Izkušeni AMZS-inštruktor varne vožnje Vojko Safran ugotavlja, da četudi so motoristični varnostni mehovi že kar nekaj časa na trgu, jih uporablja zelo malo motoristov. Foto: AMZS
Izkušeni AMZS-inštruktor varne vožnje Vojko Safran ugotavlja, da četudi so motoristični varnostni mehovi že kar nekaj časa na trgu, jih uporablja zelo malo motoristov. Foto: AMZS

Avto-moto zveza Slovenije je v sodelovanju z evropskimi partnerskimi avtomobilskimi klubi opravila test treh motorističnih oblačil z vgrajenimi varnostnimi mehovi.

Sorodna novica Pomagajte nam izbrati Slovenski avto leta 2021

Raziskave prometnih nesreč, v katerih so udeleženi motoristi, jasno razkrivajo, da sta pri trkih motoristov z drugimi vozili najbolj izpostavljena motoristova glava in prsni koš. Glava je praviloma dobro zaščitena s čelado, prsni koš pa je bolj izpostavljen: že eno zlomljeno rebro lahko pomeni predrtje pljuč ali kakšnega drugega notranjega organa, kar pomeni zelo nevarno poškodbo. Na trgu so že nekaj časa na voljo kombinezoni oziroma deli kombinezona z vgrajenim varnostnim mehom za motoriste, ki naj bi olajšali ali celo preprečili takšno poškodbo.

Cene telovnikov z vgrajenim varnostnim mehom se gibljejo med 600 in 850 evri. A k tej ceni velja prišteti še ceno za nakup ustrezne motoristične jakne, kajti le Dainesejev telovnik je mogoče kombinirati s katero koli jakno. Foto: AMZS
Cene telovnikov z vgrajenim varnostnim mehom se gibljejo med 600 in 850 evri. A k tej ceni velja prišteti še ceno za nakup ustrezne motoristične jakne, kajti le Dainesejev telovnik je mogoče kombinirati s katero koli jakno. Foto: AMZS

A kako učinkoviti so v resnici?

AMZS je skupaj s partnerskimi avtomobilskimi klubi septembra preveril v testu treh najbolj razširjenih in poznanih motorističnih varnostnih mehov na trgu.

Avtoklubi imajo s tovrstnimi testi že izkušnje, saj je nemški ADAC že leta 2013 preskusil prvi motoristični varnostni meh, ki pa je takrat deloval le v povezavi s posebnimi na motocikel vgrajenimi tipali, ki so pravočasno zaznali trk oziroma padec in prek signala sprožili varnostni meh v oblačilu motorista.

Sistem je odziven

Kot pojasni Blaž Poženel, odgovorni urednik Motorevije, se je takšen sistem izkazal za zelo odzivnega, saj je varnostni meh sprožil že v 45 milisekundah, a zaradi zahtevne sistemske vgradnje se ni uveljavil na trgu. "Najnovejši motoristični varnostni mehovi, kakršne smo preskusili tokrat," pravi Poženel, "pa so avtonomni sistemi, ki za delovanje ne potrebujejo zunanjih tipal: varnostni meh sprožijo v oblačila vgrajena tipala, kar sicer malce podaljša odzivni čas, a tudi 80 milisekund, kolikor sistemi potrebujejo za sprožitev, je dovolj hitro, da se varnostni mehovi pravočasno napihnejo in zaščitijo telo motorista pred udarcem v vozilo, s katerim je trčil. Takšni sistemi so enostavni za uporabo, cenovno dokaj ugodni in so jih zato sprejeli tudi kupci."

Ker uporaba takšnega telovnika ne zmanjšuje udobja, AMZS motoristom ta dodatek za večjo varnost vsekakor priporoča.Foto: AMZS
Ker uporaba takšnega telovnika ne zmanjšuje udobja, AMZS motoristom ta dodatek za večjo varnost vsekakor priporoča.Foto: AMZS

Oblačila so udobna

Na testu AMZS-ja so vsi trije telovniki z vgrajenimi varnostnimi mehovi dobili skupno oceno dobro. "Na preskusnem trku, kjer se je motocikel s 50 km/h zaletel v bok avtomobila, lutka motorista pa je pri tem poletela z motocikla in udarila v karoserijo avtomobila, so se vsi trije varnostni mehovi sprožili v manj kot desetinki sekunde (80 ms), pri tem pa zagotovili dodatno zaščito motorista v prsnem delu in na hrbtu. Elektronika in tipala sistemov so vgrajena v vse tri telovnike in ne zahteva nobenih dodatnih povezav in priključkov. Kljub dodatni masi opreme – približno 2,2 kilograma – po začetnem privajanju nošnja takšnih telovnikov ne vpliva na udobje in počutje motorista," pojasni odgovorni urednik Motorevije.

Varnostni pripomoček priporočajo tudi inštruktorji

Inštruktor varne vožnje pri AMZS-ju Vojko Safran o varnostnih mehovih v motorističnih jaknah pravi: "Zlasti pri motoristih na začetku motoristične kariere opažamo, da je znanje na področju pasivne varnosti pomanjkljivo in dostikrat motorističnih varnostnih mehov sploh ne poznajo. Da bi se stanje izboljšalo, imamo v AMZS-jevem Centru varne vožnje imamo na Vranskem razstavni eksponat, ki ga lahko pokažemo in je dobra iztočnica za pogovor." Safran upa, da bo v prihodnje ozaveščenost motoristov glede dodatkov, ki lahko prispevajo k njihovi večji varnosti, še na višji ravni in da bo njihovih uporabnikov še več, ter zaključi: "Vse, kar lahko učinkovito zaščiti motorista, AMZS-jevi inštruktorji varne vožnje toplo priporočamo."