Izbor ZIT
Popoln mrk
Popolni mrk iz leta 2014. Sveže fotografije bodo objavljene drevi. Foto: Tun Tezel
Zemlja, mrk
ANIMACIJA: Posnetek popolnega mrka izpred let. Posnela jo je Nasina sonda DSCOVR, ki je 1,5 milijona kilometrov stran. Foto: Nasa
Mrk
Popolni mrk je bil viden zgolj na rdeči črti, delen pa znotraj z belo omejenih območij. Slovenije ne zajemajo. Foto: NASA’s Scientific Visualization Studio
WB-57F
Dogodek so spremljali in snemali tudi s pomočjo Nasinih raziskovalnih letal WB-57F. Fotografija je simbolična in računalniško ustvarjena. Foto: NASA/Faroe Islands/SwRI
SOHO, Sonce
Med mrkom je bila (srečnežem na pravih lokacijah) lepo vidna Sončeva korona, vroč material v okolici zvezde. Fotografija je delo Nasine sonde SOHO, ki umetno zatemnjuje samo Sonce za opazovanje izbruhov. Foto: ESA/NASA/SOHO
VIDEO
Vznemirjenje ob popolnem...

Američani videli popolni sončni mrk, Slovenci ga bomo šele čez 64 let

Eden najbolj opazovanih v zgodovini
21. avgust 2017 ob 10:14,
zadnji poseg: 21. avgust 2017 ob 19:55
Oregon,Ljubljana - MMC RTV SLO

Del ZDA je bil deležen popolnega sončnega mrka, pojava, kjer Mesec vizualno prekrije Sonce. V Evropi je bil viden le delni mrk, v Sloveniji pa ga lahko pričakujemo šele leta 2081.

Sončni mrk je nebesni pojav, ko se Zemlja, Mesec in Sonce poravnajo na premico. Luna je vmes, zato zasenči našo zvezdo, največkrat deloma, včasih popolno. Popolni mrk nastane, ko je Mesec ravno prav oddaljen, da z našega zornega kota popolnoma prekrije ploskev zvezde za njim. Dogodek globalno gledano ni redek, saj ga je nekje na površju planeta mogoče uzreti v povprečju na 18 mesecev, na spletni strani navaja Nasa. Lokalno so precej redkejši.

Je bil pa tokratni popolni sončni mrk eden najbolj opazovanih v zgodovini, saj je prečil plosko ZDA, prek stotin milijonov radovednežev, ki so se zgrinjali na najboljše točke. Mrk je bil predvajan v živo in ovekovečen z nepregledno množico pametnih telefonov.

V polnosti je bil viden zgolj v omenjeni državi, delno pa v Zahodni Evropi, še najbolje na Portugalskem. V Sloveniji mrka ni bilo.

112-kilometrska hitra senca

ZDA je prečil od Oregona do Južne Karoline. Popolni mrk, kjer je zavladala tema, večerno nebo in zmeda med živalmi, je bil širok okoli 112 kilometrov. Je torej nepravilno ovalna senca, ki jo je Luna vrgla na Zemljo in je po njej potovala s hitrostmi med 2.400 in 4.800 kilometri na uro. Pri tej hitrosti je bil po navedbah ameriške vesoljske agencije Nasa posamezen opazovalec teme deležen okoli dve minuti in 40 sekund.

Nasa je dogodek dodobra izkoristila za vizualne in znanstvene namene. Proti Soncu so bili usmerjeni številni teleskopi, kopni, letalski in na ISS-ju, pa vesoljske in lunarne sonde, npr. LRO. Sliko z nekaterih je Nasa prenašala v živo. Mrk se je začel ob 19.16 po našem času, končal pa po 21. uri.

Med drugim je Nasa v nebo, natančneje stratosfero, poslala svoje reaktivce WB-57F. Leteli so na višini 15 kilometrov, kjer ozračje precej manj moti prihajajoče fotone. Tako so lahko posneli več podrobnosti v atmosferi Sonca.

