Trenutno se predvaja:
Maribor 17
25. junij 2020 ob 12:08 Maribor Radio Maribor

Svet' večer na kulnu, nocoj kot premiera

Predstava z imenitno zasedbo napoveduje ciklus kakovostnih nizkoproračunskih predstav v Narodnem domu Maribor
Vlado Novak in Nataša Barbara Gračner v predstavi Svet'večer/Foto: Dejan Bulut
Vlado Novak in Nataša Barbara Gračner v predstavi Svet'večer/Foto: Dejan Bulut

V Narodnem domu Maribor so se kljub kriznim časom v kulturi odločili za nov projekt – Teater na kulnu, na premogu torej. Šlo bo za lastne, nizkoproračunske gledališke produkcije, njihov oder pa bo v kleti, kjer je bilo nekoč skladišče premoga. Prizorišče je pisano na kožo prvi predstavi v nizu, slovenski uprizoritvi dramskega besedila Svet' večer uspešnega nemško-avstrijskega avtorja Daniela Kehlmanna. V romantičnem času božičnega večera se v zaslišanju besedno spopadata osumljenka in njen izpraševalec, da bi na koncu tega gledališkega trilerja prišlo do zanesljivega preobrata. Režiral ga je Samo M. Strelec.

Avtorja Kehlmanna sta k pisanju besedila spodbudila teroristični napad v Parizu, leta 2015, in aretacija žvižgača Edwarda Snowdena, predstava pa razgalja družbene posledice paranoidnega sveta, razpetega med varnostjo in svobodo. Nastopita profesorica filozofije Judith – igra jo Nataša Barbara Gračner – in policist, izpraševalec Thomas, v podobi Vlada Novaka, ki razloži:«To je igra o človekovi svobodi, strahu in državi. Srečata se dva svetova, en pragmatičen, to je oblast, požegnala se je in zdaj je tukaj, da deli in vlada, in na drugi strani tisto, kar je povezano z umom in širšo mislijo. Če se ta dva svetova srečata pride do konflikta in tu se ne da nič pomagati. Ne vem, koliko stoletij še bo trajalo, da si bosta prišla bližje..«
Nataša Barbara Gračner k svoji vlogi in k izmenjavi udarcev med sistemom in njegovo kritiko, ki zahaja v ožine, pove: »…vrata so zaklenjena, ne more ven, razgovor z njim je zaklenjen, vse je zaklenjeno, ni dobro, ni dobro.«

Vlado Novak na vprašanje, ali je predstava katarzična, zagonetno odgovarja »O, ja!« in ker gre za gledališko kriminalko, njeni ustvarjalci neradi odgovarjajo konkretneje. Tisti, ki so jo sinoči videli na predpremieri, pa bodo vedeli, kaj meni režiser Samo M. Strelec, ki je besedilo tudi prevedel, ko pove: » …konteksti, preobrati, namigi, dvoumnosti, napeljevanja, zapeljevanja, insinuacije, skratka psihološka konverzacija, ki je lahko hitro narobe, to se mi zdi pri avtorju zanimivo. Pri zasliševanju mora on z njo tako govoriti, da nikoli ne zapre vrat, odgovor ne sme biti ja ali ne, ker potem je takoj konec igre.«

Mali kletni oder le še podčrta tesnobnost predstave, v kateri sta lika prepričana, da rešujeta domovino, minimalizem luči in scenografije nadomesti velika igra. Prav tak način gledališča zanima režiserja, ki je tudi povedal, da je na vidiku prvo gostovanje, 16. julija v Cankarjevem domu, v Mariboru pa bo na odru spet jeseni.

Irena Kodrič Cizerl

Nazaj na vrh