Povedano v športnem žargonu lahko mirno zapišemo, da je naš sogovornik Luka Dončič v svetovni avtomobilski ligi. Podpredsednik Toyota Motor Europe, Tom Fux je eden najvišje postavljenih slovenskih menedžerjev v avtomobilski industriji in to pri največjem proizvajalcu na svetu. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Povedano v športnem žargonu lahko mirno zapišemo, da je naš sogovornik Luka Dončič v svetovni avtomobilski ligi. Podpredsednik Toyota Motor Europe, Tom Fux je eden najvišje postavljenih slovenskih menedžerjev v avtomobilski industriji in to pri največjem proizvajalcu na svetu. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Vprašanje za sedmico torej. Kako dolgo bo trajala kriza in kakšne bodo posledice za poslovanje, ekonomijo in kako se bodo po krizi obnašali kupci avtomobilov. S temi tematikami se ta trenutek ukvarjajo praktično vsi avtomobilski šefi. Poklicali smo podpredsednika Toyota Motor Europe, Toma Fuxa, ki je eden najvišje postavljenih slovenskih menedžerjev v avtomobilski industriji in to pri največjem proizvajalcu na svetu.

Kakšno je vzdušje med vašimi sodelavci in poslovnimi partnerji v času koronavirusa?
Najpomembnejše vprašanje zdaj je, koliko časa bo tako stanje trajalo in kakšne posledice bo pustilo na poslovanju, ekonomiji in pri naših strankah. Zdaj se sprašujemo predvsem to, koliko časa bomo še v tej situaciji.

Kaj taka kriza pomeni za takega velikega svetovnega igralca, kot je Toyota?
Na Kitajskem, kjer se je vse skupaj začelo, smo proizvodnjo ustavili že zelo zgodaj letos, a jo zdaj že ponovno odpiramo. Razen v Vuhanu vsi naši trgovci na Kitajskem poslujejo in februar je pokazal že občutno boljše prodajne rezultate. Januar je bil skoraj dejansko na ničelni prodaji, februarja je bilo poslovanje že več kot 70 % preteklega leta in za marec na Kitajskem že vidimo skoraj normalno poslovanje in prodajo.

Zdi se, da so Kitajci obvladali krizo, Evropa pa stvari ni jemala resno. Kaj lahko pričakujemo v Evropi in tudi v ZDA?
Druge regije, kot na primer Evropa, kjer smo učinek koronavirusa doživeli z zamikom in ker smo zdaj v resnici na vrhuncu krize, smo tovarne zapirali postopoma, z zamikom, enako je s trgovskimi mrežami in pisarnami. Poleg Evrope in Kitajske se enako dogaja tudi v ZDA, kjer smo tudi že zaprli vse proizvodnje obrate. Zgolj teden dni kasneje, kot smo to storili v Evropi. V Aziji je vse odvisno od posamezne države. Ponekod so tovarne že zaprli, drugi to počnejo zdaj. Odvisno od tega, kako se širi bolezen, tako reagiramo tudi mi. Pa seveda so tu še priporočila in navodila različnih vlad, kako naj se ravna gospodarstvo, čemu potem sledimo.

Tom Fux je ta trenutek, ko je koronavirus v Evropi na vrhuncu, več kot pravi sogovornik za globlji vpogled v trenutno stanje na Evropskem in svetovnem avtomobilskem trgu. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Tom Fux je ta trenutek, ko je koronavirus v Evropi na vrhuncu, več kot pravi sogovornik za globlji vpogled v trenutno stanje na Evropskem in svetovnem avtomobilskem trgu. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Japonska se je po katastrofalnem potresu in cunamiju izjemno, skoraj nepredstavljivo hitro postavila spet na noge. Celotna država, pa tudi Toyota, ki je morala takrat ustaviti proizvodnjo v vseh tovarnah, razen v treh, je takrat sanacijo proizvodnje in oživitev gospodarskega življenja izpeljala učinkovito. Neposredne vzporednice ni mogoče potegniti, saj gre zadaj za globalno krizo, pa vendar, se je moč iz odličnih Japonskih ukrepov za saniranje težav kaj naučiti za čas po koroni, ko sanacija čaka tudi Evropo?
Prave primerjave med trenutno situacijo in pravzaprav čemerkoli, kar smo doživeli do zdaj, ni mogoče potegniti. Ko je bil potres na Japonskem, smo imeli z določenim delom dobaviteljev popolnoma pretrgan odnos, saj so imeli porušene tovarne in je bilo treba zgraditi nadomestne kapacitete ali obnoviti stare. Posebnost te krize je, da se je ustavilo celotno povpraševanje. In to se dogaja globalno.

