Letalske družbe za zdaj ne vračajo denarja za kupljene letalske vozovnice, zato agencije od njih ne morejo zahtevati vračila in ga tako tudi ne morejo posredovati svojim strankam. Foto: Reuters
Letalske družbe za zdaj ne vračajo denarja za kupljene letalske vozovnice, zato agencije od njih ne morejo zahtevati vračila in ga tako tudi ne morejo posredovati svojim strankam. Foto: Reuters

Tisti, ki so imeli pred krizo, ki jo je prinesel novi koronavirus, pri kateri od naših turističnih agencij že vplačano potovanje, se zadnje tedne gotovo sprašujejo, kakšna bo praksa. Bodo dobili povrnjen denar ali pa bodo dobili vrednotnico v enaki vrednosti za uveljavljanje, čemur je naklonjena tudi Evropska komisija? V predlogu drugega protikoronskega zakona se omenja tudi uveljavitev vrednotnic za odpovedane oziroma prestavljene turistične aranžmaje, ki bi jih agencije izdajale za neuresničena potovanja v času izbruha novega koronavirusa.

Vrednotnice so za zdaj le predlog, je v pogovoru za oddajo Vroči mikrofon na Valu 202 poudarila Helena Cvikl, vršilka dolžnosti generalnega direktorja direktorata za turizem na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo. Namen predloga pa je, kot je pojasnila, zagotoviti obstoj agencij in organizatorjev potovanj, ohranitev delovnih mest v turizmu, pa tudi zaščita potrošnikov, zaradi česar so na ministrstvu z uvrstitvijo tega predloga v drugi sveženj pomoči prebivalstvu in gospodarstvu tudi soglašali.

"Če bi prišlo do težav, so potrošniki pravzaprav zaščiteni s premoženjem turističnih agencij, ker jamčijo tudi s svojim premoženjem," je dejala in dodala: "Zato je ta predlog kompromisna rešitev, ki varuje pravice tako potrošnikom in omogoča preživetje organizatorjev potovanj." Ob tem je Cviklova še dodala, da so številne države, članice EU-ja, tak ukrep že sprejele "in naklonjena mu je tudi Evropska komisija". Ukrep so po njenih besedah tako sprejele že Francija, Belgija, Nizozemska, Češka, Italija, Luksemburg ...

Z uvedbo vrednotnic bi agencije dobile 12 mesecev časa, da se znova postavijo na noge in nato potrošnikom vrnejo denar. Foto: Pixabay
Z uvedbo vrednotnic bi agencije dobile 12 mesecev časa, da se znova postavijo na noge in nato potrošnikom vrnejo denar. Foto: Pixabay

Vrednotnice bi bile unovčljive dve leti, potrošnik pa bi jih lahko tudi zavrnil

Vrednotnice bi bile unovčljive 24 mesecev od izdaje, če pa v tem času potrošnik vrednotnice ne bi unovčil, bi lahko po preteku tega obdobja od organizatorja potovanja zahteval, da mu v 14 dneh vrne znesek, za katerega je bila izdana vrednotnica, je še pojasnila Cviklova in ob tem poudarila, da bi lahko potrošnik vrednotnico tudi zavrnil – v tem primeru bi mu v roku 12 mesecev po razglasitvi prenehanja epidemije organizator potovanja moral povrniti vsa plačila.

Podrobnosti seveda še niso znane, saj gre za zdaj za predlog, poleg tega pa je prihodnost turizma negotova in odvisna od ukrepov, ki jih bo priporočila zdravstvena stroka.

Kaj pa, če gre agencija, ki vrednotnice izda, pozneje v stečaj? Cviklova priznava, da je bilo mišljeno, da bo takšne primere reševal poseben sklad, v katerega naj bi agencije vplačevale denar, a se je ta začel polniti šele januarja lani, zato v njem ni dovolj denarja za te primere. "O tem pa razmišlja tudi Evropska komisija, ki napoveduje, da bi takšne težave reševali tudi s svežnjem evropske pomoči," še pojasnjuje.

12 mesecev – čas, da agencije pridobijo sredstva

Vrednotnicam so naklonjeni tudi turistični delavci, pravi generalni sekretar pri Združenju turističnih agencij Slovenije Mišo Mrvaljević in dodaja, da so v interesu predvsem potrošnikom, ki si lahko tako zagotovijo, da bi dobili nazaj svoj vplačan znesek, saj letalske družbe na primer zdaj ne vračajo denarja za vse odpovedane polete in ga tako tudi agencije ne morejo vrniti strankam.

Z uvedbo vrednotnic bi agencije pridobile vsaj čas, da zberejo denar in ga nato vrnejo potrošnikom. "Nimamo nobenega namena strank izsiljevati," je ob tem poudaril Mrvaljević in dodal, da potrebujejo vsaj eno leto, da bodo stvari znova stekle. "Če se epidemija konča jutri ... preden bodo začela letala leteti v nekem omembe vrednem obsegu, bo minilo vsaj še dva, tri ali štiri mesece, šele potem se bodo takšni postopki lahko začeli. Realistično je pričakovati vsaj 12 mesecev nekega vmesnega obdobja, v katerem se bodo stvari urejale," še pravi Mrvaljević.

Tudi v turistični gostinski zbornici podpirajo uvedbo vrednotnic, saj bi te tudi hotelom omogočile časovno prestavitev rezervacij namesto obveznega vračila denarja.

Več pa v oddaji Vroči mikrofon.