Sporni Chanelov bumerang, ki ga modna linija prodaja pod
Sporni Chanelov bumerang, ki ga modna linija prodaja pod "drugi dodatki". Foto: Chanel
Avstralski staroselci so bumerang prvotno uporabljali za lov. Foto: Reuters
Aborigini so v Avstraliji še vedno odmaknjeni na rob družbe, spopadajo se z visoko nezaposlenostjo in zasvojenostjo. Foto: Reuters

Bumerang je seveda globoko usidran v kulturo aboriginov, avstralskih staroselcev, ki so to orodje sprva uporabljali za lov, Chanelovo prilastitev pa kritizirajo kot skrajni primer izkoriščanja za potrebe nepotrebnih statusnih simbolov.

Javnost je na najnovejši Chanelov artikel postala pozorna, ko je na svojih družabnih omrežjih fotografijo bumeranga v ponedeljek objavil Jeffree Star, ameriški vizažist, ki ima samo na Twitterju skoraj milijon sledilcev. "Nadvse se zabavam s svojim novim @Chanelovim bumerangom," je tvitnil Star ob fotografiji svoje nove pridobitve, ki je nemudoma prejela 3.000 všečkov na Twitterju, na Instagramu pa kar 144.000.

Bumerang "poniževalen do cele kulture"
Se pa je ob tem tudi razvnela burna razprava o Chanelovi prilastitvi avtohtone avstralske kulture. V prvih treh urah se je pod fotografijo zapisalo že 2.300 komentarjev, med njimi tudi nekateri aborigini, ki se jim je zdel Chanelov bumerang žaljiv, češ da "ponižuje celotno kulturo", kot je zapisal eden od njih.

"Sem iz Avstralije in sem užaljen, da neko podjetje jemlje kot nekakšno šalo nekaj, kar se je uporabljalo kot orožje za preživetje," je zapisal eden od komentatorjev.

Nathan Sentance, projektni vodja za avtohtono umetnost v Avstralskem muzeju, pa je za Guardian povedal, da je Chanelov bumerang primer, kako skuša zahodna družba poenostaviti kulturo in znanje avstralskih staroselcev v "klišejske predmete". "Nič bolje ni kot ponarejena aboriginska umetnost iz Tajske ... razen, da je ta precej dražja. S ceno 2.000 dolarjev stane skoraj 10 odstotkov povprečnega letnega dohodka avstralskih staroselcev," je povedal Sentance.

Chanel "predan spoštovanju vseh kultur"
Nayuka Gorrie, avtorica in aktivistka aboriginskega rodu, pa pravi, da je Chanelov bumerang "tako sporen, da je že skoraj absurdno", glede na to, da so staroselci najbolj zapostavljena skupina v Avstraliji in se morajo vsakodnevno bojevati za obstoj svoje kulture. "Ko pomislim na aboriginsko kulturo, pomislim na @chanel," je tvitnila. In še: "Odločila sem se, da naslednje tri leta varčujem, da lahko stopim v stik s svojo kulturo prek @chanela."

Gorriejeva je bila za Guardian še ostrejša: "Da luksuzna znamka nonšalantno prikoraka, si prisvoji in da na prodaj našo tehnologijo in se finančno okoristi z našo kulturo za absurdno vsoto, je noro in boleče. Če si Chanel resnično želi spoštovati aboriginsko kulturo, naj začnejo z umikom dotičnega izdelka iz prodaje in opravičilom. Naslednji korak pa bi morda lahko bil, da podpre že obstoječe avtohtone oblikovalce."

Chanel se je na kritike odzval, da je "izjemno predan spoštovanju vseh kultur" in da "obžaluje, da so se nekateri čutili užaljene". Modna hiša sicer pod kategorijo "drugi dodatki" v sklopu linije pomlad/poletje prodaja še set treh teniških žogic za 570 dolarjev, teniški lopar za 2.220 dolarjev ter set loparjev in žogic za na plažo po 4.860 dolarjev.

Prisvajanje simbolov avtohtonih ljudstev v visoki modi je sicer pereča tema, na udaru pa so se znašli že mnogi, od manekenk Victoria's Secret, ki so se na eni izmed modnih revij te znamke spodnjega perila sprehajale v indijanski opravi, do revije Vogue, za katero je manekenka Karlie Kloss pozirala v slogu japonske gejše.

Having so much fun with my new #Chanel boomerang

A post shared by Jeffree Star (@jeffreestar) on May 15, 2017 at 2:27pm PDT