Pri majhnih hitrostih lahko začutimo, kako se obnaša avto. Prav zato so ledeni poligoni v Skandinaviji vsako leto polni avtomobilov različnih proizvajalcev vozil in gumarjev. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Pri majhnih hitrostih lahko začutimo, kako se obnaša avto. Prav zato so ledeni poligoni v Skandinaviji vsako leto polni avtomobilov različnih proizvajalcev vozil in gumarjev. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Vožnja po našem snežno-ledenem poligonu je bila izredno zabavna, ampak nismo se le zabavali, učili smo se posebne tehnike vožnje. Tehnike, ki so jo iznašli v Skandinaviji. Prav zato največ Skandinavcev blesti v obvladovanju vozila, predvsem dirkači se učijo voziti na poledenelih jezerih.

Letos poseben izziv
Tako se učimo vozniških veščin in naših refleksov, na katere pa danes ob vseh asistenčnih sistemih v modernih vozilih kar malo pozabimo.

"V Planici tudi za bralce MMC in gledalce Avtomobilnosti vsako leto pripravimo malo drugačno vsebino. Letos smo zagrizli v t. i. Skandinavski flick," je dejal inštruktor vožnje in avtor Avtomobilnosti Andrej Brglez, ki je vodil delavnico tehnike vožnje.

Pri skandinavskem flicku gre za dirkaško tehniko vožnje, ki se uporablja za dirke oziroma relije na ledu oziroma poledenelih površinah, kjer je treba avto najprej prisiliti, da zdrsne v nasprotno smer od ovinka, nato pa je treba težo vozila, tako kot pri plesu na primer, v hipu prenesti tako, da avto zdrsne v ovinek.

Vse vaje smo izvajali v varnem okolju pri manjših hitrosti. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Vse vaje smo izvajali v varnem okolju pri manjših hitrosti. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Ko iz fanta postaneš mož
Dirkalna tehnika je izredno priljubljena, zahteva veliko treninga, posledično pa oblilo užitkov. Na YouTubovem kanalu najdete nešteto dobrih posnetkov, v katerem dirkači govorijo, da ko obvladaš "skandinavsko" tehniko, iz fanta postaneš mož.

"Mi smo ta mit v hipu razblinili, saj je prenos teže uspel prav vsem udeležencem izziva v Planici," je dejal Brglez.

Vse skupaj se je začelo v Skandinaviji v sedemdesetih letih, ko v reliju še niso uporabljali štirikolesnega pogona. Zato so se ukvarjali s klasičnim vprašanjem vsakega dirkača, kako prenesti čim večji del hitrosti, ki jo prineseš v ovinek, tudi iz ovinka.

In zato so se igrali s prenosom mase. To je tisto, kar smo v Planici letos iskali. Avto smo nadzorovano premikali iz ene na drugo stran in iskali trenutek, ko štirikolesni pogon avto iz ovinka potegne veliko hitreje kot tisti s samo sprednjim pogonom.

Skandinavsko tehniko so začeli na Finskem. To je njihova tehnika za hitrejše premagovanje ovinkov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Skandinavsko tehniko so začeli na Finskem. To je njihova tehnika za hitrejše premagovanje ovinkov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Nadzorovano drsenje in premikanje mase
Brglez je udeležencem delavnice že na začetku poudaril: "Tukaj nismo zato, da bi driftali, ampak zato, da nadzirano prenašamo maso iz enega drsenja v drugega. Nas prvo drsenje zanima zgolj toliko, da avto spravimo v gibanje. Zato da lahko nadzorovano drsimo, moramo vedeti, kaj se v katerem trenutku dogaja z maso vozila. Poiskati moramo trenutek, ko avto postane peresno lahek, to začutimo v sedežu in ga nadzorovano prestavimo na drugo stran."

Poligon, ki bi nam ga zavidali tudi Finci

Da smo sploh lahko bralce MMC-ja in gledalce Avtomobilnosti naučili dirkaške tehnike, smo morali najprej pripraviti ustrezen poligon v varnem, zavarovanem prostoru, vse se je odvijalo pri zelo majhnih hitrostih. Za pripravo poligona je bil odgovoren Miha Mežik (NC Planica), ki pravi: "Naredili smo za 900 kubičnih metrov umetnega snega, ki smo ga morali porazdeliti po terenu nekje v višini 15 do 20 centimetrov. V treh nočnih izmenah smo ga v celoti zalili z vodo, na koncu pa s teptalnikom zgladili in pripravili najboljši poligon v Evropi. Vsako noč podlago steptamo, tako da imamo na vrhu dva centimetra svežega snega, s tem pa so pogoji idealni za vožnjo."

Tehnike, kot smo se jih učili v Planici, še kako prav pridejo v kritičnih situacijah, ko voznik predvidi, kako se bo avto obnašal in kako bo po koncu nadzorovanega drsenja končal. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Tehnike, kot smo se jih učili v Planici, še kako prav pridejo v kritičnih situacijah, ko voznik predvidi, kako se bo avto obnašal in kako bo po koncu nadzorovanega drsenja končal. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Avto začutimo pri nizkih hitrostih
Zanimivo je, da lahko delovanje sistemov in naprednost ter uravnoteženost avtomobila samega začutimo na tovrstnih poledenelih oziroma zasneženih poligonih, pri zelo nizkih hitrostih. "Zelo smo veseli vedno, ko vas povabimo na dogodke v Planici, ki so vedno nekaj posebnega. Mi pravimo, da smo s seboj prinesli delček Finske, delček Skandinavije. V Skandinaviji namreč v zimskih mesecih vsi pomembni proizvajalci vozil in proizvajalci pnevmatik svoje avtomobile preizkušajo na ledu, na zaledenelih jezerih. Tudi pri nizkih hitrostih se namreč zelo dobro vidi, kako se obnašajo tako po konstrukcijski plati kot delovanju elektronskih sistemov. Vse, kar se dogaja z avtomobilom pri njegovih večjih hitrostih, na primer stabilnost na cesti, lega, se na ledu pri nizkih hitrostih prav tako dobro, če ne celo bolje čuti," pravi Brglez.

Prav to so lahko preizkusili tudi udeleženci zimske delavnice v Planici, na primer, kako delujeta sistem ESP in štirikolesni pogon. Več o izkušnjah pa so povedali sami v videu.