Izjemno zanimanje med Američani
Slovenska tiskovna agencija poroča, da so bila posebna očala za opazovanje sončnega mrka skorajda vsepovsod razprodana, ekonomisti pa ocenjujejo, da bo mrk stal ZDA več kot 700 milijonov dolarjev v izgubljenih urah dela, saj so za trenutek delo odložili skoraj vsi in zrli v nebo. Tam, kjer je bil popolni, so organizirali tudi razne prireditve in zabave.

Kot delni mrk je bil viden v vzhodnem delu Tihega oceana, na območju celotne Severne Amerike, Srednje Amerike in severnega dela Južne Amerike, na skrajnem vzhodu Azije, v večjem delu Severnega Atlantika, denimo na Islandiji. V Evropi je bil viden na južnem delu Norveške, v večjem delu Danske, celotni Veliki Britaniji, osrednjem in zahodnem delu Francije, državah Beneluksa ter v večjem delu Španije in Portugalske.

Delni mrk pri nas čez štiri leta
V Sloveniji bodo šibkejši sončni mrki vidni 10. junija 2021, 25. oktobra 2022 in 29. marca 2025, poroča STA. Nekoliko intenzivnejši sončni mrk bo 12. avgusta 2026, vendar bo njegova vidnost slabša zaradi zahajanja Sonca, ljubitelji astronomije pa bodo na svoj račun prišli kmalu zatem, in sicer 1. junija 2030. Takrat bodo kar tri četrtine Sonca prekrite z Luno, podobno se je že zgodilo 20. marca 2015, še poroča STA.

Popolni mrki bodo pojenjali
Pojava nekoč v prihodnosti ne bo več. Mesec se namreč od Zemlje že milijarde let oddaljuje s hitrostjo okoli štiri centimetre na leto. Malo po nastanku je prekril pretežen del neba, v daljni prihodnosti pa bo zavzel tako majhno zaplato, da Sončeve ploskve nikoli več ne bo popolnoma prekril. Ostali bodo le delni mrki.

Človeštvu se sicer ni za bati, da bo ostalo brez teh vizualnih spektaklov. Še več: ni gotovo, da bo takrat sploh še obstajalo. Zadnji popolni mrk se bo po oceni Nase zgodil čez 600 milijonov let.

Lunini mrki bodo ostali
Bodo pa zagotovo ostali lunini mrki. Vloge se pri tem zamenjajo: Sonce, Zemlja in Mesec se spet poravnajo na navidezni premici, le da je tokrat planet na sredini ter meče senco na luno. Zadnji delni lunin mrk smo v Evropi doživeli pred dobrim tednom dni, popoln je bil v Aziji. Še en dobro opazovan popolni lunin mrk oz. "krvava Luna" se je nad Amerikama zgodil leta 2014.

Olorin
# 21.08.2017 ob 13:03
Hm, vprasanje za svyatoslava: kam gre Luna ob luninem mrku? Pod Zemeljsko ploskev ali kam drugam?
dunbar
# 21.08.2017 ob 13:58
Goričko 1999, spomim se, kot bi bilo včeraj....
# 21.08.2017 ob 12:49
Jep čisto vse enkrat mrkne. No jaz tistega mrka čez 64. let po vsej verjetnost ne bom dočakal ker bom prej mrknil!
GorskiVodnik
# 21.08.2017 ob 13:31
To o oddaljevanju 4 cm/s pa ne bo držalo ! V enem dnevu bi to bilo 345 m, v enem letu 126 km, v milijonu pa torej 126 000 000 km, torej bi Mesec postal že zdavnaj samostojen planet !
Pravi podatek je okoli 4 cm / leto.
ettelewen
# 21.08.2017 ob 18:26
hecno je res, kako bo večina v zrak ritualno tiščala svoj smartphone, namesto, da bi se usedli dol in uživali... kot da dogodka nisi zares doživel, če ni shranjen na nekje na spominski kartici, pa čeprav samo kot 3min svetlobna packa, ki je nikoli več ne boš pogledal...
Franc Pijanc
# 21.08.2017 ob 19:38
Ko bo v Sloveniji leta 2081 sončni mrk, bo na MMC tud že HD stream....
# 21.08.2017 ob 20:53
ena moja ...
AlterEgo
# 21.08.2017 ob 19:51
z ozirom da večina ameriških zveznih držav upošteva v šolah tudi kreacionizem kot enakovredno teorijo o nastanku sveta, je verjetno zdaj milijone US-ofcev na presranih od strahu, kaj so se spet zamerili bogu, da dela temo podnevi.
Prav jim je.
generusus
# 21.08.2017 ob 20:55
"Popolni sončni mrk lahko v Sloveniji pričakujemo 3. septembra 2081. Potekal bo od severozahoda proti jugovzhodu, vstopna točka bo na območju Kamniško-Savinjskih Alp, potekal bo čez Solčavo, južno od Šoštanja, čez Dobrno in Vojnik, severno od Šmarij pri Jelšah, nato čez Rogaško Slatino, težišče sence pa bo državo zapustilo pri Rogatcu. Opazovati ga bo mogoče štiri minute in šest sekund, kar bo dlje kot ob ponedeljkovem dogodku v ZDA, je za agencijo pojasnil predsednik Astronomskega društva Orion Igor Žiberna."

