Brez pomoči države se skozi to krizo ne bomo prebili, opozarjajo.

Foto: BoBo
Foto: BoBo

"Za delovna mesta smo se zelo trudili in bilo bi zelo nespametno, če bi jih zdaj pustili, da propadejo," je na novinarski konferenci o predstavitvi turističnih bonov govoril gospodarski minister Zdravko Počivalšek.

A prav pred tem trepeta okoli 2000 turističnih vodnikov. "Stornacije so se začele že na začetku marca in segajo v jesen. Za naslednje leto je napoved zelo pesimistična. Lahko govorimo še o enem celem letu brez prihodkov," opozarja Tina Hrast.

Sogovornica kot vodnica dela že 16 let, v tem poslu si kruh služi tudi njen partner. Oba sta med epidemijo zaprosila za temeljni dohodek in odpis prispevkov. "Jaz sem to izkoristila in se državi tudi zahvaljujem za pomoč, hkrati pa poudarjam, da s tem še ni konec naše agonije, zato ker se s 1. junijem ni naš status prav nič spremenil," opozarja.

Sorodna novica Počivalšek: Izkoristite bone za dušo in za slovenski turizem

Ohranitev delovnih mest in kakovostnega kadra

Številni smo že končali na zavodu za zaposlovanje, pojasnjuje Aleš Rabezelj, še en dolgoletni vodnik: "Prepričan sem, da bo žal ogromno vodnikov to službo pustilo in si poiskalo neko začasno ali pa kar dolgoročno rešitev, ker seveda je treba preživeti, plačati položnice, kredite, vzdrževati otroke in tako naprej."

S tem pa bo slovenski turizem izgubil pomemben kader, opozarjajo vodniki.

"Ves čas so nas imenovali ambasadorji, promotorji, mi smo ustvarjali to turistično zgodbo Slovenije, zelo uspešno prispevali k BDP-ju države. In to s tujim kapitalom, zdaj pa se država mačehovsko obnaša do nas," svari Hrastova.

Vodniki upajo, da jih bo vlada slišala in jim po vzoru drugih evropskih držav podaljšala izredno pomoč, s tem pa ohranila tako delovna mesta kot kakovosten kader za obdobje, ko bo turizem znova zaživel.

O tej temi se je z Matejo Kregar Gliha, predsednico Društva regionalnih turističnih vodnikov Slovenije, pogovarjala tudi voditeljica Poročil Katarina Braniselj.

Stiska turističnih vodnikov

Videli smo v prispevku, nakopičene težave – intervencijski zakoni zaposlenim v vašem poklicu niso preveč pomagali, pravite. Zakaj?
Pomagali so nam za začetek, ampak kot je rekla kolegica Tina Hrast – to se nadaljuje. Odpovedi prihajajo vsak dan, tja do septembra, oktobra. Če pa je to do septembra, oktobra, je pri nas končana sezona. To pomeni nič prihodka do začetka naslednjega leta. Zato vlado prosimo, da pomisli tudi na nas, kajti vsi vemo, da je turizem izredno pomembna gospodarska panoga, ki prinaša 13 odstotkov BDP-ja. Moramo vedeti, da je turizem trenutno samo v zastoju, po domače v položaju "ler", nekoč bo spet zaživel in pomembno je, da mi te kadre zadržimo, torej delavce na čakanju.

Že do zdaj niste sedeli križemrok, obrnili ste se na več ministrstev – kaj so vam dejali?
Da nas bodo obravnavali, kakor vse druge. Vendar mislim, da njim preprosto nekako za zdaj še ni jasno, da je ta kriza dejansko izredno velika. Naročniki nam samo odpovedujejo vsak dan, to so naše dnevne novice. Zato upam, da bodo nadrejeni slej ko prej uslišali naše želje po pomoči. Da nam še naprej pokrivajo prispevke tako kot do zdaj, univerzalni temeljni dohodek je bil do zdaj dobrodošel, upamo, da bo še naprej – če ne v taki višini, pa vsaj v višini neke socialne pomoči. Med turističnimi vodniki imamo sicer 67 odstotkov takih, ki imajo visoko ali višjo izobrazbo - fakulteto, dve, magisterij, doktorat ... kar pomeni, da imamo veliko znanj in izkušenj, ki bi jih lahko izkoristili v tem letu, ko pač ni turizma.

Minister je včeraj napovedal tudi več razpisov za posojila, vendar za mikropodjetja in mala podjetja – bo to pomagalo, večina vodnikov je samostojnih podjetnikov?
Posojilo, če ne veš, za kaj ga boš uporabil – da ga boš recimo v toku določenih mesecev uspel vrniti, je samomor. Tako da nobeden od vodnikov ne bo vzel posojila, kvečjemu bo zaprl dejavnost. Naša pomoč bi bila kvečjemu, da ministrstva – npr. za gospodarstvo, izobraževanje – razpišejo neka javna dela, na katera bi se mi lahko prijavili in svoje znanje prenesli. Ali na mlade generacije ali pa jim pomagali pri promociji destinacij, pripravi programov, webinarjev in tako naprej.