Polnilne postaje so narejene po standardih. Testirane so za dolgotrajno vsakodnevno uporabo za polnjenje električnih vozil (EV). Foto: MMC RTV SLO
Polnilne postaje so narejene po standardih. Testirane so za dolgotrajno vsakodnevno uporabo za polnjenje električnih vozil (EV). Foto: MMC RTV SLO

V eni izmed zadnjih televizijskih oddaj Avtomobilnost smo se posvetili tistemu, kar spada k nakupu električnega avtomobila. To je polnjenje baterije.

Z rastjo cen dizelskega goriva vse več privržencev EV-jev
Stalnica razmislekov v naši oddaji je povezana z iskanjem bolj zelenih energentov, ki bodo zamenjali fosilna goriva. Največja pozornost je namenjena elektriki. Povprečen voznik je začel o prestopu na električni pogon razmišljati šele tedaj, ko je dizel postal najdražji izmed vseh goriv.

Električni avtomobili so postali dodatno zanimivi ob ekosubvenciji v znesku 7.500 evrov. Zanemarljivo ni niti to, da ko se pripelješ v službo v središče mesta, te tam čaka prosto parkirno mesto in zastonj polnjenje.

Logično, da avtomobil polnimo doma
A to je le en vidik električnih avtomobilov, ki kritične mase voznikov še ni spodbudil, da bi začeli razmišljati o nakupu električnega avtomobila. Danes je v Sloveniji le okoli 600 električnih avtomobilov. Hkrati je razvejenost polnilnih postaj velika. Omenjenih 600 lastnikov električnih avtomobilov svoja vozila polni doma. Logično. Tako kot mobilni telefon. Energijo porabljajo čez dan, čez noč pa so priklopljeni na električno vtičnico.

V prihodnosti bodo pametne stenske postaje same vedele, kdaj je najbolje polniti in vračati elektriko v omrežje. Foto: MMC RTV SLO
V prihodnosti bodo pametne stenske postaje same vedele, kdaj je najbolje polniti in vračati elektriko v omrežje. Foto: MMC RTV SLO

Potencial v Sloveniji je velik, saj imamo več kot milijon osebnih avtomobilov. Marsikoga pri tem zanima, ali sploh lahko polni vozilo doma, kaj za to potrebuje in koliko kilometrov bo lahko naredil z enim polnjenjem avtomobilske baterije? Potegnimo vzporednico s pametnimi telefoni. Če je nekoč baterija zdržala pet dni, je danes pomembno, da zdrži vsaj en dan. Enako ne potrebujemo avtomobila, ki bo naredil 1.000 kilometrov, ampak 100 kilometrov na dan, če se ne polni na javni infrastrukturi, ampak doma. A kaj potrebujemo zato v garaži oziroma v nadstrešku?

Domače električne črpalke
Električna vozila postajajo del vsakdana, vedno več je lastnikov, vedno manjkrat se bomo ustavljali na bencinskih črpalkah, da bi dotočili gorivo. Kako je, če imamo lastno črpalko kar doma? To dobro vedo tisti, ki imajo doma električni avtomobil. Od 60 do 80 odstotkov lastnikov električnega avtomobila baterijo polni doma.

Da bi postavili lastno polnilnico v garaži stanovanjskega bloka, potrebujete soglasje sosedov. Foto: MMC RTV SLO
Da bi postavili lastno polnilnico v garaži stanovanjskega bloka, potrebujete soglasje sosedov. Foto: MMC RTV SLO

Teo Bunta, strokovnjak za elektromobilnost, pravi: "Seveda, gre za navadno električno vtičnico šuko, na katero lahko priključimo električni avtomobil. V Sloveniji je okoli 20 milijonov takih vtičnic. V eni uri se baterija vozila napolni za približno 15 kilometrov vožnje."