Kaj je zdaj drugače?
Najpomembnejše v tej krizi je zagotoviti likvidnost poslovanja, za plače naših zaposlenih in za plačila naših partnerjev. Ko bomo začeli ponovno hoditi ven, ko bomo lahko normalno živeli in ko bomo lahko ponovno zagnali ekonomijo, pa bo ključno ponovno zagnati tudi povpraševanje. Gre torej za povsem drugačno krizo. Tu ni nekih trajnostnih posledic, da ne bi mogli ponovno vzpostaviti poslovanja. Če bomo imeli dovolj likvidnostnih sredstev, bomo lahko to zelo hitro vzpostavili. V Evropi imamo več proizvodnih obratov, ki smo jih zdaj ustavili. Z zaustavitvami smo začeli že 16. 3., ko smo ustavili tovarno na Portugalskem. Na to smo dan kasneje zaprli tovarno v Franciji, 18. 3. v Angliji in na Poljskem, 19. 3. smo jo zaprli na Češkem in 21. 3. še tovarno v Turčiji. Devet tovarn imamo v Evropi in vse smo ustavili. Zdaj čakamo, kdaj bomo lahko ponovno zagnali proizvodno.

Na čem delate v vmesnem času?
Predvsem želimo zagotoviti varnost naših zaposlenih. Zato proizvodnji delavci ostajajo doma, administrativnim delavcem pa smo omogočili delo od doma. Potem so tu še naši dobavitelji. Ti tesno sodelujejo z našimi tovarnami in z našimi kontrolorji tako imenovanega dobavitvenega toka. Zdaj sukcesivno ustavljamo tudi dobavitelje. Toyota v celoti posluje po sistemu »just in time«, kar pomeni, da imajo naše tovarne na lokaciji za tri ure proizvodnje sestavnih delov. Vse ostalo je v sistemu dobave, se pravi v neposredni dobavi od naših dobaviteljev, kar pomeni, da z dobavitelji izredno tesno sodelujemo. Za zdaj lahko zgolj ocenjujemo kakšen bo celoten učinek zaprtja tovarn in celotnega poslovanja, ko bomo imeli bolj jasno sliko pa bomo videli, kako se na to odzvati. Za zdaj je ključno, da poskrbimo za naše zaposlene in da zagotovimo likvidnost.

Toyota ima po svetu pet centralnih regijskih centrov, 67 proizvodnih obratov, 20 oblikovalskih in razvojnih centrov ter zaposluje 370.000 ljudi. Toyota Motor Europe je centralna nevralgična točka za vse Toyotine evropske operacije. Zaposluje 80.000 ljudi, več kot 31 nacionalnih tržnih in prodajnih mrež deluje v 56 državah, v 3000 prodajnih salonih ter upravlja devet tovarn. Foto: MMC RTV SLO/Toyota
Toyota ima po svetu pet centralnih regijskih centrov, 67 proizvodnih obratov, 20 oblikovalskih in razvojnih centrov ter zaposluje 370.000 ljudi. Toyota Motor Europe je centralna nevralgična točka za vse Toyotine evropske operacije. Zaposluje 80.000 ljudi, več kot 31 nacionalnih tržnih in prodajnih mrež deluje v 56 državah, v 3000 prodajnih salonih ter upravlja devet tovarn. Foto: MMC RTV SLO/Toyota

Ali že razmišljate, kako se boste po tem, ko se življenje vrne v normalne tirnice, lotili lovljenja čim boljših prodajnih številk?
Za prihodnje strategije je zdaj še prezgodaj. Kar lahko ta trenutek slutimo, še posebej po tem, ko vidimo, da se odpovedujejo tudi pomembni svetovni dogodki, kot na primer olimpijske igre na Japonskem, je, da bo čas trajanja zaprtja zaradi koronavirusa daljši, kot smo upali. Smo pa pri Toyoti znani po izjemno fleksibilnem in odzivnem proizvodnem sistemu, kar pomeni, da smo v stanju našo proizvodno pognati do maksimalnih kapacitet v izjemno hitrem času. V Toyoti imamo sistem proizvodnje, narejen po principu naročil, se pravi, da se celotni proizvodnji sistem ravna po povpraševanju. Ko bomo začutili, da se je povpraševanje vrnilo, bomo temu primerno zagnali tudi proizvodnje kapacitete.

