Z elektronskimi vinjetami bi upravljavcu avtocest odpadel pomemben del stroškov v povezavi z vinjetami, zato AMZS pričakuje nižjo ceno vinjet. Foto: MMC RTV SLO
Z elektronskimi vinjetami bi upravljavcu avtocest odpadel pomemben del stroškov v povezavi z vinjetami, zato AMZS pričakuje nižjo ceno vinjet. Foto: MMC RTV SLO

Datum uvedbe elektronskih vinjet, 1. december 2021, je po mnenju infrastrukturnega ministra Jerneja Vrtovca realen. Na AMZS-ju pa pravijo, da podpirajo uvedbo elektronskih vinjet in takšnega sistema nadzora njihove uporabe, ki ne bi omogočal kakršnega koli sledenja vozilom.

Manj stroškov, cenejše vinjete

AMZS ocenjuje, da ima tak način cestninjenja številne prednosti tako za upravljavca avtocest kot uporabnike: "Z elektronskimi vinjetami bi upravljavcu avtocest odpadel pomemben del stroškov v povezavi z vinjetami, kot so stroški tiska, distribucije in varovanja vinjet, zaradi avtomatizacije bi se pocenil nadzor, ki bi lahko bil tudi učinkovitejši, zato v AMZS-ju pričakujemo nižjo ceno vinjet."

Vpeljava sistema cestninjenja ostaja odprto vprašanje že vsaj od leta 2000. Priprava razpisne dokumentacije se vleče iz let 2005/2006, ko je bila razpisna dokumentacija pripravljena za oddajo, pa je bila tik pred tem umaknjena. Foto: BoBo
Vpeljava sistema cestninjenja ostaja odprto vprašanje že vsaj od leta 2000. Priprava razpisne dokumentacije se vleče iz let 2005/2006, ko je bila razpisna dokumentacija pripravljena za oddajo, pa je bila tik pred tem umaknjena. Foto: BoBo

Po mnenju največjega zastopnika interesov voznikov in drugih udeležencev v prometu je ključna prednost za uporabnike, da bi se izognili vsakokratnemu odstranjevanju in lepljenju vinjet, pri čemer poudarjajo, da nekateri vozniki starih vinjet ne odstranjujejo, muzejska zbirka neveljavnih vinjet na vetrobranskem steklu pa povzroča manjšo preglednost iz vozila. "Predlagan sistem elektronske vinjete je tudi prijaznejši do okolja in pomemben signal, da je Slovenija naklonjena digitalizaciji," meni Jure Kostanjšek, generalni sekretar Avto-moto zveze Slovenije. "Glede na fleksibilnost, ki jo omogoča elektronska vinjeta, predlagamo, da bi bila za avtomobiliste poleg obstoječih na voljo – tako kot za motoriste – tudi polletna vinjeta."

V naši neposredni soseščini elektronsko vinjeto npr. že nekaj let uporabljata Avstrija in Madžarska. Zadnja ima sistem cestninjenja digitaliziran, medtem ko ima Avstrija kombiniran sistem – poleg vinjet v elektronski obliki uporabnikom avstrijskih avtocest še vedno omogoča tudi nakup običajnih vinjet. Foto: Reuters
V naši neposredni soseščini elektronsko vinjeto npr. že nekaj let uporabljata Avstrija in Madžarska. Zadnja ima sistem cestninjenja digitaliziran, medtem ko ima Avstrija kombiniran sistem – poleg vinjet v elektronski obliki uporabnikom avstrijskih avtocest še vedno omogoča tudi nakup običajnih vinjet. Foto: Reuters

Ne gre za sledenje vozilom

Kostanjšek poudarja, da je treba razlikovati med elektronsko vinjeto, pri nakupu katere se v informacijski sistem vnese registrska označba vozila, in elektronskim sistemom za cestninjenje (tovornih) vozil, kot ga poznamo tudi v Sloveniji, pri katerem se prehod (tovornega) vozila evidentira med vsakima dvema zaporednima avtocestnima priključkoma.

AMZS podpira uvedbo elektronskih vinjet in takšnega sistema nadzora njene uporabe, ki ne bi omogočal kakršnega koli sledenja vozilom: "Pred uvedbo elektronskih vinjet je treba vsekakor razmisliti o vseh vidikih avtomatiziranega nadzora, anonimnosti oziroma varovanja podatkov ali izogibanju odgovornosti, saj lahko v primeru vozila brez vinjete pride do podobnih situacij kot pri stacionarnih radarjih, ko se lahko vozniki izogibajo odgovornosti za ugotovljene kršitve."

Ste zamudili zadnjo oddajo Avtomobilnost? Ogledate si jo lahko tukaj.

Avtomobilnost, izbor