Veliko vlogo pri ohranjanju vrednosti ima zgodovina posameznega avtomobila. Od tega je odvisno, kakšni stroški avtomobil čakajo v prihodnjih letih. Ko merilnik kilometrov preseže številko 150.000, je avto veliko težje prodati, kot če ima prevoženih manj kot 100 tisoč kilometrov. Foto: Miha Merljak
Veliko vlogo pri ohranjanju vrednosti ima zgodovina posameznega avtomobila. Od tega je odvisno, kakšni stroški avtomobil čakajo v prihodnjih letih. Ko merilnik kilometrov preseže številko 150.000, je avto veliko težje prodati, kot če ima prevoženih manj kot 100 tisoč kilometrov. Foto: Miha Merljak

Pomemben podatek, ko prodajate avtomobil, je, kako ohranja svojo vrednost. Naš sogovornik Martin Berger, analitik iz podjetja Autovista Group, nam je v oddaji Avtomobilnost razložil, da moramo stroške lastništva vozila razdeliti v dve skupini. V prvo skupino uvrščamo strošek amortizacije, v drugega pa spadajo stroški uporabe vozila.

Tihi strošek, ki najbolj boli
Strošek lastništva avtomobila se pojavi takoj po nakupu avtomobila – to je predvsem strošek amortizacije. Starejši kot je avtomobil, manjša je njegova vrednost. Vrednost vseskozi pada, vendar pa, če gledamo grafično, je najbolj strm padec prvo leto po nakupu novega avtomobila, potem pa je graf vednosti avtomobila iz leta v leto manj strm.

Sogovornik Martin Berger svetuje, da izberete barvo, ki je pogosta na avtomobilih – črna, siva ali srebrna. Foto: MMC RTV SLO
Sogovornik Martin Berger svetuje, da izberete barvo, ki je pogosta na avtomobilih – črna, siva ali srebrna. Foto: MMC RTV SLO

"Amortizacija ima vedno največji vpliv pri stroških lastništva avtomobila v okviru celotnega stroška lastništva avtomobila. To je, ko govorimo o novih avtomobilih. Amortizacija pri deset let starem avtomobilu je majhna. Ne izgublja več veliko vrednosti. Tam je slika stroška oziroma izgube vrednosti povsem drugačna," pravi sogovornik, ki opozarja, da predvsem pri fizičnih osebah opažajo, da ne vedo, da je izguba vrednosti oziroma amortizacija tihi strošek, ki je veliko večji od stroška za gorivo. "Veliko ljudi kupi nov avto in ga čez tri leta prodaja. Šele takrat spoznajo, koliko manj je vreden kot ob nakupu. Medtem ko imajo druge stroške pri uporabi vozila, na primer gorivo, servise ali zavarovanje vozila pod nadzorom, saj sproti vedo za te stroške," dodaja Berger.

Nezadovoljstvo z avtomobili z dizelskimi motorji se širi po vsej Evropi, so pred časom zapisali v poročilu Mednarodne agencije za energijo (IEA). Foto: EPA
Nezadovoljstvo z avtomobili z dizelskimi motorji se širi po vsej Evropi, so pred časom zapisali v poročilu Mednarodne agencije za energijo (IEA). Foto: EPA

Stroški, ki jih nadzorujemo
V drugo skupino spadajo stroški uporabe avtomobila, te imamo bolj pod nadzorom. Na primer strošek za gorivo. Vemo približno, koliko na teden ali mesec zapravimo. "Za zasebne kupce bi bil lahko zanimiv nakup malo rabljenega vozila, mladega vozila. Govorimo o pol leta starem avtomobilu ali največ letu dni, ko je velik del amortizacijskih stroškov že odplačan. Na tak način lahko privarčujemo veliko denarja," svetuje sogovornik, ki dodaja, da je velik strošek v okviru celotnih stroškov zavarovanje vozila. Ta predstavlja okoli desetino celotnih stroškov lastništva.