Popolni Sončev mrk, ki traja dobre štiri minute je že kar dolg. V zadnjih 4000 letih je najdaljši popolni Sončev mrk bil leta -743 in je trajal 7 minut in 28 sekund. Naslednji še daljši bo 16. julija leta 2186. Trajal bo 7 minut in 29 sekund. Nato vsaj do leta 8000 ne bo daljšega popolnega Sončevega mrka.
Yanez
# 22.08.2017 ob 07:46
Kdor je kdaj v živo doživel popolni sončev mrk ve o čem govorim. Ni res nobene primerjave z delnim sončevim mrkom ali luninim. Takrat avgusta '99 smo s kolegi poromali s kombijem čez Slovenijo na Goričko bolj kot ne na blef in iz firbca, upali na jasen dan (razjasnilo se je šele za Mariborom), doživeli pa nepozabne trenutke, ki se ti za celo življenje vtisnejo v spomin. Biblične razsežnosti pojava, ko se samo v nekaj trenutkih povsem zmrači, precej ohladi, živali gredo spat in se korona pokaže v vsej svoji veličini. Potem še nepozabni prstani in pa zopet svetloba. Scenarist in režiser v ozadju bi lahko dobila oskarja. Pa še Stvarnik, ki je sonce odmaknil od lune ravno za enak večkratnik, kot je sonce večje od nje, da se ravno pokrijeta. Nepozabno in nepojmljivo ter vredno potovanja v srečne kraje, kjer se ta pojav vidi mogoče enkrat v življenju.
guerrillamail
# 22.08.2017 ob 00:01
@Olorin

Verjetno bos dobil tak odgovor : Zelo priznan profesor je povedal, da je vsak mrk umetno narejen zato, da NASA strokovnjaki popravijo slabe LED diode ( made in China ) na fejk nocnemu nebu in da nalozijo nove fotoshop fotke planetov, Lune, galaksij ;)
# 22.08.2017 ob 08:53
Drncl
# 21.08.2017 ob 19:47
1999 smo ga gledali v živo. Zanimivo, takrat skoraj nobenega ni bilo, ki bi to kakorkoli dokumentiral pa še to ni tako daleč nazaj. Danes je zagotovo par milijard slik, videov, ...
aparat-čik
# 21.08.2017 ob 18:44
kdor ga vidi, nikoli ne pozabi. Vešpren 1999. Sence drevesnih listov na tleh so postele srpaste, tudi to sem opazil.
# 21.08.2017 ob 22:24
in Bac ill - seveda nimaš prav (in hvala za minus, haha).
Razlika med Blatnim jezerom in mojim stojiščem je bila seveda samo v dolžini "zatemnitve". Upam, da ti priložen zemljevid kaj pomaga.
In ja - v tistem kratkem času se je dalo videti spremembe pri domačih živalih. Sem bil pač tam.
# 21.08.2017 ob 21:58
dunbar
Goričko 1999, spomim se, kot bi bilo včeraj....

