V Sloveniji je več kot 165 uradnih postajališč za avtodome, a niso vsa enako urejena. (Fotografija je simbolična.) Foto: Shutterstock
V Sloveniji je več kot 165 uradnih postajališč za avtodome, a niso vsa enako urejena. (Fotografija je simbolična.) Foto: Shutterstock

"Znano je, da je avtodom hiška na kolesih, ki ti v vsakem trenutku omogoča vse udobje, obenem pa omogoča, da si neodvisen, torej imaš na voljo vodo, posteljo, kuhinjo itd., kar omogoča normalno ‒ v teh kriznih časih pa tudi varno ‒ bivanje," pravi Marjan Krempl, predsednik upravnega odbora Caravaning Cluba Slovenija (CCS).

V Sloveniji se število avtodomarjev povečuje, po njegovih podatkih jih je več kot 5.000 oz. se že približuje 6.000, kar je glede na milijon prebivalcev visok delež v primerjavi z mnogimi drugimi evropskimi državami, pravi. Po podatkih evropske karavanske zveze (ECF) je bilo konec leta 2018 v Sloveniji v uporabi 4.900 avtodomov, kar je glede 0,25 odstotka na prebivalca, medtem ko sta jih imeli sosednji Italija in Avstrija le malenkost več (0,36 oz. 0,33 odstotka).

Vse več postajališč, ki so pa različno urejena

Če se bo ta oblika turizma tako hitro povečevala, kot nakazujejo tako statistika kot podatki s terena, bo treba zadostiti tudi vsem potrebam dopustnikov z avtodomi. "V Sloveniji deluje mreža postajališč, katerega ustanoviteljica je občina Mirna, tako da moramo reči, da se razmere izredno izboljšujejo," ugotavlja Krempl in dodaja, da imamo v Sloveniji več kot 165 takih postajališč v 90 občinah, ki pa so različno urejena. "Ena zagotavljajo popolno oskrbo, ena imajo bolj parkirišča, ki so delno urejena ali pa so brez oskrbe. Ampak vseeno dovolj, da se lahko avtodomar za določen čas ustavi, prebiva, si ogleda mesta, okolice itd.," je prepričan.

Prejšnji konec tedna naval avtodomarjev na Obalo

Težave so se sicer že pokazale prejšnji konec tedna na Obali, ko so predvsem v Izoli opažali velik naval avtodomarjev, zaradi česar so bili nejevoljni tako domačini kot turisti, ki so za svoje nepravilno parkiranje dobivali globe. Je težava zgolj trenutna, ker kampi ‒ kljub drugačnim napovedim ‒ še niso odprti? "Kot veste, so kampi še vedno zaprti, tako da je edina zadeva, ki nam je zagotovljena, edina možnost, ki jo lahko koristijo avtodomarji v tem trenutku, parkirišča. Res je, da bo za tako število avtodomov, kot jih imamo v Sloveniji ‒ več kot 5.000 ‒ najbrž to kar velik izziv," poudarja in dodaja, da za zdaj nimajo še nobenih novih informacij glede odprtja parkirišč in počivališč za avtodome, k čemur so pristojno ministrstvo pozvali po prvomajskih praznikih in jim je to obljubilo, da bo to predvidoma rešeno 12. maja.

Izolo čez vikend zasedli avtodomi

"Posebej pa je to pereč problem Obale. Tam so seveda omejene zmožnosti. Izola sicer sodi med občine, ki ima na Obali največ parkirišč, ampak kljub temu je bil to problem, ker je bil minuli konec tedna prvi oz. drugi vikend, ko so lahko ljudje šli na prosto, v druge občine, zato je bil pritisk na te kraje izjemno velik. To je seveda povzročilo celo vrsto težav. Od tega, da so posamezniki parkirali, kjer koli je bilo mogoče, do tega, da najbrž tudi niso upoštevali vseh pravil, zaradi česar je nastala cela vrsta drugih problemov," priznava Krempl.

Poziva k upoštevanju pravil

Ob tem je opozoril vse, naj ‒ sploh v teh koronačasih ‒ upoštevajo pravila, red, ki ga predpisujejo lokalne skupnosti na posameznih postajališčih in parkiriščih, "saj bomo le tako s svojim zgledom in ravnanjem prispevali k ugledu te oblike turizma na Slovenskem".

V klubu ob tem opažajo, da se cene najemov avtodomov dvigujejo, saj je teh vedno več, sploh tisti, ki se pozneje odločijo za nakup, avtodom najprej najamejo, da ga preizkusijo, da vidijo, ali jim tovrsten način sploh ustreza, pojasnjuje. Kako pa je s cenami na postajališčih oz. v kampih? "Večina slovenskih postajališč ima urejeno tako, da se plačuje samo voda, ostalo pa ne. Na nekaterih pa tudi. Ampak cene vseeno segajo tam nekje do 20 evrov, kar ni neka problematična cena," pojasnjuje.

Najprej svetuje najem ‒ majhen prostor ni za vsako družino

Vsem, ki bi jih v teh časih zamikalo dopustovanje v varnem zavetju avtodoma, pa svetuje, naj avtodom najprej najamejo, "da vidijo, kako to funkcionira za družino, kako jim uspe preživeti ta čas na majhnem prostoru ‒ saj veste, avtodomi so prostorsko omejeni, kar pri nekaterih družinah predstavlja težavo". "Želimo si, da bi bilo avtodomarjev vedno več, je pa res, da se zaradi načina življenja za to obliko turizma odloča vedno več ljudi," je še sklenil.