Letala so prizemljena od marca lani. Foto: Reuters
Letala so prizemljena od marca lani. Foto: Reuters

Kljub temu pa letala še ne bodo znova letela, saj morajo to odobriti še nekatere druge države, FAA mora potrditi revidiran program usposabljanja pilotov, Beoing pa izvesti vse nadgradnje.

Za lansko nesrečo letala krivih devet dejavnikov – tudi Boeing in pilot

Boeingova letala 737 max so zaradi dveh odmevnih nesreč v Indoneziji in Etiopiji, ki sta skupaj zahtevali 346 življenj, prizemljena od marca 2019. Preiskave so odkrile, da je nesreči povzročila napaka v računalniškem programu, ki samodejno uravnava višino leta.

Agencija je sporočila, da so odločitev o ponovnem dovoljenju sprejeli po 20 mesecih celovitega procesa. Pri tem so sodelovali tudi z nekaterimi drugimi nacionalnimi regulatorji.

Boeing je zeleno luč dobil sredi največje krize letalskega sektorja, ki je posledica številnih omejitev za zamejitev pandemije covida-19, posledično pa pada tudi povpraševanje po letalih.

ZDA so prva država, ki je dovolila letenje, po načrtih pa se bo letalo 737 max na nebo vrnilo konec decembra, ko bo poletelo s Floride. Po svetu je prizemljenih skoraj 400 teh letal.

Družine žrtev zaradi dovoljenja ogorčene

Pri Boeingu so odločitev FAA-ja pozdravili kot pomemben mejnik na poti do ponovne vrnitve letal v promet. Prvi mož družbe David Calhoun je ob tem poudaril, da v tragičnih nesrečah izgubljenih življenj ne bodo nikoli pozabili.

"Ta dva dogodka in vse, kar smo se naučili iz njiju, so preoblikovali našo družbo. Zdaj smo še bolj osredotočeni na varnost, kakovost in integriteto," je dodal.

Sorodniki umrlih v nesrečah pa so odločitev FAA-ja ostro kritizirali. Kot so v izjavi zapisali v odvetniški družbi Clifford Law Offices, ki jih zastopa, je glede na "skrivnostnost" uprave težko verjeti, da je 737 max zdaj varno letalo.

Boeing ubiral bližnjice

Nesreči je pod drobnogled vzel tudi predstavniški dom ameriškega kongresa, preiskava pa je pokazala, da je zanju kriva vrsta resnih in ponavljajočih se pomanjkljivosti podjetja Boeing in Zvezne uprave za letalstvo. Preiskava odbora za transport je po 18 mesecih odkrila, da je Boeing pogosto sam izvajal nadzorne naloge FAA-ja.

FAA naj bi Boeingu to dovoljeval, ker ni imel zadostnih sredstev, ki bi ji jih moral odobriti kongres. Ob pomanjkanju sredstev ni imel dovolj inšpektorjev, zato so nekateri postopki potekali na zaupanje.