Strošek za gorivo je odvisen od vrste in moči motorja, karoserijske oblike vozila in sloga vožnje, predvsem pa od števila prevoženih kilometrov. "Gorivo predstavlja med 10 in 15 odstotki celotnih stroškov vozila," dodaja Berger. Nato je treba upoštevati še redne servise vozila, to so predvideni stroški, nastajajo pa tudi nepredvideni stroški, ko se kaj pokvari. Na primer zamenjava diskov, tudi obrabljeni material. Po oceni Bergerja od dva do tri odstotke stroškov predstavljajo pnevmatike, ne smemo pa pozabiti še na davke, na primer takso za ceste, ki je od države do države različna, vse večji strošek postajajo parkirnine, pa cestnine ali nakup vinjete …

Strokovnjaki opozarjajo, da ob nakupu novega avtomobila ne izberete niti najšibkejše niti najmočnejše različice motorja, če želite ohraniti vrednost vozila čim večjo. Foto: Miha Merljak
Strokovnjaki opozarjajo, da ob nakupu novega avtomobila ne izberete niti najšibkejše niti najmočnejše različice motorja, če želite ohraniti vrednost vozila čim večjo. Foto: Miha Merljak

Pravila pri nakupu avtomobila
Berger je podal nekaj pravil pri nakupu avtomobila, zaradi katerih boste svoje vozilo prodali prej in za več denarja.
"Prvo pravilo je: ne kupujte avta nenavadne barve. Kupite sivega, srebrnega ali črnega, ne pa zelenega ali kakšne druge nenavadne barve, ker ga boste težje prodali za dobro ceno," svetuje Berger. Da ni vse zlato, kar se sveti, razkriva obširna raziskava o izgubi vrednosti vozil spletne strani, specializirane za rabljena vozila iSeeCars, kjer so analizirali podatke o več kot dveh milijonih avtomobilov. Podatki, zbrani v raziskavi, so pokazali, da lahko lastniki avtomobilov zlate barve v prvih treh letih lastništva pričakujejo izgubo 37,1 odstotka vrednosti nakupne cene vozila. Veliko vrednosti bodo izgubila še vijolična vozila (36,7 odstotka) in vozila bež barve (36,6 odstotka). Sledijo avtomobili oranžne barve (30,6 odstotka vrednosti), zelene (30,9 odstotka) in rumene (27 odstotkov).

Tudi slovenski trg novih dizelskih avtomobilov je v strmem upadanju. Foto: Reuters
Tudi slovenski trg novih dizelskih avtomobilov je v strmem upadanju. Foto: Reuters

Berger pri nasvetih nadaljuje s previdno izbiro opreme pri nakupu novega avtomobila. "Določeno opremo je danes nujna treba imeti v vozilih. Je pa razlika, ali kupujemo mestno ali večje in dražje vozilo. Prav za vse pa velja, da je klima obvezen del v vozilu. Avta brez klime danes ne moreš prodati," pravi in dodaja, da so del nujne opreme v nekaterih državah ogrevani sedeži, vse pomembnejši so sistemi za povezovanje. Težko se proda vozilo brez brezžične povezave telefona z vozilom. Tudi parkirni senzorji so pogosto zahteva pri kupcih, celo kamera za vzvratno vožnjo. "V zadnjem času tudi že asistenčni sistemi, ki bodo v prihodnosti pri prodaji rabljenih vozil igrali pomembno vlogo," dodaja sogovornik.

Dizli vse manj zaželeni
Zelo pomembno vlogo pri prodaji ima v zadnjem času tudi tip motorja. Prodaja avtomobilov z dizelskimi motorji v Evropi se je močno zmanjšala. Pri Automotive News Europe med vzroki za nepriljubljenost dizelskih avtomobilov pri kupcih navajajo zaskrbljenost glede onesnaževanja in zaskrbljenost pri izgubi vrednosti ob prodaji vozila, saj vlade po Evropi napovedujejo ukrepe za zmanjšanje prodaje vozil z motorji na notranje zgorevanje.

Pomembna pri prodaji rabljenega vozila je tudi preverjena zgodovina, saj je na trgu veliko rabljenih vozil z "lažnim stanjem kilometrov".

Berger pravi, da se tudi v tej smeri stvari premikajo na bolje. Obstaja evropska baza podatkov, kjer je mogoče slediti vozilom, ki so redno servisirana. "To bo postala zahteva povsod. Brez te baze bomo težko rešili težavo. Težava je tudi pri proizvajalcih vozil, ki posvečajo premalo pozornosti težavi prevrtenih kilometrov. Če bi le nekaj malega vložili v programsko opremo, bi se to dalo preprečiti," je še prepričan sogovornik.