Koalicija zadovoljna z investicijskim načrtom za drugi tir.
Foto: BoBo

Ministrica Alenka Bratušek je 316 strani obsežen investicijski program predstavila koaliciji in ne vidi zadržkov, da ga vlada ne bi potrdila. Še prej pa mu morata zeleno luč prižgati nadzorni svet 2TDK-ja in projektno-finančni svet za nadzor nad izvajanjem projekta drugega tira.
Ko bo vlada potrdila investicijski program, ga bo Bratuškova tudi predstavila javnosti. "Skrivanja ali zakrivanja podatkov, povezanih s tem projektom, je bilo dovolj. Želim si izpolniti in izpolnila bom obljubo, moja želja pa je, da se vsi skupaj začnemo zavedati, kako pomemben je ta projekt," je izpostavila.

O vrednosti projekta ni želela govoriti. Kot je pojasnila, bo tudi številke podrobno predstavila po potrditvi dokumenta na vladi. V medijih se sicer pojavljajo ocene od okoli ene milijarde do 1,2 milijarde evrov.

"Dejstvo, ki izhaja iz investicijskega programa, je, da analize kažejo, da je projekt ekonomsko upravičen. To pomeni, da so koristi od projekta višje od stroškov. Zelo natančno je razdelana finančna konstrukcija, skupaj po posameznih letih, za čas gradnje, za čas obratovanja, skratka, zajeti so vsi potrebni podatki," je strnila.

Z zaprtjem finančne konstrukcije pa bo do konca maja lahko država podpisala tudi pogodbo za črpanje evropskih sredstev. "Ne tako, da mi to rečemo, ampak z dejanskimi dokumenti," je dejala ministrica. Glede sodelovanja Madžarske pri projektu je spomnila, da bo to odločitev sprejela vlada. "Tega ne smem prejudicirati. Moje osebno stališče poznate, ampak v tem trenutku je v investicijskem programu načrtovano, da se potrebni kapital zagotovi v proračunu Slovenije," je izpostavila.

Mehčanje EIB-ja

Kar se tiče pogovorov z Evropsko investicijsko banko (EIB), je Bratuškova dejala, da skupaj s finančnim ministrom Andrejem Bertoncljem uspešno odpravljata ovire, ki so na tej poti. Po njenih besedah je EIB imel določene pomisleke, na vsakem sestanku pa jih s "konkretnimi argumenti" dajejo z mize.

"Verjamem, da bo na koncu tudi Evropska investicijska banka spoznala, da je to tako pomemben projekt, pa ne samo za Slovenijo, ampak tudi regijo, da mora biti zraven pri financiranju," je pojasnila in še dodala, da si glede na to, da je Evropska komisija projekt podprla kot regijsko pomembnega, po njeni oceni EIB preprosto ne more privoščiti, da ne privoliti v sodelovanje.

Ko bo investicijski program sprejet, bo lahko Kolektor začel graditi dostopne ceste ob predvideni trasi drugega tira, z investicijskim programom pa bodo lahko sprožili tudi postopke za izbor izvajalca za glavna gradbena dela pri projektu.

Zadovoljna koalicija

Koalicija je z investicijskim programom za projekt gradnje drugega tira Koper‒Divača, ki jim ga je predstavila infrastrukturna ministrica Bratuškova, zadovoljna. Tudi zato, ker sodelovanje Madžarske v projektu ni nujno.

Vodja poslanske skupine SD-ja Matjaž Han je po koalicijskem srečanju povedal, da je infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek predstavila "kakovosten investicijski načrt, in sicer tako, da je država sposobna sama financirati projekt drugega tira".

Tako so dobili podatke tako o vrednosti osnovnega projekta kot o vrednosti financiranja in zavarovanja ter zagotovilo, da evropska sredstva niso ogrožena, če Madžarska ne sodeluje, je dejal Han in oddal, da so v SD-ju zato zelo zadovoljni.

