Bratři s svojo raznoliko glasbo, ki predstavlja neko mešanico med tehno in eksperimentalno elektronsko glasbo, veljata za edinstvene tudi v svetovnem pogledu. Foto: Kino Šiška/Pia Klančar
Bratři s svojo raznoliko glasbo, ki predstavlja neko mešanico med tehno in eksperimentalno elektronsko glasbo, veljata za edinstvene tudi v svetovnem pogledu. Foto: Kino Šiška/Pia Klančar

Še nedavno smo z besedo “češko” označevali vse, kar je drugačno, celo slabše, a dejstvo je, da nas Čehi prekašajo že na mnogih področjih, tudi glasbenem. Ob že tako bogati glasbeni zgodovini, spomnimo se samo skladatelja Antonína Dvořáka in Bedřicha Smetane, dajejo večji poudarek tudi razvoju nove glasbe – popularne in tiste manj popularne, ki jo Slovenci na svojih tleh mnogokrat preslišimo.

“Češka glasbena scena je zelo odprta za nove glasbenike, ne glede na njihov žanr, kar se kaže tudi v obisku koncertov manj ali sploh še neuveljavljenih izvajalcev. Zaradi prenasičenosti trga je proces pri “mainstream” glasbi precej bolj kompleksen in zahteven,” pojasnjuje Filip Košťálek, eden izmed glavnih organizatorjev festivala Colors of Ostrava.

Sára Vondrášková, bolj znana pod psevdonimom Never Sol je nedavno nastopila v ljubljanski elektrarni. Foto: Kino Šiška/Urška Boljkovac
Sára Vondrášková, bolj znana pod psevdonimom Never Sol je nedavno nastopila v ljubljanski elektrarni. Foto: Kino Šiška/Urška Boljkovac

Letošnji MENT je poleg pestre domače scene postregel tudi s svežimi tujimi imeni. Češke glasbene vrste so predstavljali postpankrockerji Market, lahkotna, a drzna Never Sol in tehnodvojec Bratři. Prav onadva trenutno veljata za “najbolj vroča” na sceni, vse bolj prepoznavna pa sta tudi v mednarodnem prostoru. “Njun zvok je poln, energija osupljiva, jezik ju ne omejuje,” razlaga Košťálek, ki je med mladimi, obetavnimi glasbeniki navedel še Lennya, Mikolasa Josefa in MYDY.

Tehnoinvazija

Vloga tehnoglasbe na češki klubski sceni postaja vse večja. Praga, kot žarišče, Brno Pardubice in še mnoga druga mesta utripajo v ritmu elektronske plesne glasbe. Mediji so tovrstno glasbo mnogokrat povezovali z norimi zabavami, kjer so droge, udeležence pa opisovali kot čudne posameznike in tako dajali plesni zabavi precej negativno podobo.

Bratři s svojo raznoliko glasbo, ki predstavlja neko mešanico med tehno- in eksperimentalno elektronsko glasbo, veljata za edinstvena tudi v svetovnem pogledu. “Ljudje, še posebej v manjših mestih, velikokrat mislijo, da sva DJ, ki zgolj predvaja posnetke, in bobnar, ki igra v živo. To seveda nisva, čisto vsak zvok, ki ga obiskovalci slišijo na najinih koncertih, ustvariva na odru, pred njimi, točno tisti trenutek."

Bratři smo lahko v začetku februarja slišali na festivalu MENT. Foto: Kino Šiška/Pia Klančar
Bratři smo lahko v začetku februarja slišali na festivalu MENT. Foto: Kino Šiška/Pia Klančar

Duo sestavljata dvojčka, Jiří in Ondřej, sicer oba bobnarja z veliko ljubeznijo do elektronske glasbe in modularnih sintetizatorjev. “Sodelovanje z bratom dvojčkom ima precej prednosti – usklajevanje za vaje je lažje, delo v studiu hitrejše pa tudi iskreno si lahko poveva kritike. Seveda se kdaj spreva, a navsezadnje se tako tudi glasbeno krepiva in ustvarjava še boljšo glasbo. Ustvarjava praktično vsak dan,” pojasnjujeta.

Z izvajanjem inštrumentalne glasbe dokazujeta, da beseda pri sporazumevanju ni nujna. “Trenutni projekt opisuje dvojčke in njihovo sporazumevanje, pri katerem je glas pravzaprav drugotnega pomena. Morda se bova v prihodnosti lotila kakšnega projekta, ki bo vključeval vokal, a za zdaj se posvečava izključno instrumentalni tehnoglasbi,” dodajata dvojčka.

