Kdaj nastopi jesen življenja gume, je poleg števila prevoženih kilometrov močno odvisno tudi od načina uporabe. Foto: Goodyear
Kdaj nastopi jesen življenja gume, je poleg števila prevoženih kilometrov močno odvisno tudi od načina uporabe. Foto: Goodyear
Oznaka DOT na gumi
Zadnje štiri številke oznake DOT izdajajo teden in leto izdelave, v primeru na fotografiji oznaka 2213 pomeni 22. teden leta 2013. Foto: M. Kr.
Prikaz izrabljenosti profila
Zadnjo sprejemljivo globino profila je mogoče brez merjenja oceniti tudi s pomočjo oznak na gumi. Foto: M. Kr.
Starejše gume se hitreje poškodujejo
Starejše gume se hitreje poškodujejo, tako zaradi obrabe kot tudi staranja materiala. Foto: M. Kr.

Vidna obraba gum je eden izmed lažje prepoznavnih kriterijev pri odločanju o tem, ali je čas za nakup novih. Manj opazni pa so razlogi, povezani s staranjem materialov, kar ni pomembno le pri gumah v uporabi, ampak tudi pri novih v prodaji.

Uradnih določil ni, obstajajo le priporočila
Kljub velikemu pomenu gum za varnost v prometu pa presenetljivo ne obstajajo enotni strokovni ali zakonodajni standardi, ki bi določali življenjsko dobo gum, vezano na datum izdelave, ampak le razlage in priporočila, končna odločitev pa je prepuščena kupcem oziroma uporabnikom.

Britansko združenje izdelovalcev gum (BTMA) tako v zvezi s priporočeno starostjo gum poudarja, da ne obstajajo tehnični temelji za enotno določanje meje, kdaj se morajo gume v uporabi zamenjati zaradi starosti oziroma kje je časovna meja, pri kateri morajo nerabljene, a "stare" gume umakniti iz prodaje.

Hkrati pa pri BTMA poudarjajo, da življenjska doba gum ni neomejena in je treba paziti predvsem na ustrezno skladiščenje novih in izvensezonskih gum oziroma upoštevati razmere uporabe, ki močno vplivajo na staranje materiala in življenjsko dobo.

Material v gumah se stara
Sestava materiala, ki ga uporabljajo za izdelavo gum, se je sicer v zadnjih desetletjih precej spremenila in sodobne gume največkrat niso neposredno primerljive s tistimi izpred desetletja ali več, kljub temu pa je v sestavi še vedno veliko materialov, pri katerih se s časom spreminjajo lastnosti. S časom tako gume ne morejo več zagotavljati ustreznih zmogljivosti, poveča pa se tudi možnost deformacij, poškodb in posledično prometnih nesreč.

Evropska organizacija ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organization), ki se ukvarja s tehničnimi in servisnimi podrobnostmi gum in platišč, v zvezi z določanjem življenjske dobe gum diplomatsko priporoča, da kupci upoštevajo morebitna navodila izdelovalcev avtomobilov, ki so ne nazadnje manj komercialno "utemeljena" kot pa na primer priporočila izdelovalcev gum. Zadnji namreč predvsem v obdobju proizvodnih presežkov zagovarjajo stališče, da pravilno skladiščene gume nimajo omejenega roka trajanja. Zadnja trditev načeloma sicer drži, vendar pa za končnega uporabnika starost le ni povsem nepomembna.

Življenjska doba od pet do deset let
V povzetku vseh precej različnih priporočil je tako mogoče zapisati, da izdelovalci avtomobilov priporočajo starost gum nekako med pet in šest let, izdelovalci gum tja do deset let. Kupci pa morajo pri nakupu poleg tehničnih značilnosti vozila upoštevati tudi lastne vozne navade.

Za tiste, ki prevozijo v kratkem času večje število kilometrov, na primer letno 20.000, razlika leta ali dveh v starosti pri nakupu nove gume dejansko ne igra večje vloge, saj bodo gume verjetno menjali prej zaradi obrabe kot starosti.

Za voznike, ki letno naredijo manj kilometrov in le-ti ne bodo ključni dejavnik odločanja za menjavo, pa je lahko pomembno vsako leto, ki ga je guma odležala v še tako dobrem skladišču, saj si z nakupom starejše gume skrajša priporočen dejanski čas uporabe. Za morebitno ponudbo "lanskih modelov" gum, ki so sicer tehnično povsem ustrezne in za uporabo vsekakor varne, pa bi se nekako spodobilo, da je za kupca cenovno ugodnejša.

Osnovni nasveti pri nakupu gum
Datum izdelave gume nikakor ni skrivnost, saj je ustrezna oznaka DOT predpisana in vidna na samem izdelku ter izdaja teden in leto izdelave.

Ob nakupu se je treba pozanimati o jamstvu in preveriti, ali je morda vezano na datum izdelave ali nakupa.

Smiselno je opraviti tudi osnovni vidni pregled gum, njihove površine in notranjosti, če imajo morda kje sledove poškodb ali morebitnih popravil, starost ali neustrezno skladiščenje pa lahko izdajo tudi drobne razpoke v materialu.

Življenjska doba oziroma "hitrost staranja" med uporabo pa je močno odvisna od skladiščenja izven sezone, klimatskih razmer, nihanj temperature, stikov z agresivnimi tekočinami in podobnim. V zvezi s staranjem strokovnjaki izpostavljajo tudi rezervne gume, ki so sicer ponavadi na prvi pogled kot nove, v resnici pa so v prostoru za rezervno kolo izpostavljene temperaturnim nihanjem, ki močno vplivajo na material in s tem na staranje.