Kako se bodo po pandemiji obnašali kupci. Ste že naredili možne scenarije?
Seveda bo trenutna kriza pustila določene posledice in spremembe v obnašanju kupcev, a je zdaj težko napovedovati, kakšne te spremembe bodo. Verjetno bo več razmišljanja o tem, kaj so nujne stvari, kaj je v življenju pomembno in verjetno se bo spremenil tudi način dela. Pri nas opazujemo in vidimo, da morda ne potrebujemo tako velikih pisarn, da lahko večji del naših zaposlenih dela od doma in da ne potrebujemo toliko sredstev. Osebno mislim, da se bo v obdobju leta ali dveh življenje vrnilo v normalne tirnice. Seveda je pet ali šest let star avto še vedno dober za vožnjo, a je napredek pri avtomobilih v zadnjih letih izjemno velik. Še posebej na področju varnosti, kjer se je z novimi sistemi, kot sta na primer sistem za samodejno zaviranje v sili ali prepoznavo otrok in pešcev na cesti, močno dvignila raven varnosti. Prav tako pomembno je na primer zniževanja stroškov lastništva avta, s temi novostmi bomo kupcem uspeli ponuditi dovolj novega, da si bodo želeli nov avto na vsakih nekaj let.

Toyota ima veliko izkušenj s katastrofami. Verjamejo, da bodo uspešno premagali tudi pandemijo. Foto: EPA
Toyota ima veliko izkušenj s katastrofami. Verjamejo, da bodo uspešno premagali tudi pandemijo. Foto: EPA

Že na začetku ste omenili, da bo imel velik vpliv čas trajanja zdravstvene krize.
Tako je. Treba je vedeti, da ne gre za gospodarsko, pač pa za zdravstveno krizo, v kateri smo se sami zavestno odločili, da bomo ostali doma. Za to verjamem, da bo gospostvo s pomočjo države uspelo to krizo narediti v obliki črke V (op. a. padec in ponovna rast). Seveda je vse odvisno od tega, kako dolgo bo ta kriza trajala. Če bo kriza in s tem zaprtje tovarn trajala predolgo, bodo posledice, predvsem likvidnost malih podjetij, prevelike. Prišlo bo do nelikvidnosti in morebitnih bankrotov večine manjših podjetij, tu pa bi se znala kriza iz zdravstvene prevaliti v gospodarsko. Če bi uspeli krizo zadržati v obsegu, kot so jo na Kitajskem in se začeti vračati v normalno delovanje v približno treh mesecih, potem bo ta kriza v črke V, če pa se bo kriza vlekla čez poletje, bo to postala gospodarska kriza. Ponavljam, ta trenutek je najpomembnejše zagotavljati likvidnost. Za to imamo zdaj ves čas pogovore z vsemi našimi partnerji. Za zdaj še vidimo, da to zmoremo. Seveda bomo imeli posledice.
Ali lahko letos nadomestite izgubljeni čas v proizvodnji?
Ko za dober mesec zaustavimo proizvodnjo, ne moremo tega izpada nadomestiti v enem celem letu. Tovarna dela z neko hitrostjo, mi temu pravimo, da dela v taktu in ta pove, na koliko sekund proizvedemo avto. Običajno je to v 50 sekundah do minute ali minute in dvajset. Mi tehnično gledano ne moremo naših tovarn pospešiti, da bi šli preko teh zmožnosti. Slednje pomeni, da bo izpad prodaje zagotovo sledil, to pa bo imelo posledice tudi za naše prodajalce, za naše dobavitelje in seveda za nas kot proizvajalca.

Konec januarja smo s Tomom Fuxom govorili na dogodku Kenshiki, ko nam je ponudil vpogled v Toyotino prihodnost in predstavil novo mobilnostno storitev Kinto.