Bel napis KAJ JE KORONAVIRUS? na oranžni podlagi. Foto: MMC RTV SLO
Bel napis KAJ JE KORONAVIRUS? na oranžni podlagi. Foto: MMC RTV SLO

V Službi za dostopnost na RTV Slovenija smo ob sodelovanju Saške Lesjak in Tatjane Knapp iz Zavoda Risa in testne skupine iz CUDV v Črni na Koroškem pripravili besedilo s splošnimi informacijami o koronavirusu in koronavirusni bolezni v lahkem branju za vse tiste, ki to potrebujejo.

Na fotografiji so simptomi, način prenosa virusa in preventiva. Foto: Radio Slovenija
Na fotografiji so simptomi, način prenosa virusa in preventiva. Foto: Radio Slovenija

O KORONAVIRUSU

Koronavirus je nova bolezen.
Imenuje se tudi koronavirusna bolezen.
Zdravniki mu rečejo tudi COVID-19.
Bolezen je podobna gripi.
Koronavirus je zelo nalezljiv.
Človek s koronavirusom lahko okuži druge ljudi.

S koronavirusom se je okužilo
že zelo veliko ljudi
po vsem svetu.
To pomeni, da je koronavirus zelo nalezljiv.

Koronavirus lahko okuženi človek
s kašljanjem in kihanjem pusti na suhih površinah.
Zaradi dotikanja suhih površin se lahko
okužimo tudi mi.

Koronavirus se je prvič pojavil na Kitajskem.
Na Kitajskem se je okužilo ogromno ljudi.
Veliko ljudi je tudi umrlo.
Bolni ljudje iz Kitajske so šli v druge države.

Prebivalci Kitajske potujejo. V rokah imajo kovčke. Ženska v ospredju ima na glavi belo zaščitno masko. Foto: Reuters
Prebivalci Kitajske potujejo. V rokah imajo kovčke. Ženska v ospredju ima na glavi belo zaščitno masko. Foto: Reuters

Tam so se okužili tudi drugi ljudje.
S Kitajske se je virus razširil po vsem svetu.
Na primer v Nemčijo.
In Italijo.
Koronavirus je zdaj tudi v Sloveniji.
Slovenija je država,
v kateri živimo.

Ostati moramo mirni.
Koronavirus ni nevaren za vse.
Nevaren je predvsem za:
- starejše
- ljudi, ki imajo še druge bolezni.

Na fotografiji je starejši moški, ki hodi po hodniku in se opira na palico. Foto: MMC RTV SLO
Na fotografiji je starejši moški, ki hodi po hodniku in se opira na palico. Foto: MMC RTV SLO

PRED KORONAVIRUSOM SE LAHKO ZAŠČITIMO

Koronavirus je zelo nalezljiv.
Okuženi človek kašlja in kiha.
Okuženi človek se stvari dotika.
Koronavirus tako pusti na suhih površinah.

Tudi mi lahko pomagamo,

da se ne okužimo.

Redno si umivamo roke. Foto: BoBo
Redno si umivamo roke. Foto: BoBo

- Izogibamo se tesnim stikom z ljudmi.
Ne rokujemo se z ljudmi.
Ne hodimo na obiske in v večje skupine ljudi.

- Ne gremo v države ali mesta, kjer je veliko bolnih ljudi.

- Ne dotikamo se oči, nosu in ust.

- Večkrat na dan si umivamo roke z milom in vodo vsaj 20 sekund. To je toliko, kot če počasi preštejemo do 20.

Če nimamo vode, si roke umijemo z razkužilom za roke.

Če nimamo mila, uporabimo razkužilo. Foto: BoBo
Če nimamo mila, uporabimo razkužilo. Foto: BoBo

- Redno čistimo kljuke in stikalo luči.

- Čistimo površine, ki se jih dosti dotikamo.

- Izogibamo se zaprtih prostorov. Prostore prezračimo.

Zdravi ljudje ne potrebujemo zaščitnih mask.

