Samodejna vožnja prinaša številne ugodnosti za voznika in potnike, ki bi lahko bolje izkoristili čas, preživet v avtomobilu. Težava je zaupanje v avtonomna vozila, kar razkriva tudi mednarodna raziskava. Foto: Volvo
Samodejna vožnja prinaša številne ugodnosti za voznika in potnike, ki bi lahko bolje izkoristili čas, preživet v avtomobilu. Težava je zaupanje v avtonomna vozila, kar razkriva tudi mednarodna raziskava. Foto: Volvo

Pripravljenost potrošnikov, da se prevažajo v samovozečih avtomobilih, je po vsem svetu nizka. To razkriva analiza raziskave Avtonomne vožnje prihodnosti", ki so jo opravili pri družbi AlixPartners in jo povzema nemški spletni portal Automobilwoche.

Na začetku poletja 2019 so anketirali okoli 6.700 ljudi, od tega 1072 na Kitajskem, 1019 v Franciji, 1015 v Nemčiji, 1037 v Italiji, 1009 v Veliki Britaniji in 1594 v Združenih državah Amerike.

Raziskave zanimajo proizvajalce vozil
Tovrstne raziskave podrobno spremlja tudi avtomobilska industrija, ki jo v prvi vrsti zanimajo kupci in njihove navade. Avtomobilsko industrijo zelo zanima, ali so pripravljeni na popolnoma avtonomna vozila ter ali so pripravljeni plačati finančno premijo za uporabljanje novih tehnologij mobilnosti.

Večina trenutnih vozil je na drugi od petih stopenj avtonomne vožnje, kar pomeni, da asistenčni sistemi pomagajo voznikom med vožnjo. Na primer, pomagajo pri vzdrževanju vozila znotraj voznega pasu, samodejno zavirajo itd. Glede na izvedeno raziskavo bi nemški uporabniki plačali od osem do 24 odstotkov doplačila za zelo avtomatizirana vozila (stopnja 4, pri kateri vozilo samo vozi tudi v semaforiziranih križiščih, ima pa vozilo še vedno volan).

Nemci bi doplačali največ
V mednarodni primerjavi so nemški uporabniki – vsaj teoretično – bolj radodarni od Kitajcev ali Američanov, ki bi sprejeli najvišje doplačilo zgolj v višini osem ali devet odstotkov.

Anketiranci si v prvi vrsti v vozilu želijo več udobja. Tako 44 odstotkov Američanov, 47 odstotkov Nemcev in 69 odstotkov Kitajcev z zanimanjem pričakuje nadaljnji razvoj sistemov za zabavo in drugo udobje, ki jih bodo prinesla avtonomna vozila.

"Svetovna avtomobilska industrija mora realno gledati na donosnost naložb v avtonomna vozila pri vsakem naložbenem koraku," je za Automobilwoche povedal Elmar Kades, avtomobilski strokovnjak pri družbi AlixPartners. Proizvajalci bi morali ravnati pametno, "saj ni znakov, da bil lahko z avtonomno vožnjo v kratkem kovali dobičke." Dolgoročno pa gre za eno ključnih tehnologij, ki jih bodo ponujali avtomobilski proizvajalci v obliki robotaksijev.

Robotaksiji bodo nekoč velik posel
Pri Avtomobilnosti smo se pred kratkim udeležili dogodka v Amsterdamu, kjer sta Toyota in Lexus razkrila svoje načrte za bližnjo prihodnost, med drugim pa nam je šef za mobilnostne storitve pri evropski Toyoti Slovenec Tom Fux dejal, da računajo, da bodo robotaksiji velik posel: "Posel je še na začetku. To pomeni tudi, da se vsi trenutni mobilnostni igralci ne morejo pohvaliti z dobičkonosnostjo. To pa ne pomeni, da ne bo drugače v prihodnosti. Nujni za spremembe v mobilnosti bodo povezani, električni in avtonomni avtomobili. Govorimo o robotaksijih brez voznika. Takrat bo to postal pomemben posel in Toyota in Lexus morata biti zraven."

Takoj bi se odpovedali lastnemu vozilu
84 odstotkov anketiranih Kitajcev bi se bilo pripravljenih odpovedati lastnemu vozilu, če stroški rezervacije avtonomne storitve vožnje ne bi presegli stroškov lastništva lastnega avtomobila. Ista raziskava je pokazala, da v Nemčiji ali ZDA 52 oziroma 44 odstotkov potrošnikov ne bi uporabljalo svojih vozil.

Varnost bo ključen element
Zanimiv je tudi podatek, da nihče med potrošniki ne želi biti "pionir" uporabe nove mobilnosti. Raziskava navaja, da se celo resni interesenti za nakup avtonomnih vozil ne vidijo kot začetniki. Večina bi želela z nakupom počakati vsaj pet let ali več po tem, ko bodo vozila na voljo. Nemci so najbolj skeptični, saj je le 18 odstotkov anketiranih prepričanih o varnosti avtonomnih vozil. Kitajci so najbolj samozavestni, 58 odstotkov jih zaupa tehnologiji – kar je veliko, sploh zato, ker je Kitajska največji avtomobilski trg na svetu. Italija je po zaupanju na drugem mestu s 36 odstotki.