Promet po mostu bo stekel prihodnje leto. Foto: BoBo
Promet po mostu bo stekel prihodnje leto. Foto: BoBo

Drevišnja sklenitev postavitve konstrukcije 2,4 kilometra dolgega in 55 metrov visokega mostu sicer ne pomeni, da bo ta že tudi odprt za promet, je pojasnil hrvaški minister za morje, promet in infrastrukturo Oleg Butković. Napovedal je, da bo most ustrezno pripravljen v začetku prihodnjega leta, odprli pa naj bi ga pred začetkom turistične sezone leta 2022, ko bodo končali tudi vpadnice na most in novo hitro cesto na Pelješcu.

Med 23. in 24. uro bodo torej postavili poslednji, 165. del jeklene konstrukcije mostu, kar bo povezalo Komarno v celinskem delu države in Brijesto na Pelješcu ter zapečatilo dolgo pričakovano povezavo hrvaškega ozemlja.

Most na Pelješac bo eden izmed petih največjih mostov, ki so jih zgradili v Evropi v tem stoletju. Foto: BoBo
Most na Pelješac bo eden izmed petih največjih mostov, ki so jih zgradili v Evropi v tem stoletju. Foto: BoBo

Vrednost celotnega projekta, vključno s približno 30 kilometri nove hitre ceste na gradbeno zahtevnem terenu polotoka, je ocenjena na nekaj več kot 420 milijonov evrov. EU je iz kohezijskih skladov prispeval 357 milijonov evrov, kar predstavlja 85 odstotkov sredstev, potrebnih za gradnjo mostu. Na mostu, ki je širok nekaj manj kot 24 metrov, bodo štirje prometni pasovi.

Glavni projektant Slovenec

Glavni in odgovorni projektant mostu je slovenski gradbeni inženir Marjan Pipenbaher, ki je večkrat povedal, da gre za njegovo življenjsko delo. Povedal je, da bo most na Pelješac eden izmed petih največjih mostov, ki so jih zgradili v Evropi v tem stoletju. Gre sicer za največji infrastrukturni projekt na Hrvaškem.

Most je dolg 2,4 kilometra. Foto: BoBo
Most je dolg 2,4 kilometra. Foto: BoBo

Gradnjo so na mednarodnem javnem razpisu zaupali kitajski gradbeniški družbi CRBC. Kitajski delavci so odprli gradbišče julija 2018, kljub določenim težavam z dobavo konstrukcijskih delov mostu zaradi pandemije covida-19 pa so konstrukcijo končali v 36 mesecih, kot je to predvidela pogodba.

Uresničitev projekta so spremljali tudi politični pritiski iz Bosne in Hercegovine. Bošnjaški politiki so vztrajali, da Hrvaška z gradnjo mostu krši suverenost BiH-a in konvencijo ZN-a o pravu morja. Zahtevali so, da se pred začetkom gradnje ratificira sporazum o meji med Hrvaško in BiH-om iz leta 1999. Trdili so, da bo most omejil dostop BiH-a do odprtega morja, medtem ko hrvaški in srbski predstavniki v BiH-u v gradnji mostu na Pelješac niso videli nič spornega.

V Zagrebu so ponavljali, da so pri projektu upoštevali vse zahteve BiH-a o nemotenem ladijskem prometu glede pristanišča BiH-a v Neumu. Trdili so, da iz Sarajeva niso dobili nobene uradne zahteve za ustavitev gradnje mostu.