Ladje za križarjenje zdaj plujejo povsem ob Markovem trgu, kar potnikom omogoča enega najlepših razgledov na svetu. Foto: EPA
Ladje za križarjenje zdaj plujejo povsem ob Markovem trgu, kar potnikom omogoča enega najlepših razgledov na svetu. Foto: EPA
Orjaške ladje močno kazijo podobo starega mesta. Foto: EPA
Potniki ladij za križarjenje veljajo za precej skope in v tistih nekaj urah na kopnem navadno porabijo le drobiž. Foto: Reuters

Prepoved bi sicer morala začeti veljati že pred nekaj meseci, a jo je deželno sodišče razveljavilo, preden je vmes stopila italijanska vlada in sporočila, da bo začela veljati leta 2015.

"Zdi se mi, da gre za uravnoteženo rešitev, ki upošteva tudi našo dolžnost, da iz beneških prekopov odstranimo te morske nebotičnike in zaščitimo beneško svetovno dediščino, ki nam jo zavida ves svet, ob tem pa ne škodimo mestnemu gospodarstvu, ki je tako tesno povezano s turizmom za križarjenje," je povedal italijanski minister za promet Maurizio Lupi.

V odlok so zajete vse ladje, težje od 96.000 ton, ki zdaj ne bodo smele pluti do Trga svetega Marka in po kanalu Giudecca, omejen dostop (do pet na dan) pa bodo imele tudi manjše ladje.

Zvezdniki na strani Benečanov
Prepoved je bila izdana po številnih pozivih Benečanov, aktivistov in strokovnjakov, ki menijo, da promet ogroža srednjeveške stavbe v mestu. Ob škodljivih izpustih naj bi bili problematični tudi tresljaji, ki jih povzročajo ladje velikanke in ki naj bi rahljali mestne temelje. In čeprav se križarski turizem poudarja kot zelo pomemben za beneško gospodarstvo, pa številni menijo, da Benetke ne potrebujejo zares tovrstnih turistov, ki se v dveh urah sprehodijo po mestu, zapravijo pa skorajda nič.

Med tistimi, ki so se pridružili kampanji proti ladjam velikankam, so tudi številni zvezdniki, zaskrbljeni za usodo najbolj romantičnega mesta na svetu - med njimi Michael Caine, Julie Christie, Cate Blanchett, Michael Douglas, Rob Lowe, Diane Lane, Edward Norton, Susan Sarandon in Isabella Rossellini.

V čakanju druge poti
Na drugi strani jim stoji vplivna industrija ladij za križarjenje, ki jo je prepoved precej razburila. Mednarodna zveza križarskih ladij (CLIA) je tako italijansko vlado pozvala, naj določi drugo pot skozi Benetke in jo začne čim prej graditi. Vsakršna zamuda pri začetku gradbenih del bi lahko pomenila, da križarske družbe za leto 2015 ne bodo mogle prodajati beneških programov, ki so do zdaj veljali za obvezne pri vsaki sredozemski plovbi.

"Vsi se strinjamo, da ustrezna rešitev za Benetke terja novo pot za ladje, zato smo zadovoljni, da se italijanska vlada zelo trudi, da bi našla ustrezno rešitev," je sporočila predstavnica CLIE. "Je pa vseeno pomembno, da se gradnja teh novih prekopov začne čim prej, da bi lahko križarske ladje potrdile Benetke v svojih programih plovbe."

Benetke kot glavna znamenitost
Ob tem so še enkrat poudarili, kako pomembne so Benetke za celotno industrijo križarjenja. Čeprav je veličastna plovba skozi središče Benetk za mnoge potnike glavni čar križarjenj po Sredozemlju, pa prepoved ne pomeni konec vseh križarjenj skozi laguno, saj večina tovrstnih ladij pravzaprav 96.000 ton vseeno ne presega. In tudi tisti na prevelikih ladjah bodo še vedno imeli postanek v pristanišču v Margheri, od koder bodo za zainteresirane organizirali prevoz do Benetk z manjšimi plovili.

Poročilo o okoljskem vplivu izkopavanja druge poti skozi prekop Contorta-Sant’Angelo naj bi bilo pripravljeno v naslednjih treh mesecih.