Na fotografiji je Vladimir Peterlin. Foto: Zavod VOZIM
Na fotografiji je Vladimir Peterlin. Foto: Zavod VOZIM

Lahko pa se konča tudi z invalidnostjo. Vladimir Peterlin je pri svojih 36 letih sedel za volan po nekaj popitih pivih. Do doma je imel le nekaj kilometrov, zato se mu to ni zdelo problematično. Tudi pripel se ni. In kot nam je povedal, je vozil prehitro. "Dva ovinka pred domom sem zapeljal s ceste in domov prišel šele po osmih mesecih, ki sem jih preživel v kliničnem centru ter na rehabilitaciji," nam je zaupal Peterlin, ki svojo zgodbo deli z drugimi v želji, da ne bi ponovili njegove napake.

"Tretji dan po nesreči so me morali oživljati, komaj sem preživel. Zlomil sem 6. in 7. vratno vretence in postal tetraplegik. Ramena, komolce in zapestja lahko premikam, a ne čutim prstov na roki," je pojasnil Vladimir Peterlin. Dva meseca je okreval v ljubljanskem kliničnem centru, sledila je polletna rehabilitacija na Soči. "Še težje je bilo, ko sem se vrnil domov, saj smo morali vse prostore v stanovanju prilagoditi uporabi invalidskega vozička in se navaditi na popolnoma drugačno življenje," se spominja Peterlin in doda, da mu je največ volje do življenja dala družina in takrat še ne 4-letni otrok, ki je potreboval očeta. Kljub temu sta bili prvi dve leti po nesreči najhujši v njegovem življenju, pravi danes 44-letni Peterlin.

"Če rešim eno življenje, je moj cilj dosežen"

Na fotografiji je Vladimir Peterlin na invalidskem vozičku. Ob njem sedi pes vodnik, beli labradorec. Foto: Zavod VOZIM
Na fotografiji je Vladimir Peterlin na invalidskem vozičku. Ob njem sedi pes vodnik, beli labradorec. Foto: Zavod VOZIM

Danes Vladimir Peterlin kot ambasador Zavoda Vozim svojo zgodbo pripoveduje mladim. "Vsem rečem, naj se za volan nikoli ne usedejo pijani, prav tako naj se ne peljejo s prijateljem, ki je užival alkohol," je povedal Peterlin. Ali bi tudi sam ravnal drugače, če bi imel kot mlad priložnost govoriti z nekom, ki mu je vožnja pod vplivom alkohola tako drastično spremenila življenje, ne ve, je pa prepričan, da se vsaj nekaterih mladih njegova zgodba dotakne. "Če rešim eno življenje, je moj cilj dosežen, zagotovo pa se bo našel kdo, ki se bo požvižgal na to, kar se mi je zgodilo in bodo delali po svoje," je še prepričan Peterlin.

Statistika kaže, da od leta 2010 naprej mladi od 15. do 24. leta starosti delajo večji napredek pri zmanjševanju števila prometnih nesreč pod vplivom alkohola, če jih primerjamo z vozniki, starimi 25 let in več. "In glede na statistiko lahko sklepamo, da so mladi že vzpostavili drugačen, bolj zdrav odnos do pitja in vožnje, kar je zelo pohvalno. Res jim je mar za svoje vrstnike, predvsem da se ne usedejo za volan k vinjenemu vozniku. Zakaj nam, starejšim, ni mar in tega ne prakticiramo," pa se sprašuje direktor Zavoda VOZIM David Razboršek.

Ko ni poti nazaj

Danes 28-letna Manca, njeno ime je zaradi varovanja zasebnosti spremenjeno, je povedala, da so na začetku epidemije covida-19 s prijatelji popivali na vikendu. Šlo je za mladostniško veseljačenje, saj so bili vsi zaposleni in noben ni imel težav z alkoholizmom. Ob približno polnoči se je Manca odločila vrniti domov. Prijatelj in njegovo dekle pa sta dala idejo, da bi se proti manj kot kilometer
oddaljenemu cilju peljala na pokrovu motorja. Manca se temu ni upirala.

"Še en kilometer nisem prevozila in sem že trčila v ograjo," se je s solzami v očeh spominjala nesrečnega spleta alkohola in mladostne objestnosti. Po trku je splezala čez okno avtomobila in videla prijatelja ležati na tleh. Kljub hitremu posredovanju reševalcev je kasneje v bolnišnici od mame umrlega izvedela, da je takrat 25-letni fant v bolnišnici umrl.

Na sliki je razbit kozarec v katerem je alkoholna pijača. Ob njem pa ključi od avtomobila. Foto: Pixabay
Na sliki je razbit kozarec v katerem je alkoholna pijača. Ob njem pa ključi od avtomobila. Foto: Pixabay

Dogodek je Manco usodno zaznamoval: "V bistvu se mi je v minuti cel svet obrnil na glavo." Čez nekaj dni se je znova soočila z mamo umrlega in doživela krč ob spoznanju, da je storila napako, ki jo je nemogoče popraviti. Razumevanje in podpora mame umrlega sta jo prijetno presenetila. Tudi sicer ji je podpora najbližjih pomagala čez najtežje trenutke, ko je zaradi občutka krivde razmišljala celo o tem, da bi si vzela življenje. "Težko se je sprijazniti s tem, da karkoli naredim, njega ne bo več nazaj," je dejala.