Tudi jaz (opazoval sem ga v Dolencih, severno od Hodoša).
Pa spomin na tisto neverjetno "tišino", ko so utihnile živali ... Tega res ne pozabiš.
Na naslednji popoln Sončev mrk pri nas pa res ne bom čakal ... Nimam časa. ;-)
CaEdMoN
# 21.08.2017 ob 20:35
@konjice
Takrat bomo lahko gledali s prostim očesom, bomo že tako stari da ne bo škoda oči. :)
izo
# 21.08.2017 ob 19:10
Zanimiv bi bil podatek, koliko manj elektrike bodo proizvedli solarni paneli širom ZDA.

dosti manjši efekt kot oblačnost na dnevni bazi..
hrgotax
# 21.08.2017 ob 18:36
naš človek,
tako kot si ti napisal za lunin mrk, ni logično ...
# 21.08.2017 ob 23:33
@democenzus
tisto so ogromni izbruhi na površini sonca, solar protuberances / solar prominences

@fefaron
ko boš prvi popolni sončev mrk videl v živo, boš svoj pogled spremenil popolno, garantiram:)

in ja, na Balatonu '99 je bil res krasen - sredi dneva, polno pisanih protuberanc zaradi zelo aktivnega sonca
zozozo
# 21.08.2017 ob 22:28
Naj poskusim še jaz z zokizavrovim zemljevidom:

KLIK
zozozo
# 21.08.2017 ob 22:25
@in Bac ill - Po moje, da se tisti, ki smo bili takrat na Goričkem, čisto vredu spomnimo in popolnega mrka in prenehanja čivkanja.
Drncl
# 21.08.2017 ob 20:57
Potem si lahko mislite, kako so tisti leta -743 molili, ko je sredi dneva postala tema za sedem minut in pol :)
# 21.08.2017 ob 18:17
en najbolj zanimivih naravnih pojavov. Zanimivo, luna je 400x manjša od sonca, a je ravno 400x bližje in nam ravno pokrije sončev disk, okoli pa lahko vidimi korono, protuberance, ... Zdi se mi pa, da sonce zadnje čase ni preveč aktivno in zato ne bo kaj dosti pisanih protuberanc?
dharma
# 21.08.2017 ob 23:38
Nekje čez mejo na Madžarsko sva ga takrat (1999) mahnila s prijateljem Juretom. Čisto utrgana izkušnja, ko se je sredi polja začelo dogajat. Da o totalno zadetem branju madžarskega voznega reda niti ne izgubljam besed...Po mrku sva bila pa kakšno uro čisto tiho. Tema in zvezde sredi belega dneva - ni kaj...
smradulja
# 21.08.2017 ob 23:34
pač se premakneš ta tistih par (tisoč) km, če ti je taka nuja ga videt
# 21.08.2017 ob 22:27
Hmm, povezava se očitno ni skopirala:
KA/9.R/vesolje/devetplanetov/mrk99.gif
rdpress/wp-content/uploads/2015/01/mrk_zemljevid2.j
pg
CaEdMoN
# 21.08.2017 ob 19:23
Od Američnov se tokrat največ nadejam celo vrsto res hudih posnetkov, video, fotografij itd.
SsDrag
# 22.08.2017 ob 09:59
odgovor je enako preprost: zato, ker se luna premika proti vzhodu.
eMZe
# 21.08.2017 ob 23:51
Obsedenost... pa ja de.
Spomnim se 1999. Vse pripravljeno, potem pa nujna službena pot v Most na Soči, adijo popolni mrk. Brcanje v skalo in zmerno preklinjanje. No, vsaj delni je bil.
# 22.08.2017 ob 10:48
@mandan
- v videu narobe razlagajo dvojno hitrost lune: gre se za dvojno obodno hitrost lune (čez 80.000 km/dan) glede na površino zemlje (čez 40.000 km/dan), v video pa ta faktor 2 namerno narobe uporabijo kot da gre za kotno hitrost. Če gledaš s sonca proti zemlji, bo luna hitreje prišla mimo, kot pa se bo premaknila neka točka na zemlji. Senca gre zato od zahoda proti vzhodu.
Kotna hitrost zemlje pa je v resnici 27x večja od kotne hitrosti kroženja lune okoli zemlje, zato mi s površja zemlje vidimo iti luno v obratni smeri, torej od vzhoda proti zahodu.
- na žarnico s flomastrom nariši majhno črno piko in povej, kakšna je njena senca na mizi ali tleh. Video narobe pravi, da mora biti enako velika ali večja ...
Olorin
# 22.08.2017 ob 09:59
@mandan
"rad bi izvedel, če mi zna kdo odgovorit na ta čisto preprosta vprašanja glede včerajšnjega mrka."

