Populacija slovenskih učiteljev je vedno starejša. Čez pet do 10 let bomo imeli hude težave, opozarja prvi sindikalist Branimir Štrukelj. Foto: BoBo
Populacija slovenskih učiteljev je vedno starejša. Čez pet do 10 let bomo imeli hude težave, opozarja prvi sindikalist Branimir Štrukelj. Foto: BoBo

Letošnji svetovni dan so v četrtek med drugim zaznamovali s slavnostjo podelitvijo državnih nagrad na področju šolstva. Podelili so enajst nagrad, od tega pet za življenjsko delo in šest za izjemne dosežke, kar je tudi najvišje možno število nagrad.

Slavnostni govornik je bil premier Marjan Šarec, ki je med drugim opomnil, da je mlada generacija v današnji digitalni dobi drugačna od tiste v preteklosti. Izzivi pred zaposlenimi v izobraževanju so zato še toliko večji, je dodal.

Poudaril je predvsem pomembnost vloge šole kot vzgojne ustanove. Žal ugotavljamo, da danes manjka predvsem spoštovanja, je opozoril in dodal, da mora biti "učiteljski poklic zopet cenjen in šola odnos med učencem in učiteljem". V ta odnos naj ne posegajo starši, ki pretirano idealizirajo svoje otroke in jih s tem namesto človekoljubnosti in radodarnosti učijo tekmovalnosti, je poudaril premier.

Mlada populacija digitalne dobe prinaša nove izzive v izobraževanju. Foto: BoBo
Mlada populacija digitalne dobe prinaša nove izzive v izobraževanju. Foto: BoBo

Štrukelj vlado pozval k dejanjem

Da bi bilo treba več narediti za večji ugled učiteljskega poklica, se strinja tudi glavni tajnik šolskega sindikata Sviz Branimir Štrukelj. Na petkovi novinarski konferenci je ocenil, da ravno vlada lahko naredi največ za to, in sicer s tem, da ga primerno ovrednoti. Predsednika vlade je zato pozval, naj preide od besed k dejanjem.

Poudaril je potrebo po več mladih učiteljih in ustreznejši začetni plači. Ta je namreč pod povprečjem primerljivih držav v OECD-ju in po njegovem mnenju tudi eden izmed razlogov, da se mladi ne odločajo za ta poklic. Prav tako Slovenija zaostaja za povprečjem OECD-ja po deležu sredstev, ki jih namenja za izobraževanje, je opozoril. Štrukelj je ponovil tudi svojo zavezanost javnemu šolstvu kot nosilcu izobraževanja v državi.

Šole težko najdejo učitelje

Zaradi dobrih gospodarskih kazalcev tudi pri nas vodstva šol težko najdejo učitelje za poučevanje strokovnih predmetov in tujih jezikov. Ker je delo učitelja zelo odgovorno in zahtevno ter v primerjavi z enako izobraženimi strokovnjaki v drugih dejavnosti javnega sektorja slabše plačano, v šolskem sindikatu Sviz svarijo, da bo v Sloveniji prav kmalu še bolj primanjkovalo učiteljev, je za Radio Slovenija poročala Nataša Lang.

Najbolj alarmantna je situacija v srednjih šolah, kjer je manj kot pet odstotkov učiteljic in učiteljev mlajših od 30 let.

Branimir Štrukelj

Pogled na izobraževanje mednarodne organizacije za sodelovanje in razvoj razgrinja, da se je delež starejših učiteljev v desetih letih v povprečju povečal za pet odstotkov v omenjenem klubu najbolj razvitih držav, v Sloveniji za več kot 13 odstotkov.

"Najbolj alarmantna je situacija v srednjih šolah, kjer je manj kot pet odstotkov učiteljic in učiteljev mlajših od 30 let," izpostavlja dejstvo prvi šolski sindikalist Štrukelj. Tudi Slovenija se tako vse bolj sooča s starajočo se generacijo učiteljev.

Na srednjih šolah uči manj kot pet odstotkov učiteljev, ki so mlajši od 30 let. Foto: Goran Rovan
Na srednjih šolah uči manj kot pet odstotkov učiteljev, ki so mlajši od 30 let. Foto: Goran Rovan

Ugled učitelja v družbi razvrednoten

"Opozoriti želimo, da bo imela Slovenija v petih do desetih letih dramatične težave z zagotavljanjem ustreznega števila usposobljenih in kakovostnih mladih učiteljic in učiteljev, če ne bomo ničesar storili že danes, ne šele čez deset let, ko bo bistveno prepozno," je opozoril Štrukelj.

Država je v obdobju zategovanja pasu najbolj oklestila javne izdatke za izobraževanje, delo učitelja je slabše plačano kot delo drugih strokovnjakov v javnem sektorju, vse to pa zmanjšuje ugled učitelja v družbi, dodaja Štrukelj.

Na drugi strani šolarji, njihovi starši, pa tudi šolska oblast do učiteljev gojijo visoka pričakovanja. Delo učitelja se je močno spremenilo. Učencem primanjkuje natančnosti, vztrajnosti in koncentracije – opozarja učiteljica Jožica Frigelj iz civilne pobude Kakšno šolo hočemo. "Delo učitelja je zelo naporno, bistveno bolj kot v preteklosti, je tudi bistveno bolj intenzivno, poleg tega smo pod nenehnimi predpisi in drobnogledom, kaj vse bi še morali in kje vse smo zgrešili," je opozorila. Zato si učitelji ob prazniku želijo predvsem več spoštovanja, zaupanja ter manj birokracije, je še poročala Nataša Lang.

Opozorila glede pomanjkanja mladih učiteljev

Leta 1993 v Ženevi

Svetovni dan učiteljev je na mednarodni konferenci o izobraževanju leta 1993 v Ženevi razglasil Unesco. Dan zaznamujemo kot spomin na 5. oktober 1966, ko sta v Parizu leta 1966 Unesco in Mednarodna organizacija dela sprejela priporočila o položaju učiteljev, ki veljajo še danes. Priporočila jasno določajo pravice in dolžnosti vzgojiteljev in učiteljev ter govorijo o položaju, ki bi ga ti glede na zahtevnost dela morali imeti v družbi.