Ženska na obrazu nosi zaščitno masko. Foto: Reuters
Ženska na obrazu nosi zaščitno masko. Foto: Reuters

KO ZBOLIMO S KORONAVIRUSNO BOLEZNIJO

Koronavirus je lahko v našem telesu tudi dva tedna.
To je 14 dni.
V tem času lahko opazite, če ste zboleli.
Prvi znaki bolezni so:

- počutimo se slabo,
- smo utrujeni,
- kašljamo,
- imamo visoko vročino,
- boli nas grlo,
- nekateri ljudje imajo drisko.

Visoka vročina pomeni telesno temperaturo
nad 38 stopinj Celzija.
Izmerimo jo s posebno napravo.
Reče se ji termometer.

Termometer, na katerem temperatura presega 38 stopinj Celzija. Foto: Pixabay
Termometer, na katerem temperatura presega 38 stopinj Celzija. Foto: Pixabay

Pri koronavirusu lahko dobimo tudi pljučnico.
Lahko nas boli v prsih in težko dihamo.

Kaj naredimo,
če se počutimo slabo
in imamo vročino?

Če imamo vročino, kašljamo in nas boli grlo,
pokličemo svojega zdravnika po telefonu.
Obvestimo skrbnika ali prijatelja.

POMEMBNO

Ker je koronavirusna bolezen zelo nalezljiva,
ne smemo kar sami v bolnišnico.
Po telefonu se pogovorimo z zdravnikom.

Zdravnika pokličemo po telefonu. Foto: Pixabay
Zdravnika pokličemo po telefonu. Foto: Pixabay

Zdravnik nas lahko pošlje
na odvzem brisa.

Kako poteka odvzem brisa?

Odvzem brisa izvajajo zdravniki
v posebnih prostorih.
Posebni prostori so blizu
bolnišnic ali
zdravstvenih domov.

Tako je videti eden od prostorov, v katerem odzamejo bris. Foto: BoBo
Tako je videti eden od prostorov, v katerem odzamejo bris. Foto: BoBo

V teh prostorih so zdravniki.
Oblečeni so v zaščitna oblačila.

Zdravniki so oblečeni v zaščitna oblačila. Foto: BoBo
Zdravniki so oblečeni v zaščitna oblačila. Foto: BoBo

Nosijo zaščitne maske
in zaščitne rokavice.
Bombažno palčko nežno položijo v grlo.
Vzamejo vzorec sluzi iz grla.
Sluz pregledajo zdravniki.
Temu pravimo bris.

S palčko vzamejo bris. Foto: Radio Capodistria
S palčko vzamejo bris. Foto: Radio Capodistria

Virus lahko vidijo strokovnjaki
s posebnimi napravami.
Takšna naprava je mikroskop.

Tako je videti koronavirus pod mikroskopom. Foto: EPA
Tako je videti koronavirus pod mikroskopom. Foto: EPA

Tako ugotovijo, ali imamo koronavirus.
Ko končajo,
nam zdravnik da navodila.

Kaj je karantena?

Zdravniki nas lahko
pošljejo v karanteno.
Karantena je osamitev.
Pomeni, da je človek sam.
Osamijo nas zato, da
ne okužimo drugih ljudi.
To pomeni, da drugi od nas
ne dobijo koronavirusa.
Ostanemo doma in
se ne srečujemo z drugimi ljudmi.
Če smo blizu drugega človeka,
moramo biti oddaljeni 1 meter in pol.

Kdaj pokličemo zdravnika?

Če ste bili na območju, kjer je koronavirus,
pokličite zdravnika.
Če ste se srečali s človekom, ki ima koronavirus,
pokličite zdravnika.
Zdravnik bo povedal,
kaj storiti.
Dal vam bo navodila.

Koronavirusna bolezen
je ozdravljiva.
To pomeni, da večina ljudi ozdravi.
Upoštevati moramo navodila zdravnikov
in skrbnikov.
Ni treba, da nas je strah.

Če imamo vprašanje o koronavirusu,
pokličemo po telefonu na 080 1404.
Tam nam odgovorijo
na vsa vprašanja o koronavirusu. x