V prazničnem času 30 odstotkov več pijanih voznikov

Da je v prazničnem času več voznikov, ki vozijo pod vplivom alkohola, so nam potrdili na Policiji. "V decembru so v zadnjih petih letih alkoholizirani udeleženci povzročili 167 prometnih nesreč leta 2017, 173 prometnih nesreč leta 2018, 165 prometnih nesreč leta 2019 in 175 nesreč lani. V času epidemije in ukrepov je bilo decembra 2020 število nesreč precej manjše, in sicer 65.

"Število prometnih nesreč se v decembru poveča, saj se v ostalih mesecih zgodi med 120 in 140 prometnih nesreč, ki jih povzročijo alkoholizirani udeleženci," je sporočila Maja Ciperle Adlešič s Policije. Ravno zato Policija v medijih in na družbenih omrežjih objavlja statistiko prometnih nesreč in posledic, ki jih povzročijo alkoholizirani udeleženci. "Prav tako redno objavljamo podatke in ugotovitve s poostrenih nadzorov po navedeni tematiki. Poleg tega sodelujemo z Ministrstvom za zdravje pa tudi drugimi deležniki, ki skozi svoje projekte opozarjajo o posledicah škodljive rabe alkohola," so še zapisali na Policiji.

Na fotografiji je policist, ki s pomočjo alkotesta preverja vsebnost alkohola v krvi pri vozniku. Foto: BoBo
Na fotografiji je policist, ki s pomočjo alkotesta preverja vsebnost alkohola v krvi pri vozniku. Foto: BoBo

Ni tabu poklicati taksi ali heroje v pižamah

Manca zaradi vožnje pod vplivom alkohola s hudim izidom prestaja zaporno kazen v Zavodu za prestajanje kazni zapora Ig. Z njeno zgodbo želi Agencija za varnost prometa opozoriti, da se lahko vožnja pod vplivom alkohola konča s smrtnim izidom in da osebe, ki takšno nesrečo povzročijo, nimajo možnosti popravnega izpita. Agencija za varnost prometa v sodelovanju z Zavodom za prestajanje kazni zapora Ig in upravo za izvrševanje kazenskih sankcij želi v teh prazničnih časih pozvati vse, naj v primeru, da nameravajo piti alkohol, načrtujejo, kako se bodo vrnili domov. "Ni tabu poklicati taksi ali naše heroje v pižamah," je pozvala vodja oddelka za vzgojo v Zavodu za prestajanje kazni zapora Ig Vesna Kopač. Izpostavila je še, da je Manca na prestajanje zaporne kazni prišla z izjemno hudimi občutki krivde. Žal pa je po besedah Kopačeve več takih, ki niso sposobni sprejeti odgovornosti za svoja dejanja in vztrajajo pri tem, da nimajo težav z alkoholom in drogami. Posnetek pogovora z Manco bodo predvajali na srednjih šolah, saj so mladi tisti, ki lahko ponotranjijo sporočilo, da alkohol in udeležba v prometu ne gresta skupaj, so napovedali na agenciji.

Na fotografiji je David Razboršek. Na invalidskem vozičku y dvignjenim palcem v ynak odobravanja, je pred avtomobilom na katerem je napis
Na fotografiji je David Razboršek. Na invalidskem vozičku y dvignjenim palcem v ynak odobravanja, je pred avtomobilom na katerem je napis "Heroji furajo v pižamah". Foto: Osebni arhiv

"Raje peš, samo ne pijan za volan"

Po dogodku je Manco presenetila tudi stopnja obsojanja od ljudi, ki jih je imela zelo rada. Z njimi je izgubila stik in ostala sama z najožjim družinskim krogom, partnerjem in najboljšo prijateljico. "Ko se človek sooča s svojo krivdo in trpljenjem, takrat ugotovi, kdo je pravi prijatelj," ob podobnih primerih ugotavlja Kopačeva. Pri tem žal opaža, da tisti, ki zanikajo svojo odgovornost, nimajo težav z ohranjanjem stikov z negativnimi ljudmi iz svojega življenja. Manca želi zato mlade in starejše ozaveščati o vožnji pod vplivom alkohola, da naj pred tem res dobro razmislijo, ali je vredno tako tvegati. Ne gre namreč za smrt ene osebe, temveč tudi za njene prijatelje, družino in sodelavce. "To je cela skupnost ljudi, ki trpi zaradi lahkomiselnosti ene osebe, ki je šla pijana v avto. Raje peš, samo ne pijan za volan," je dejala vidno pretresena. Policija pa dodaja, da so alkoholizirani udeleženci v enajstih mesecih letošnjega leta povzročili 119 prometnih nesreč s hudo telesno poškodbo, med katerimi so lahko udeleženci postali tudi invalidi.