Danes, ko so vozniki na terenu nenehno povezani s svojimi centralami, je jasno: potrebujemo več nadzora v pisarnah. Foto: MMC RTV SLO
Danes, ko so vozniki na terenu nenehno povezani s svojimi centralami, je jasno: potrebujemo več nadzora v pisarnah. Foto: MMC RTV SLO
Karina Ditz iz Sindikata voznikov: "Zakonodaja pri nas je dobra."
Karina Ditz iz Sindikata voznikov: "Zakonodaja pri nas je dobra." Foto: MMC RTV SLO
Foto: MMC RTV SLO
Izkoriščevalski odnos špedicij do svojih voznikov zmanjšuje cestno varnost vseh.
Izkoriščevalski odnos špedicij do svojih voznikov zmanjšuje cestno varnost vseh. Foto: MMC RTV SLO
Anton Kmetič s Finančnega urada: "Odvzeti bi bilo treba licence"
Anton Kmetič s Finančnega urada: "Odvzeti bi bilo treba licence" Foto: MMC RTV SLO

Sploh ne, da bi bilo goljufanje s čezmerno naloženim tovorom in s tem povezano čezmerno obrabljanje in poškodovanje cest majhna težava. A v zadnjem času so najbolj pereč problem zaspani in kronično utrujeni šoferji. Naj spomnimo, da je utrujen voznik prav tako nevaren kot vinjeni. To seveda velja za vse voznike, še toliko bolj pa za poklicne, torej nula-nula voznike! Proti temu se bojuje alkotester z imenom tahograf.

A zakaj bi sploh kdo hotel delati preveč?

Voznik Jure, ki je želel ostati nepodpisan s priimkom, pove: zato, da lahko prideš konec tedna domov! V pisarnah se pač načrtuje na en način, na terenu pa je včasih drugače, a za težave na terenu šefi pogosto nočejo slišati.

A velikokrat sploh ni težava samo v podaljševanju vožnje za uro do dve na dan. Marsikdaj so pritiski veliko večji in pridejo iz pisarn.

Kriva je pogosto plačilna nedisciplina oziroma nelikvidnost podjetij, ki za svoje delo potrebujejo surovino, nimajo pa kapitala, da bi surovine pravočasno plačale in tako naročile prevoz. Še najbolj pa se mudi prevoznikom hrane. “Jagode iz Perpignana, uf, to so se mudile … ” pove šofer Jure.

Toda kako voznikom sploh uspe prikriti podaljševanje svojega delovnega časa?

Z magneti, ki zmanipulirajo tahografe, da zaznavajo počitek, medtem ko voznik vozi. Tehnika že deluje proti tem manipulacijam, “MAN, recimo, ne gre v prestavo, Renaultovi tovornjaki se tresejo,” prihajajo pa tudi pametni tahografi, ki bodo zaznavali gibanje tudi prek satelitske povezave.

Magnete so sprva začeli uporabljati sami vozniki, nato pa so njihove ideje začeli izkoriščati prevozniki in voznike silili h goljufanju. Saj, kot pravijo nadzorniki s Finančne uprave, opremo za goljufanje večinoma nameščajo kar podjetja. In majhne vozniške goljufije so postale špediterski kriminal!

V digitalni dobi bi verjetno lahko bolje uredili nadzor?

V Sloveniji nadzor nad prevozi izvajajo Policija, Finančna uprava in Inšpektorat za infrastrukturo, ki izvaja tudi nadzor v podjetjih. Toda uspe jim preveriti le z zakonom določen odstotek prevozov, si pa laično predstavljamo, da v tej digitalni dobi ne bi smelo biti prav zapleteno pripraviti učinkovitejši nadzor nad prevozi, ki bi z ustrezno programsko opremo nadziral prav vsak prevoz, ne samo tistih nekaj odstotkov. Recimo z nadzorom sistemov sledenja. Ali pa tako, da na račun za opravljeno storitev uvedemo zapisovanje registrske tablice tovornjaka, število kilometrov ter datum in uro, in to v vsaki fazi prevoza. A kot v vseh primerih proti temu govori več birokratskih kot pa tehničnih ovir.

Odvzem licence bi že danes lahko marsikoga spravil na počivališče

Je pa dejstvo, da že danes obstaja vzvod, ki bi problematiko še veliko enostavneje rešil. Goljufije bi morali kaznovati z odvzemom licence za izvajanje prevoznih storitev. Kot pravi Anton Kmetič s Finančne uprave, je prav v to področje treba vnesti več akcije.