Na cestah se število žrtev povečuje. Foto: RTV SLO
Na cestah se število žrtev povečuje. Foto: RTV SLO
Prometna varnost
Najbolj zaželen dosežek - za policiste, vašo denarnico, preostale prometne udeležence, predvsem pa za vas. Foto: MMC RTV SLO
Vozniško dovoljenje
Nekatere države EU-ja so nova vozniška dovoljenja že uvedla. Foto: EPA
DZ: Poslanci nad prekrškarje

Leto 2007 (obdobje januar-oktober) je po podatkih policije promet na domačih cestah zahteval 17 odstotkov več žrtev kot v enakem obdobju lani. V tem času je bilo nesreč s smrtnim izidom 224, kar je 14 odstotkov več kot v enakem lanskem obdobju. Najpogostejši dejavniki nesreč, ki se končajo s smrtjo, so neprilagojena hitrost, nepravilna smer vožnje, neupoštevanje prednosti in nepravilno prehitevanje. V prometnih nesrečah je umrlo največ voznikov osebnih avtomobilov (97), potnikov (49), voznikov motornih koles (39), pešcev (27), kolesarjev (14).

DZ danes obravnava novelo o varnosti cestnega prometa, ki občutno zvišuje kazni za omenjene prekrške. Najbolj vinjeni pa bodo pridržani.

Žametna revolucija na asfaltu
S spremembami se bodo znižale kazni za prekrške, ki niso neposredno povezani s prometno varnostjo, zato pa naj bi se občutno zvišale kazni za najnevarnejše prekrške. Med te sodijo predvsem visoka prekoračitev omejitve hitrosti, agresivno speljevanje in zaviranje, vožnja pod vplivom alkohola in mamil ter nevarno prehitevanje.

Pri prekoračitvi omejitve hitrosti v naselju za več kot 30 kilometrov na uro je danes predvideno 500 evrov globe in pet kazenskih točk. Po novem bi za isti prekršek storilca kaznovali s 1000 evri globe in devetimi kazenskimi točkami. Povratnikom, ki bi jih drugič v dveh letih ujeli pri tovrstnem prekršku, pa bi samodejno odvzeli dovoljenje.

Raziskava, ki jo je izvedel Laboratorij za raziskave prometa iz Velike Britanije, je pokazala, da bi zmanjšanje povprečne hitrosti za 3 km/h vsako leto rešilo od 5.000 do 6.000 življenj v Evropi ter preprečilo 140.000 nesreč, s čimer bi prihranili 20 milijard evrov.

Tudi kazni za vožnjo pod vplivom alkohola ali mamil bodo višje za približno četrtino, tako da bo najvišja globa znašala 750 evrov.

Neusmiljeno nad kronične kršitelje
Ob tem velja omeniti tudi dodaten varnostni ukrep, saj bodo morali policisti najbolj vinjene voznike obvezno pridržati do streznitve. Voznik, ki bo hud prekršek ponovil v dveh letih, bo ostal brez vozniškega dovoljenja, medtem ko bodo povratnikom, ki so bili v dveh letih najmanj trikrat pravnomočno kaznovani ali pa so kljub prepovedi nadaljevali vožnjo, policisti lahko motorno vozilo odvzeli.

Nova vozniška dovoljenja
Pripravlja se tudi nova oblika vozniškega dovoljenja, in sicer v obliki polikarbonatnih kartic žepnega formata. Znamenite roza kartonske knjižice bodo po novem podobne osebni izkaznici. Tudi veljavnost vozniških dovoljenj bo po novem krajša, tako da bo treba dovoljenje podaljšati po desetih letih.


- Prometna (ne)varnost v letu 2007
- Alkohol in vozilo ne sodita skupaj
- Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o varnosti v cestnem prometu

Slovenija med staro in novo Evropo
Leta 2001 je v državah EU umrlo 50.000 ljudi, skupni cilj, ki je bil predlagan leta 2001 in dopolnjen po širitvi EU leta 2004, pa je, da smrtne žrtve do konca leta 2010 ne bi presegle 25.000 na leto.

Dokaz, da je mogoče z ustreznim pristopom doseči boljše rezultate, so prav gotovo članice, ki so dosegle v 5 letih od 24- do 49-odstotno znižanje (Francija 42-, Luksemburg 49-, Portugalska 42-odstotno), druge države članice pa zaostajajo v pričakovani dinamiki zmanjševanja, med katere sodi tudi Slovenija. Pri nekaterih državah je zaznati celo naraščanje (Litva 8-, Romunija 7-, Madžarska 5-odstotno), v obrazložitvi novele navaja predlagatelj.

Na podlagi podatkov o primerljivosti prometne varnosti Slovenije z državami Evropske unije za leto 2006 se Republika Slovenija uvršča na 20. mesto med 27 članicami EU-ja, saj ji je po zadnjih podatkih konec leta 2006 uspelo zmanjšati število smrtnih žrtev le za 8 % (povprečje EU 22 %).


DZ: Poslanci nad prekrškarje