Škoda 1000 MB je za češko znamko sredi šestdesetih let predstavljala pomemben konstrukcijski mejnik in uspešen izvozni izdelek. Foto: Škoda
Škoda 1000 MB je za češko znamko sredi šestdesetih let predstavljala pomemben konstrukcijski mejnik in uspešen izvozni izdelek. Foto: Škoda

Češka znamka spada s 119-letno tradicijo med najstarejše evropske izdelovalce prevoznih sredstev, od prvih začetkov s proizvodnjo dvokoles, prek uspešne predvojne avtomobilske proizvodnje, vojne industrije in obdobja blokovske delitve do ponovne rasti po vključitvi v koncern VW ter usmerjanja v globalizacijo ponudbe in proizvodnje.

Uspešen izvozni izdelek
Model 1000 MB so prvič predstavili 21. marca 1964 in v naslednjih petih letih, od aprila 1964 do avgusta 1969, so jih izdelali točno 443.156. Od tega so jih več kot polovico izvozili, ne le po Evropi, ampak tudi na druge celine, vse do Avstralije in Nove Zelandije.

Avtomobil je bil mejnik za znamko tako po zasnovi kot tudi dejstvu, da so ga začeli izdelovati v povsem novi tovarni v Mladi Boleslavi, zgrajeni v neposredni bližini stare, kar so zaznamovali tudi s kratico MB, ki označuje kraj proizvodnje. Nov proizvodni kompleks je sestavljalo 40 stavb, povezanih s 13 kilometri cest, na novo pa so morali položiti tudi 10 kilometrov železniških tirov.

Projekt razvoja novega osebnega vozila je pod oznako NOV (novy osobni vuz) tekel kar nekaj let, petdeset preizkusnih vozil pa je prevozilo 1,6 milijona kilometrov v različnih vremenskih pogojih, od zimskih temperatur globoko pod ničlo na ruskem vzhodu do vročih in prašnih cest na Kavkazu.

Litrski štirivaljnik z močjo 27 kilovatov
Škoda 1000 MB je imela v zadku nameščen vodno hlajeni štirivaljnik z gibno prostornino 988 kubičnih centimetrov, ki je zmogel 27 kilovatov (37 KM) moči in je poganjal zadnji kolesi. Za prenos moči je skrbel štiristopenjski menjalnik z vlitim ohišjem iz aluminija, enako kot motorni blok, kar je bila za tedanje čase novost v velikoserijski proizvodnji. Motor je le 755 kilogramov težak avtomobil pognal do hitrosti 120 kilometrov na uro in za sto kilometrov v povprečju porabil med 7 in 8 litri goriva.

Z 4,17 metra dolžine, 1,62 metra širine in 1,39 metra višine je štirivratni avtomobil spadal v razred družinskih prevoznih sredstev, pod pokrovom prtljažnika v dolgem nosu pa je imel za današnje pojme zelo skromnih 220 litrov prostornine, namenjene prtljagi. Leta 1966 so v ponudbo uvrstili še različice z izboljšanimi zmogljivostmi in dvovratno izvedbo MBX, ki je danes še posebej priljubljena med zbiratelji starodobnikov. Različice modela, ki praznuje spoštljiv jubilej, vključno s prototipom karavana, pa je mogoče videti tudi v Škodinem muzeju v Mladi Boleslavi.