."
  • V petek si lahko privoščimo - spet na poti v službo - kakšen rogljiček ali navihanček in lepo zaključimo teden. Zraven pa ne pozabimo na tekočine. Tekočina je zelo pomembna. Dan začnemo z dva deci mlačne vode in ne hladne. Torej ogreta naj bo na sobno temperaturo."
  • Čez vikend pa lahko dve do tri jajčke z malo maščobe, zraven si lahko privoščimo belo žemljico in pojemo to kar imamo najraje," je povedala Nataša Vidnar.

Celotnemu pogovoru lahko prisluhnete tukaj:

Jasmina Bauman

Nazaj na vrh