Polnilni kabel, ki ga dobiš z vozilom, je potreben za komunikacijo polnilnice z vozilom. Vozilo vpraša, koliko toka lahko dobi. Ta naprava pove, da 10 amperov. Zakaj ne več? Predvsem zaradi električne napeljave. Če pridete k nekomu na obisk, lahko naredimo tudi škodo. Zato je določena neka minimalna vrednost za varno uporabo polnjenja vozila.

Do polnilnice v bloku le s soglasjem stanovalcev
Večjo težavo imajo tisti, ki živijo v stanovanjskem bloku in bi želeli imeti električno vozilo. A nimajo električne vtičnice pred vhodom doma.
Andrej Potokar, dolgoletni lastnik električnega avtomobila, je za oddajo Avtomobilnost povedal: "Rešitev je, da se lotiš samogradnje doma oziroma da ti rešitev ponudi pooblaščen elektroinštalater. Ker je bila stavba novogradnja, sem dobil dovoljenje projektanta. V nasprotnem bi moral zbrati 75 odstotkov podpisov soglasja sostanovalcev, kar je včasih zelo težko."

Z dovoljenjem projektanta je potegnil napeljavo do parkirnega mesta, tam postavil električno omarico in izvedel projekt izvedenih del. Vse zakonito. "Napeljava je bila iz stanovanja, porabljena elektrika pa iz stanovanjskega števca."

Slovenski lastniki električnih vozil svoje avtomobile v večini polnijo ponoči na domači vtičnici. Foto: MMC RTV SLO
Slovenski lastniki električnih vozil svoje avtomobile v večini polnijo ponoči na domači vtičnici. Foto: MMC RTV SLO

Doseg bistvenega pomena
Pri izbiri električnega vozila morate imeti v mislih doseg vozila. Priključni hibrid omogoča doseg 50 kilometrov, polnitev pa je hitrejša. Električno vozilo s 300-kilometrskim dosegom omogoča izlet za konec tedna na morje, v ponedeljek pa pot naprej v službo. Kako poskrbeti, da bo vozilo spet pripravljeno na 300 kilometrski doseg. Domača polnilnica je idealna rešitev.

Tanja Mešiček iz podjetja Etrel pravi: "Ena od prednosti domače polnilne postaje je hitrost polnjenja. Na vtičnici šuko dosegamo moč polnjenja okoli 3,5 kilovata s tokom, ki je 10 amperov, medtem ko lahko na polnilni postaji enofazno priklopljeni dosežemo hitrost polnjenja pri običajnem gospodinjskem priklopu dobrih pet kilovatov, če imamo možnost povečanja priključne moči tudi do 22 kilovatov."

Polnilna postaja za večjo varnost
Varnost je glavni razlog za nakup domače polnilne postaje. Polnilne postaje so narejene po standardih. Testirane so za dolgotrajno vsakodnevno uporabo za polnjenje elektrificiranih vozil. Hkrati imajo vgrajene komponente, ki zagotavljajo varnost uporabnika za rokovanje s polnilno postajo. Ne glede na vreme. Na trgu so že pametne polnilne postaje, ki uporabljajo napredne tehnologije za prepoznavanje vzorcev polnjena, na drugi strani pa z dodatnimi moduli merijo obremenitve po posameznih fazah in sporočajo stanje postaji. Ta se odziva in uravnava moč polnjenja električnega vozila in hkrati varuje njegovo glavno varovalko.

Tudi polnilne postaje postajajo pametne
V prihodnosti bodo pametne stenske postaje same vedele, kdaj je najbolje polniti in vračati elektriko v omrežje. To je smiselno zaradi uporabe omrežja. Električna vozila se najpogosteje polnijo pomoči, ko nastajajo presežki energije. Podnevi, ko so potrebe po električni energiji zaradi gospodarstva največje, pa bi bilo smiselno, da bi električna vozila energijo vračala v omrežje. S tem bi lahko zadovoljevala potrebe po električni energiji v sami infrastrukturi.

V eni od zadnjih oddaj Avtomobilnost smo se posvetili različnim načinom polnjenja baterij električnih vozil.