Vsak sedež, tudi jahač brez naslona, je še vedno boljši, kot da bi otrok sedel kar na avtomobilskem sedežu. Foto: Goodyear
Vsak sedež, tudi jahač brez naslona, je še vedno boljši, kot da bi otrok sedel kar na avtomobilskem sedežu. Foto: Goodyear
false
Jahači brez hrbtišča omogočajo slabšo zaščito v primeru silovitih pojemkov. Foto: Miha Merljak / MMC RTV SLO
Pripenjanje otroka med vožnjo v avtomobilu
Pri pripenjanju otrok moramo biti dosledni. Otrok ne sme biti gospodar v vozilu. Nesreča nikoli ne počiva. Foto: AMZS
Varnostni pas
Najboljši zgled otrokom pri pripasovanju smo starejši, predvsem starši. V avtomobilu mora veljati doslednost pripasovanja. Foto: Volvo

Starši se za otroške sedeže brez naslona, t. i. jahače, velikokrat odločajo, ker so cenejši, enostavnejši za prestavljanje iz avtomobila v avtomobil, ob namestitvi jahača brez naslona vse ožje zadnje klopi modernih avtomobilov omogočajo prevoz treh otrok, in ne le dveh.

A strokovnjaki opozarjajo na nevarnost sedežev brez naslona in vedno priporočajo nakup sedeža z naslonom. V Veliki Britaniji je v organizaciji izdelovalca otroških sedežev potekala celo kampanja proti uporabi "jahačev", otroških sedežev brez naslonjal v avtomobilih.

Jahači z naslonom ščitijo tudi v primeru trka z boka
Teja Oblak
iz podjetja Recaro Slovenija pravi, da so varnostni testi pokazali, da je veliko boljši jahač z naslonom, saj ponuja veliko boljšo zaščito v primeru trka z boka. To pomeni, da sta prsni koš in glava otroka zaščitena.

"Samo spodnji del jahača, torej tisti brez naslona, otroku ne daje bočne zaščite, zato sta ogrožena prsni koš in glava, hkrati pa ne daje nobene opore za glavo, niti ko otrok zaspi. Otrok se nagne ali na eno ali na drugo stran, to pa pomeni tudi napačen potek varnostnega pasu, ki mora potekati čez prsni koš, ne pa čez sredino otrokove rame. Če se otrok nagne na drugo stran k vratom, varnostni pas poteka neposredno čez vrat, kar je tudi nevarno, saj lahko varnostni pas otroka poreže po vratu,“ pojasni Oblakova.

Vsi jahači z naslonom naj bi bili taki, da lahko vzglavni del povišujejo, ko otrok raste. Se pravi, da se prilagaja njegovi višini. Jahač se lahko uporablja tudi na prednjem sedežu. Zakon tega ne prepoveduje. Tako kot večina ljudi zmotno misli oziroma niso poučeni. Je pa prvi pogoj, da uporablja otrok za svojo višino in starost ustrezen otroški sedež.

Pomaknite sedež nazaj
Ker imajo otroški stolčki okrepljeno školjko, so za dodatnih od 10 do 15 centimetrov približani armaturni plošči avtomobila in s tem tudi zračni blazini v njej. Zaradi tega se priporoča umakniti avtomobilski sedež za od 10 do 15 centimetrov nazaj, da se izniči razdalja do zračne blazine. Zračna vreča ostane vključena in je ne izklapljamo. Pri lupinici je treba zračno blazino izklopiti.

Inštruktorji varne vožnje na dogodkih pogosto ozaveščajo starše, stare starše in vse, ki imajo stik z otroki, kako se pravilno pripne otrok, bodisi v jahača bodisi v lupinico. Če otrok ni pripet pravilno, je v primeru nepredvidenega dogodka na cesti njegova varnost ogrožena. Pri pripenjanju otroka v jahača z naslonom je zelo pomembno, da pravilno speljemo varnostni pas. To pomeni, da zgornji del speljemo skozi vodilo za zgornji del varnostnega pasu, ki tudi omogoča, da varnostni pas poteka po sredini rame, spodnji del pasu pa speljemo skozi za to namenjene ojačane ročaje na otroškem sedežu. Na obeh straneh ga speljemo spodaj. Tretje pomembno pravilo pa je enako pomembno kot za nas odrasle, in sicer, da varnostni pas dobro zategnemo.

Leta le okvir, pomembna je višina
Od katere do katere višine je otrok primeren za sedenje v jahaču? "Otrokova leta nam morajo biti samo za okvir. Veliko pomembnejša je višina otroka. Najvišja višina je 150 centimetrov. To je toliko, kot veleva zakon. Otrok je primeren za jahača, ko preraste prejšnji sedež skupine 1," pravi Oblakova. Pri sedežih skupine 1 speljemo pasove prek ramen in pogledamo položaj vpetja otrokovega sedeža ter kje je otrokova rama. Ko varnostni pasovi naredijo "okvir" okoli ramen, je to znak, da potrebuje otrok večji sedež.

Kdo ne potrebuje več jahača, smo preverjali v eni izmed preteklih oddaj Avtomobilnost.