Na fotografiji je vozilo e-urban, ki predstavlja alternativo lastništvu vozila in obenem skrb za okolje. Foto: rtvslo.si
Na fotografiji je vozilo e-urban, ki predstavlja alternativo lastništvu vozila in obenem skrb za okolje. Foto: rtvslo.si

Gluhi in naglušni gledalci lahko edino potrošniško oddajo v Sloveniji ob torkih ob 17.25 sočasno s slišečo javnostjo, ki oddajo gledana TV SLO 1,spremljajo na MMC TV, kjer vsebine v slovenski znakovni jezik izmenično tolmačita Nataša Kordiš in Tanja Giuliatti Davinić. V današnji oddaji Posebna ponudba bodo poskušali odgovoriti, kako smotrno je sploh še imeti osebni avto, glede na to, da se predvsem v mestnih središčih vse bolj uveljavlja t.i. carsharing.

Slovenci smo drugi v Evropi po odhodkih za mobilnost, saj zanjo namenjamo približno 15 odstotkov svojega proračuna. V naši državi je namreč registriranih skoraj milijon in pol motornih vozil, bencinskih motorjev je približno enako kot dieselskih, okoli 8 tisoč vozil ima vgrajen pogon na plin, zgolj 400 pa je električnih vozil. Ljubljana in Murska Sobota sta prvi mesti v Sloveniji, kjer se lahko ljudje s tako imenovanim car sharingom izognejo visokim stroškom, ki jih s seboj prinaša lastništvo avtomobila. »Ena vožnja iz centra do letališča Brnik stane 10 do 15 evrov, krajša vožnja iz centra do BTC-ja pa tri evre. Če je to popoldne ali proti večeru in vključuje triurno nakupovanje, je treba odšteti od 3 do 5 evrov,« pravi Matej Čer iz podjetja Avant2Go. 60 evrov znaša doživljenjska registracija v sistem, koliko stane kilometer vožnje pa je odvisno od modela izposojenega, v vsakem primeru električnega avtomobila. Tako je za kilometer treba odšteti od 0,2 do 0,3 evra in od 5 do 10 centov na minuto, nekaj manj v večernem in nočnem času. »Z zneskom, ki ga porabiš samo za parkirišče, lahko brez stroška avta pokriješ vse svoje potrebe s sharingom,« še pojasni Čer. Avtomobil je mogoče poiskati, rezervirati in si ga na koncu tudi izposoditi s pomočjo mobilne aplikacije, letni prihranek pa bi ob odločitvi za car sharing namesto lastništva vozila lahko znašal tudi 1.500 evrov.

E-urban in prevoz na klic

Alternativo lastništvu vozila in obenem skrb za okolje s projektom e-urban ponuja tudi ljubljanski potniški promet: vožnja z električnim avtomobilom na vnaprej določeni trasi in po objavljenem voznem redu naročnika stane 1,20 evra, toliko kot prevoz z avtobusom. »Stranka dve uri prej pokliče v LPP in pove: ob tej in tej uri, ki je objavljena, želim potovati. In potem potuje in plača prevoz z mesečno ali vrednostno in ima potem tudi možnosti prestopanja v roku 90-ih minut brez doplačila,« pojasni Peter Horvat iz LPP-ja. Poleg potovanja na določeni trasi pa LPP testira tudi prevoz na klic: za 7 evrov in 20 centov se bo naročnik lahko odpeljal kamor koli in kadar koli. »Druga storitev je zelo podobna taksiju, le da je vključena v javni potniški promet, prevozni izkaz je uporaben tudi na rednih linijah, vozila so urejena, potnik ve, koga pokliče, pokliče LPP, voznik je urejen, voznik ne kadi v avtomobilu, vozilo je obvezno električno,« še pojasni Horvat.

Bicikelj ima že 95 tisoč registriranih uporabnikov

Ponudbo alternativnih možnosti prevozov v Ljubljani od leta 2011 nadgrajuje tudi sistem izposoje koles Bicikelj, ki ima 95 tisoč registriranih uporabnikov. »Sistem deluje tako, da je vsaka prva ura uporabe kolesa zastonj. Kolo nekje vzameš, ko ga ne potrebuješ več, ga odložiš na drugo postajo. Ko ga spet ne potrebuješ, ga spet odložiš in to je nova brezplačna ura. Torej prva je zastonj, druga pa tudi,« pravi Matjaž Čepon iz Europlakata. Če uporabnik prekorači eno uro, se mu od treh evrov dobropisa na kartici urbana, kolikor stane letna registracija, odšteje en evro. »V petih do šestih letih bi radi dosegli, da bi Ljubljančan živel udobno in se gibal po Ljubljani brez lastnega osebnega avtomobila,« še pove pravi Horvat. Ob vsem naštetem pa imajo v večjih mestih občani na voljo še javni avtobusni prevoz in taksi službe, za daljše poti pa dobro alternativo lastništvu vozila predstavlja najem vozil oziroma tako imenovani rent a car.

Več v Posebni ponudbi

V današnji oddaji Posebna ponudba bodo torej poskušali odgovoriti na vprašanje, kako smotrno je sploh še imeti osebni avto v lasti, glede na to, da se predvsem v mestnih središčih vse bolj uveljavlja t.i. carsharing. Kaj je ceneje, lastništvo vozila ali najem? Se z najemom vozila kakovost življenja in udobje poslabšata? Kako izbrati vozilo za najem? Če sodite med tiste, ki si življenja brez osebnega avtomobila ne predstavljajo, bodo tudi preverili, kateri pogon se glede na prevožene kilometre najbolj izplača. Oddajo Posebna ponudba boste lahko v slovenskem znakovnem jeziku spremljali v torek, 24. januarja ob 17.25 na MMC TV napovezavi: http://4d.rtvslo.si/zivo/tvmmc. Vse objavljene oddaje si boste pozneje lahko znova ogledali tudi v arhivu MMC, na spletni strani www.dostopno.si, pod rubriko Oddaje z znakovnim jezikom.

V.P.