Pri testiranju so strokovnjaki v zadnjih treh letih natančno spremljali obrabo skoraj 100 različnih pnevmatik. Foto: EPA
Pri testiranju so strokovnjaki v zadnjih treh letih natančno spremljali obrabo skoraj 100 različnih pnevmatik. Foto: EPA
Na večjo obrabo pnevmatik vplivajo tudi topografske značilnosti cest in vreme. Foto: EPA
Na večjo obrabo pnevmatik vplivajo tudi topografske značilnosti cest in vreme. Foto: EPA

Motorni izpusti niso edini vir onesnaževanja s trdimi delci pri avtomobilih – odpadli delci pnevmatik po nekaterih ocenah prispevajo tretjino količine mikroplastike v okolju. Potrošniške organizacije in avtomobilski klubi med testom pnevmatik namreč ocenijo tudi njihovo obrabo. Pri tem upoštevajo debelino profila, tokrat pa so k tej problematiki pristopili z druge strani – izračunali so, koliko gumenih delcev odpade s pnevmatik med vožnjo.

Test Avto-moto zveze Slovenije (AMZS) je pokazal, da avtomobili z velikimi platišči hkrati povečujejo lastniške stroške in onesnaževanje s trdimi delci, saj se večje pnevmatike bolj obrabljajo. Z vidika obrabe pnevmatik so manj učinkoviti tudi električni avtomobili.

"Čeprav nimajo izpuha, zaradi velike lastne teže in obilice motornega navora bolj obrabljajo pnevmatike in posledično izpod koles pridelajo več gumenih delcev," so pojasnili pri AMZS. Na večjo obrabo pnevmatik vplivajo tudi topografske značilnosti cest, vreme, temperatura ozračja, masa avtomobila ter hitrost in slog vožnje.

Letne pnevmatike za odtenek boljše od zimskih

V okviru testov pnevmatik so strokovnjaki v zadnjih treh letih natančno spremljali obrabo skoraj 100 različnih pnevmatik z letnim profilom dimenzij 185/65 R15, 205/55 R16 in 225/40 R18 ter zimskim profilom dimenzij 185/65 R15, 195/65 R15 in 205/55 R16. Ugotovili so, da je povprečna obraba gumenih delcev v celotnem testu znašala okoli 120 gramov na 1000 prevoženih kilometrov. Test je prav tako pokazal, da letne pnevmatike za odtenek manj obremenjujejo okolje s trdimi delci kot zimske.

V okviru testa so preizkusili 15 znamk pnevmatik. Kot najboljše so se izkazale pnevmatike znamke Michelin, ki so na 1000 prevoženih kilometrov v povprečju v okolje izpustile 90 gramov gumenih delcev. Pri tem je najboljša ocenjena pnevmatika na testu, Michelinov model cross climate v velikosti 185/65 R15, v povprečju v okolje izpustila 58 gramov delcev na 100 kilometrov. Najslabši rezultat na testu je dosegla Bridgestonova pnevmatika blizzak LM005 v dimenziji 195/65 R15, ki na vsakih 1000 kilometrov "proizvede" 171 gramov gumene zmesi.

Med vsemi preverjenimi izdelovalci pnevmatik so največjo povprečno obrabo oziroma izgubo delcev gumene zmesi izmerili pri Pirellijevih in Nokianovih pnevmatikah, in sicer po 134 gramov na 1000 kilometrov.

Ob nakupu avtomobila se raje odločite za model, ki ima manjše pnevmatike

AMZS kupcem svetuje, naj pravočasno zamenjajo zimske in letne pnevmatike, saj temperatura okolja in cest močno vpliva na obrabo. Priporočajo tudi umirjeno vožnjo brez sunkovitih pospeševanj in zaviranj. "Ob nakupu avtomobila se raje odločite za model, ki ima manjše pnevmatike, saj se večje bolj obrabljajo. Pri nakupu bodite pozorni na obrabo, seveda pa ne za ceno učinkovitosti pnevmatik. Izogibajte se športnim pnevmatikam, te so bolj primerne za uporabo na dirkališču," pa okoljsko ozaveščenim kupcem predlaga Boštjan Okorn z ZPS-ja.

Potrošnikom svetujejo, naj pravočasno zamenjajo zimske in letne pnevmatike. Foto: EPA
Potrošnikom svetujejo, naj pravočasno zamenjajo zimske in letne pnevmatike. Foto: EPA

Po podatkih berlinske tehnične univerze naj bi bili to večinoma veliki delci, ki ne lebdijo dolgo v zraku in ne zaidejo globoko v dihalne poti, se pa kopičijo na in ob cestah, ob padavinah pa odtečejo z vodo, zato lahko povzročijo tudi onesnaženje vode z mikroplastiko.

Zveza potrošnikov Slovenije zato predlaga, da bi morali vsaj v vodovarstvenih območjih urediti zaprt sistem odvodnjavanja, bankine in zemljo blizu ceste, kjer se majhni delci nalagajo, pa občasno postrgati in poskrbeti za ustrezno odlaganje. Tudi v tem primeru velja, da je onesnaženje treba preprečiti že pri viru, torej bi bilo treba čim bolj zmanjšati količino odpadlih delcev s pnevmatik.