Ne, ker naceloma velja, da se trolov ne futra.
alcatraz
# 21.08.2017 ob 22:34
mi smo v devetdesetih videli kar se je dalo videti.
prekmurje pa to... :D
democenzus
# 21.08.2017 ob 21:56
NOPROU lepa slika, a z desne se pa vidi raketo ali kaj ze
Miham
# 21.08.2017 ob 18:38
Američani čakajo popoln Sončev mrk, Slovenci ga bomo še 64 let

mene sigurno ne bo več takrat...
# 22.08.2017 ob 10:21
Heh sem videl na spletu da bo američanom ponovno mrknilo leta 2024. Na naših zemljepisnih širina in dolžinah pa šele čez 64. let?! Jep tudi kozmos ne pozna pravice!
Sicer pa sem jaz korono videl že v p.s.. Na enem hribu v Prekmurju. Ne vem, nič kaj tako spektakularno se mi ni zdelo. Meni je bilo bolj fascinantno kako so ptiči vtihnili kar naenkrat in kako se je, dokler je trajal popoln mrk, kar naenkrat kar občutno shladilo.
konjice
# 21.08.2017 ob 20:14
uuuuu čez 64 let takrat bom js star častitljivih 87 let :D Če bom še migal seveda haha. OK tistega iz leta 1999 se tako bežno spomnim.
aparat-čik
# 21.08.2017 ob 18:47
Taki "veliki" mrki zadenejo najbolj naseljene kraje. Tisti iz leta 99 celotno evropo, bližnji vzhod do Indije. Dobre 2 miljardi ljudi.
mandan
# 24.08.2017 ob 11:21
no pa še nekaj, sicer za vas je to že preveč

z avionom so snemali pred par leti isto, in so na posnetkih ugotovili, da naredijo t.i. umetno zatemnitev.

sicer kako jo naredijo, je že kar dobra tehnologija vmes

sicer glede nato, da je sonce oddlajeno samo 6400km od zemlje, tudi ni bistveno težko
bob
# 22.08.2017 ob 19:10
Mi ga bomo videli čez 64 let. Super se že veselim, takrat bom mlad stodesetletnik. Juhuhu
Bake
# 22.08.2017 ob 06:47
Pri meni ga lahko opazujete bolj pogosto v denarnici.
Škrila1
# 22.08.2017 ob 01:37
Jaz sem ga videl....
kocbek
# 21.08.2017 ob 20:16
Nam je mrknilo že zdavnaj.
lfcfan
# 21.08.2017 ob 18:59
Springbok
# 22.08.2017 ob 08:36
Donald je tweetnil: še sonce mrkne, če tako odredim.
sosman
# 22.08.2017 ob 06:24
Pri nas bi uvedli poseben davek na mrk, s katerim bi pokrili del izpada dohodka, ki ga povzroči opazovanje mrka.
izo
# 21.08.2017 ob 14:47
še stvarnik rajš skrije to nacijo tam, kjer sonce ne sije..
k500
# 21.08.2017 ob 22:36
zato ker so ljudje v službah si vzeli čas za opazovanje tega pojava, je po poročanju urada za statistiko dela (BLS ) ameriško gospodarstvo utrpelo okoli 700 miljonov ameriških dolarjev škode.
Lupo
# 21.08.2017 ob 18:52
Ob sončnem mrku se Sonce in Luna srečata v enem od vozlov, ob luninem mrku se Sonce in Luna znajdeta hkrati v nasprotnih vozlih.
helsinki