V štirih letih ustvarjanja sta zaigrala že na francoskem festivalu Chateau Perché, v Pragi nastopila pred Jonom Hopkinsom, bila izbrana med deset najboljših izvajalcev na festivalu v Talinu in koncertirala po skoraj vsej Evropi.

300 izvajalcev, 24 prizorišč in 30.000 obiskovalcev

Vsak danes velik festival je začel kot majhen. Najpomembnejši so jasna vizija, kakovosten program in dobra ekipa. S takšno miselnostjo se lahko festival razvije praktično kjer koli in iz leta v leto raste.

Filip Košťálek

Tehnoglasba je obvezen sestavni del skoraj vseh poletnih festivalov, ki jih na Češkem kar mrgoli. Med največjimi so United Islands of Prague, Metronome Festival, festival elektronske glasbe Beats for Love, bolj rokerski Rock for People in vse bolj priljubljeni Colors of Ostrava. Zgodba festivala Colors, kot ga krajše imenujemo, se je začela leta 2002 na gradu Ostrava, priljubljenem koncertnem prizorišču na prostem. Takrat je festival gostil nekaj več kot 50 zasedb, udeležilo pa se ga je približno 8000 obiskovalcev. Do danes se je razvil v enega večjih festivalov v Evropi. Leta 2017, ko so gostili več kot 132 zasedb, vključno z Imagine Dragons (ZDA), alt-J (UK), Norah Jones (ZDA), Jamiroquai (Velika Britanija), Midnight Oil (Avstralija), Birdy (Velika Britanija), LP (ZDA), je Colors postal prvi festival na Češkem, ki je bil razprodan že dober mesec pred začetkom. Dogajanje vsako leto dnevno obišče okoli 30.000 ljudi.

Leta 2012 se je festivalsko dogajanje preselilo na novo lokacijo. Območje nekdanje elektrarne na premog in jeklo, ki ga še danes ponekod prekrivajo ruševine, daje festivalu prav poseben čar. V bližnji okolici še vedno potekajo številna dela, ki bodo v nekaj letih dala prizorišču novo podobo.

Nastopi umetnikov se v štirih dneh zvrstijo na 24 različnih prizoriščih. Poleg štirih večjih, zunanjih in šestih notranjih odrov so v gledališču predstave, pester je pa tudi otroški in spremljevalni program. Foto: Arhiv organizatorja/Petr Piechowicz
Nastopi umetnikov se v štirih dneh zvrstijo na 24 različnih prizoriščih. Poleg štirih večjih, zunanjih in šestih notranjih odrov so v gledališču predstave, pester je pa tudi otroški in spremljevalni program. Foto: Arhiv organizatorja/Petr Piechowicz

Colors raste iz leta v leto in organizatorji so zadovoljni, kako se razvija. “Vsak danes velik festival je začel kot majhen. Najpomembnejši so jasna vizija, kakovosten program in dobra ekipa. S takšno miselnostjo se lahko festival razvije praktično kjer koli in iz leta v leto raste,” utemeljuje Koštalek.

V 18 letih se je Colors of Ostrava razvil v enega največjih festivalov v Evropi. Foto: Arhiv organizatorja/Michal Augustini
V 18 letih se je Colors of Ostrava razvil v enega največjih festivalov v Evropi. Foto: Arhiv organizatorja/Michal Augustini

Izvajalce izbirajo vse leto, večino med avgustom in decembrom, pri tem pa prisegajo predvsem na dobro glasbo, inovativen nastop v živo in unikatnost. “To so pravzaprav edina merila, “ poudari Filip, “še posebej pozorni smo na nastop, zato si 90 odstotkov glasbenikov pred odločitvijo zanje ogledamo v živo.” Poudarek dajo na domače izvajalce, ki predstavljajo 35 odstotkov končnega programa.

Privlačen program in cenovna dostopnost julija v Ostravo, tretje največje mesto na Češkem, pritegneta skoraj 20 odstotkov turistov. Število tujih obiskovalcev raste vsako leto, kar pa izjemno prispeva tudi k razvoju samega mesta, ki je glavni in še kako pomemben partner festivala.

Med 15. in 18. julijem bodo Ostravo obiskali glasbeniki svetovnega kova. Nastopili bodo The Killers, Twenty One Pilots, Martin Garrix, Tones and I, Sigrid, The Lumineers, LP in mnogi drugi.