Na fotografiji je Taja Papotnik na železniški postaji v Celju. Sedi na invalidskem vozičku, v ozadju je modro-bel vlak. Foto: MMC RTV SLO
Na fotografiji je Taja Papotnik na železniški postaji v Celju. Sedi na invalidskem vozičku, v ozadju je modro-bel vlak. Foto: MMC RTV SLO

Taja Papotnik je stara 20 let in ima cerebralno paralizo 5. stopnje. Za premikanje uporablja električni invalidski voziček. Živi v Vuzenici in se je v času božično-novoletnih praznikov z mamo in očetom odpravila z vlakom v Ljubljano. Kot nam je povedala njena mama Petra Papotnik, so se za potovanje z vlakom odločili zaradi oglasa Slovenskih železnic, v katerem zatrjujejo, da so njihovi vlaki dostopni vsem. "Žal pa se je izkazalo, da je oglas zavajajoč. Žal to ni potovanje za vsakogar," je povedala Petra Papotnik.

Pot so začeli v Celju, kjer so morali pri vstopu v vlak premagati eno stopnico. "Na srečo smo imeli ročni invalidski voziček, ki smo ga lahko dvignili. Če bi imeli električnega, bi se naša pot že v Celju končala," je pojasnila Petra Papotnik. Prestopiti so morali v Zidanem mostu, kjer perone loči 40 stopnic," je povedala Papotnik. A tudi tam so imeli nekaj sreče, saj je vlak, ki je nadaljeval vožnjo v Ljubljano, prišel na isti peron, kjer so izstopili. "Vlak z oznako ICS je imel tri ali štiri stopnice, zelo težko smo Tajo spravili notri, sprevodnik je moral pomagati. Notranjost vlaka je zelo ozka, med sedeži se z vozičkom ne da premikati, zato smo potovali v prostoru za potovalne kovčke. Tam smo bili 45 minut do Ljubljane," je opisala Vuzeničanka.

Po prihodu v Ljubljano pa znova težave. "Vlak je ustavil na 12. peronu, dvigalo, ki vodi v podhod ljubljanske železniške postaje, pa ni delovalo. Srečali smo delavca Slovenskih železnic, ki nam je pojasnil, da bi se za ureditev prevoza od 12. perona do izhoda morali najaviti 48 ur prej ," je povedala Petra Papotnik. Voziček so s pomočjo uslužbenca Slovenskih železnic odnesli po stopnicah, potem pa se je zapletlo še s sanitarijami. "Glavna železniška postaja sicer ima stranišče za invalide, vendar je zaklenjeno. Zato sem morala iti na navadno stranišče in voziček pustiti na hodniku, vrat ni bilo možno zapreti, zato nisem imela zasebnosti," je povedala Taja Papotnik. "Sicer je bilo na vratih obvestilo in telefonska številka, a moram poudariti, da je pri invalidih običajno tako, da ko jih tišči na stranišče, morajo iti takoj, ne pa čez pol ure, zato ta ureditev ni optimalna. Vsi bi morali imeti možnost iti na potrebo takrat, ko to začutijo, ne pa da kličejo in čakajo na nekoga, ki bo odklenil vrata," je kritična Petra Papotnik.

Na Slovenskih železnicah (SŽ) so se družini Papotnik opravičili in pojasnili, da je slovensko železniško omrežje v fazi velikih investicijskih del. "Država zadnja leta veliko vlaga v železniško infrastrukturo, v teku in v načrtu je veliko investicijskih del na infrastrukturi, tudi prenove železniških postaj, s katerimi bo dostop tudi za osebe z omejeno mobilnostjo veliko lažji. Nekatere postaje so že zgrajene oz. opremljene za lažji vstop potnikov z omejeno mobilnostjo, na drugih postajah in postajališčih pa potnikom pri dostopanju pomaga železniško osebje," so zapisali na Slovenskih železnicah. Na vprašanje, kdaj bodo osebe, ki uporabljajo invalidski voziček, lahko potovale brez 48-urne vnaprejšnje najave, pa so odgovorili, da v okviru trenutno razpoložljivih možnosti potnike z omejeno mobilnostjo usmerjajo k najavi potovanja 48 ur pred odhodom vlaka, da jim tako lahko omogočijo čim boljšo uporabniško izkušnjo. "Seveda se odzovemo glede na možnosti tudi kasneje ali v trenutku, ko potnik nenapovedano potuje, kot je tudi zapisala ga. Papotnik, da je imela izkušnjo, da ji je osebje pomagalo. A v tem primeru lahko na postajah in pri potovanju z vlakom pomagamo le v okviru tedaj razpoložljivih možnosti. Pomoč gibalno in senzorno oviranim osebam pri vstopanju in izstopanju z vlaka se izvaja vse dni v letu, 24 ur na dan. Po Sloveniji spremljevalci oseb na invalidskih vozičkih potujejo brezplačno," so pojasnili s SŽ.

Petra Papotnik se ob tem sprašuje, zakaj na voznem redu ne označijo vlakov, ki so primerni za osebe, ki uporabljajo invalidski voziček, saj bi bilo načrtovanje potovanja na ta način lažje. "Informacije glede prevoza oseb z omejeno mobilnostjo objavljamo na spletni strani potniski.sz.si/prevoz-oseb-z-omejeno-mobilnostjo, vsebina se optimizira glede na uporabniške izkušnje. Za več informacij smo potnikom na voljo na navedenih kontaktih, saj želimo ponuditi individualno obravnavo. Za potovanje z vlakom potrebuje potnik poleg dostopa do peronov hkrati tudi primeren vstop oz. dostop do garniture, ki pa je lahko različen glede na vlak, ki ga potnik izbere," ji odgovarjajo na SŽ.

Glede zaklenjenih sanitarij pa pri Slovenskih železnicah ne načrtujejo sprememb: "Invalidske sanitarije so na nekaterih železniških postajah zaklenjene iz razloga vandalizma. Na vratih invalidskih sanitarij je obvestilo in GSM številka varnostne službe SŽ - ŽIP, ki je na tem območju dežurna 24 ur na dan. Varnostniki imajo navodilo, da morajo v najkrajšem času sanitarije odpreti."

Do leta 2025 bo po zagotovilu SŽ po slovenskih tirih vozilo še 20 novih vlakov, ki bodo primerni za osebe, ki uporabljajo invalidski voziček. Najkasneje do konca leta 2025 pa bo morala država poskrbeti za dostopnost do železniških postaj in postajališč. V nasprotnem primeru bo kršila Zakon o izenačevanju možnosti invalidov, ki določa, da morajo biti vse stavbe v javni rabi do konca leta 2025 dostopne gibalno in senzorno oviranim osebam.