Foto: Reuters
Foto: Reuters

Kot je sporočilo britansko ministrstvo za promet, se trenutno posvečajo izpopolnjevanju besedišča, da bodo lahko posodobili sisteme samovozečih vozil za varno uporabo avtocest. Najprej bodo na vrsti sistemi za samodejno vožnjo znotraj voznega pasu (Automated Lane Keeping Systems- ALKS), ki uporabljajo senzorje in programsko opremo, s katerimi zagotavljajo, da vozilo ostane znotraj voznega pasu, pri čemer lahko pospešuje ali zavira, ne da bi pri tem sodeloval voznik. Bo pa, če bo to potrebno, voznik moral največ v 10 sekundah prevzeti nadzor nad vozilom. Če se to ne bo zgodilo, se bodo na vozilu samodejno vklopile luči, ki bodo opozorile bližnja vozila na nevarnost, vozilo se bo upočasnilo in potem ustavilo.

Vlada je sporočila, da bo uporaba sistema ALKS omejena na hitre ceste, pri čemer hitrost vozila ne bo smela presegati 60 kilometrov na uro.

Britanska vlada ima zelo velikopotezne načrte glede vpeljave samovozečih vozil, prometno ministrstvo napoveduje, da bo imelo do leta 2035 okoli 40 odstotkov novih vozil komponente avtonomne vožnje. To naj bi privedlo tudi do 38.000 novih delovnih mest.

Bodo tako zmanjšali število smrtnih žrtev nesreč?

"Avtomobilska industrija pozdravlja ta pomemben korak o dovoljenju uporabe samovozečih vozil na britanskih ulicah, kar postavlja Združeno kraljestvo na čelo cestne varnosti in avtomobilske tehnologije," je dejal Mike Hawes, izvršni direktor lobistične skupine v avtomobilski industriji. Po poročanju BBC-ja Hawes ocenjuje, da bi uporaba tehnologije močno znižala število smrtnih žrtev zaradi človeške napake. "V prihodnjih 10 letih bi lahko avtonomni sistemi preprečili 47.000 resnih prometnih nesreč in rešili 3900 življenj."

Nad uvedbo sistemov za avtonomno vožnjo pa niso vsi navdušeni. Več zavarovalnic je že opomnilo na previdnost. Kot so ocenili, bi se lahko cilj britanskih oblasti, da bo država prednjačila pri vpeljavi samovozečih vozil, izkazal za strel v koleno, če proizvajalci vozil in regulatorji ne bodo natančno določili trenutnih omejitev današnje tehnologije.

Kot opozarjajo, bi lahko poimenovanje sistemov ALKS kot samodejne vožnje zmedla britanske voznike, češ da lahko vozila vozijo sama, kar bi lahko privedlo do nesreč in splošne zavrnitve tovrstne tehnologije.

"Poleg tehničnih pomanjkljivosti je naša bojazen, da bo vlada še povečala zmedo glede pogoste zlorabe poimenovanja asistenčnih sistemov za vožnjo, ki so že povzročili tragične smrti," je previden Matthew Avery, direktor raziskovanja na centru raziskovanja Thatcham Research, kjer so testirali ALKS sisteme.

V ZDA so obravnavali že več primerov, ko so vozniki narobe razumeli navodila oziroma se niso zavedali omejitve tehnologije. Oblasti tako preiskujejo 20 trčenj, pri katerih so bili vpleteni asistenčni sistemi, med njimi je bil tudi Teslin sistem Autopilot, ki uporablja podobno tehnologijo kot ALKS. Kot so pred nekaj tedni zapisali pri Avtomobilnosti, je tehnično gledano to še vedno klasična druga stopnja avtonomne vožnje, ki nalaga vso odgovornost vozniku, v vseh razmerah.