V prvem krogu glasovanja je največ točk dobil Volkswagnov golf, o končnem vrstnem redu bodo odločali glasovi sodelujočih redakcij. Foto: M. Kr.
V prvem krogu glasovanja je največ točk dobil Volkswagnov golf, o končnem vrstnem redu bodo odločali glasovi sodelujočih redakcij. Foto: M. Kr.

Danes pa prijetna dolžnost kratke predstavitve vseh petih finalistov za Slovenski avto leta 2012. Val 202 je zraven že od samih začetkov, a vendar so pričujoče vrstice enako navdihnjene kot pred dvema desetletjema. Čeprav se avtomobili vsaj poimensko ponavljajo, je v dvajsetih letih lepo viden napredek, ki so ga naredili ne le industrija in proizvajalci, temveč tudi naše doumevanje avtomobila kot prevoznega sredstva. V mislih imamo predvsem ekološki in varnostni vidik vseh petih današnjih avtomobilov, jasno pa tudi vseh tistih, ki so letos prišli v širši izbor. Pa lepo po vrsti.

Clio je stari znanec naših cest. Ne le zaradi romantične navezave na našo deželo, tudi ne zaradi pogostosti na cestah, ta francoski malček je pomemben evropski, vedno bolj pa tudi svetovni avtomobil. Četrta generacija tega avtomobila z antičnim imenom je presenetila tako strokovno kot tudi najširšo javnost. Nihče ni pričakoval, da si bodo snovalci upali narediti oblikovno tako drzen in atraktiven avtomobil. Vendar ne gre za Renaultovo pretirano oblikovalsko drznost, ki je kar nekajkrat v preteklosti voz potisnila na stranski tir, temveč za atraktivno, sodobno oblikovanje, ki ga sploh tisti temperamentnejši vozniki (in seveda tudi voznice) sprejemajo z navdušenjem. Bolj klasičen je avtomobil v notranjosti; v nekaterih kombinacijah opreme bi celo lahko govorili o očitnem razkoraku med zunanjostjo in notranjostjo. Prav tako pa vozilo postreže z vsem sodobnim naborom pogonskih agregatov. Zanimiv je trivaljni turbobencinski motor, ki pa ima klasično težavo podobnih varčnih strojčkov. Za veliko veselja med vožnjo potrebuje vsaj toliko goriva kot klasični agregati.

Volkswagnov golf je na prvi pogled identična, v nadaljevanju pa spet samosvoja zgodba. Filozofija evolucije se kljub vsem stičnim točkam razlikuje od tiste, ki jo s seboj nosi clio. Seveda sta vsak v svojem razredu referenčna vrednost, seveda sta oblikovala evropsko avtomobilsko zgodovino in seveda sta v novih evolucijah vedno ozaljšana z nekaj presežniki. A golf sedme generacije je v oblikovanju naredil manjši korak naprej kot clio. Kar pa je logično, kajti avantgardni golf bi bil tržni strel v koleno. Navdušuje pa spretnost oblikovalcev, ki zmorejo toliko različnih oziroma strogo gledano šest različnih variacij na pred desetletji zadano temo. Golf (se zdi) tudi dopušča mnogo manj kompromisov kot konkurenca. Vse v notranjosti kot tudi pri agregatih in menjalnikih, pa do elementov podvozja je narejeno z mislijo na vrhunskost. No, vsaj pri zadnji premi, ki je lahko poltoga ali pa so kolesa vpeta posamič, je tudi nekaj kalkuliranja oziroma razmišljanja o finančno manj potentnih voznikih … A vendar je vrhunsko opremljen golf, recimo v našem primeru z 2,0 litrskim Dieslom in DSG-menjalnikom, resen približek avtomobilski popolnosti v srednjem razredu.

Prijetno presenečenje iz Forda, ki se imenuje B-max, je opazilo toliko bralcev, gledalcev in poslušalcev v akciji Slovenski avto leta, da si je vozilo utrlo pot med najboljših 5. B-max je povsem nepopisan list papirja, zato si bo morala tudi strokovna javnost še pustiti nekaj časa za končno določitev njegovih vloge in pomena. Na prvi pogled prevladuje in po nekajdnevni uporabi tudi navdušuje predvsem odsotnost B-stebrička. Povedano drugače; kombinacija klasičnih vrat spredaj in drsnih vrat zadaj, v odsotnosti stebrička, na katerega bi se oboja opirala, pomeni verjetno najlažje vstopanje in izstopanje v sodobno vozilo ta trenutek. Novotarija je navdušujoča predvsem za starejše voznice in voznike, za natovarjanje nerodne prtljage, ali pa, kar tudi ni zanemarljivo, za varno in ne stresno nameščanje otrok v otroške sedeže. Drugače gre za klasičnega Forda v dobrem pomenu besede in tudi tukaj omenjamo litrski trivaljnik s podobnimi prednostmi in slabostmi, kot jih ima trivaljnik v Cliu (no, čeprav bi rekli, da je plusov nedvomno več kot minusov). Je pa morda pri Fordu le mogoče opaziti nekaj več nedoslednosti pri izdelavi sami, čeprav je koncept vozila zagotovo avantgarden.

Za najbolje prodajan Hyundaijev model i30 smo najprej ugotovili, da so ga odeli v svežo in prikupno zunanjo podobo, potem pa je hitro prišlo na dan, da s seboj prinaša tudi zajeten kupček sodobne tehnike, ki ga postavlja ob bok uglednim tekmecem. Korejci zdaj svoje modele razvijajo in dosanjajo v svojem modernem centru v Russelsheimu v Nemčiji, tako so jih kar se da približali okusu Evropejcev in to se še kako vidi tudi na novem i30, ki ga tudi izdelujejo v Evropi – in sicer v svoji tovarni na Češkem. Okusno in premišljeno jim je uspelo urediti tudi notranjost avtomobila, obogatili pa so tudi izbiro agregatov. Podobno atraktivno in dinamično je izdelana tudi karavanska različica, ki je nekaj daljša, zato se predvsem zadaj sedeči peljejo udobneje, pa tudi prostora za prtljago je več kot za 500 litrov. I30 je prejel tudi najvišje ocene na preizkusnem trku Euro NCAP. Ker se avtomobil v številnih pogledih približuje tistim najbolj cenjenim v konkurenčnem razredu, se jim je zdaj (logično) približal tudi v cenovnem pogledu …

Za petega finalista pa ste izbrali BMW-ja serije 3 – in verjamem vam na besedo, da si je uvrstitev med najboljše nedvomno tudi zaslužil. Novinarji bomo glasovali in izbrali Slovenski avto leta 2013 v soboto, 12. januarja, zvečer v oddaji na TV Slovenija. Zraven bom tudi Janez Martinčič. Pa srečno vsem …