"Država se mora zdaj odločiti, kako bo drugi tir, ki je pomemben za državo, zgradila," je rekel in poudaril, da je osnovni pogoj, da je projekt kakovostno, transparentno in pošteno voden. Priznal je, da obstaja veliko možnosti, da se stroški gradnje povečajo, in dodal, da je v zdaj predvideni ceni zajetih tudi nekaj sredstev za nepredvidena dela.

S predstavljenim je bil zadovoljen tudi vodja poslanske skupine LMŠ-ja Brane Golubović. "Prvi vtisi so zelo pozitivni," je povedal in dodal, da odločitve glede sodelovanja zalednih držav še ni treba hitro sprejeti. "Kot sem razumel ministrstvo, imamo za to tri ali štiri leta časa. Je pa dejstvo, da se določeni kazalniki nagibajo k investiciji brez zaledne države," je še dejal.

Madžarsko sodelovanje ne bi bilo zastonj

Sodelovanje Madžarske ne bi bilo zastonj, je dejal, saj bi Madžarska za vložek 200 milijonov evrov zahtevala 2,8-odstotni letni donos, koncesije na območju Luke Koper ter sodelovanje madžarskih podjetij pri projektu drugega tira.

Predsednik DeSUS-a in obrambni minister Karl Erjavec je bil s predstavitvijo zadovoljen, dejal pa je, da je treba določene stvari še doreči, tudi glede sodelovanja Madžarske. Ključni bodo dogovori z bankami, sploh z Evropsko investicijsko banko, pridobivanje evropskih sredstev torej, je dejal.

"Zame je ključno to, da je investicijski program osnova za to, da bi lahko končno začeli gradnjo drugega tira, ki je nujen projekt, če želimo dobro razviti železniško infrastrukturo, ki je pomembna za slovensko gospodarstvo, za razvoj naše logistike. Pričakujem, da bomo na vladi čim prej sprejeli ustrezne odločitve, da projekt zaženemo," je dodal Erjavec.

SMC bi še sodeloval z Madžari

Sodelovanje Madžarske pri gradnji drugega tira ne bi bilo zastonj, je dejal, saj bi Madžarska za vložek 200 milijonov evrov zahtevala 2,8-odstotni letni donos, koncesije na območju Luke Koper ter vključitev madžarskih podjetij v projekt. Foto: BoBo

V SMC-ju so zadovoljni, da projekt ostaja v okvirih, kot so jih zastavili v minulem mandatu, je v izjavi v DZ-ju povedal vodja poslanske skupine Igor Zorčič. Kot je dejal, se bo o samih številkah odločala vlada, ne nazadnje bo treba odgovoriti na vprašanje sodelovanja s katero od zalednih držav.

Tisti, ki nasprotujejo sodelovanju, trdijo, da je ta pot dražja, Zorčiča pa o tem ni prepričalo nič, je pojasnil. Ne nazadnje bi bilo morda treba, po njegovih navedbah, vprašati tudi Luko Koper, kaj bi jim pomenilo, če bi se z njimi začeli dogovarjati denimo Madžari. Na današnji predstavitvi je sicer ministrica po Zorčičevih besedah zatrdila, da to na poslovanje te družbe ne bo vplivalo.

Glede stališča, da bi bilo bolje sodelovati z zalednimi državami, so v SMC-ju osamljeni, je pritrdil Zorčič. A to ne pomeni, da tega v preteklosti niso proučevali. "Prav je, da vsi razmišljamo o možnostih, ki so za Slovenijo in za Luko Koper najbolj optimalne," je dejal in ocenil, da bo gradnja brez sodelovanja z zalednimi državami zagotovo obremenitev za davkoplačevalce. Zatrdil pa je, da v SMC-ju podpore projektu ne pogojujejo z vstopom Madžarske.

Vodje koalicijskih strank in poslanskih skupin pa o vrednosti investicije, kot jo predvideva program, niso želeli govoriti. Vlada bo o investicijskem programu odločala predvidoma prihodnji četrtek.

Predstavljen načrt gradnje 2. tira