Klop je majhna žival. Rečemo mu zajedavec. Ima majhno glavo z nazobčanimi čeljustmi. Ima 4 pare nog. Foto: Pixabay
Klop je majhna žival. Rečemo mu zajedavec. Ima majhno glavo z nazobčanimi čeljustmi. Ima 4 pare nog. Foto: Pixabay

Kaj je klop?

Klopi živijo po vsem svetu.
Klopu rečemo tudi parazit.
Rečemo mu tudi zajedavec.

Parazit se hrani z drugimi živimi bitji.
Zaradi tega parazit živi na drugem živem bitju.

Kako se klop hrani?

Klopi se hranijo s krvjo.

Živalska in človeška kri privlači klope.

Klopi sesajo le majhne količine krvi.
Za ljudi to ne predstavlja problema.

Žal pa klop povzroča še druge težave.

Pri sesanju krvi lahko klopi prenašajo patogene

Patogeni so drobna bitja.
Na primer virusi ali bakterije.

Patogeni lahko v telesu povzročijo bolezen.

Zato je klop nevaren za ljudi in živali.

Klopi živijo od pomladi do jeseni.

Največ klopov je poleti.

Klopi živijo predvsem v gozdu in travi.

Klop na listu trave na travniku. Foto: MMC RTV SLO
Klop na listu trave na travniku. Foto: MMC RTV SLO

Katere bolezni prenašajo klopi?

Klopi prenašajo različne bolezni.

Najbolj pogosti bolezni sta:
- klopni meningoencefalitis in
- Lymska borelioza.

Klopni meningoencefalitis

Klopni meningoencefalitis lahko povzroči meningitis.

Meningitis je vnetje možganske ovojnice.
Možganska ovojnica varuje možgane.

Meningitis prizadene celo telo.
Lahko povzroči tudi paralizo.

Nekateri ljudje zaradi klopnega meningoencefalitisa tudi umrejo.

Zdravniki ne morejo pozdraviti klopnega meningitisa.
Zdravniki lahko zdravijo le simptome.
To pomeni,
da zdravijo samo posledice bolezni.

Proti klopnemu meningitisu se lahko cepimo.
Cepljenje nas lahko zaščiti.

Vendar se moramo cepiti, preden nas klop piči.
Ponavadi se cepimo pozimi.

Lymska borelioza

Klopi prenašajo tudi povzročitelje Lymske borelioze.
To so bakterije.
Bakterije so zelo majhni organizmi.

Znaki Lymske borelioze so zelo različni.
Na primer, ljudi bolijo sklepi.
Nekateri ljudje imajo težave s srcem.
Nekateri ljudje imajo težave z glavoboli.

Zdravniki lahko pozdravijo Lymsko boreliozo.
Zdravila, ki pomagajo, so antibiotiki.
Vendar proti Lymski boreliozi ni cepljenja.

Zato se moramo izogibati ugrizom klopov.

Rdeč kolobar, ki nastane na koži po ugrizu klopa. Foto: MMC RTV SLO
Rdeč kolobar, ki nastane na koži po ugrizu klopa. Foto: MMC RTV SLO

Kako se zaščitimo pred boleznimi, ki jih prenašajo klopi?

Ugriza klopa ne občutimo vedno.

Vendar ima lahko ugriz klopa resne posledice.

Ko smo v gozdu, ne smemo hoditi po visoki travi.
Ne dotikamo se grmov in majhnih dreves.
Klopi se skrivajo na listih.

Ko smo v gozdu, je dobro nositi oblačila z dolgimi rokavi in dolgimi hlačami.
Klop želi priti do kože.
Ko smo v gozdu, si nataknemo nogavice čez hlače.
Tako klopi ne morejo priti pod hlače.

Ko smo v gozdu, je dobro nositi oblačila svetle barve.
Tako lahko klopa hitreje opazimo in odstranimo.

Ko smo v gozdu, na kožo nanesemo sprej za odganjanje klopov.
Sprej nas za nekaj ur zaščiti pred ugrizi klopov.

Ko se vrnemo domov, natančno preiščemo svoje telo.
Če najdemo klopa, ga odstranimo.

Klopi se še posebej radi prisesajo na nekatere dele telesa.

Na primer:
- na trebuh,
- prsni koš,
- v mednožju,
- na zadnji strani kolena.

Če opazite klopa na svojem telesu,
ga morate čimprej odstraniti!

Kako odstraniti klopa?

O tem vprašanju boste dobili zelo različne nasvete.

Nekateri pravijo:
zažgite klopa.

Drugi ljudje pravijo:
nakapajte malo olja na klopa.

Vendar ta nasveta nista dobra.

Za odstranjevanje klopov je pomembno pravo orodje.

Klopa lahko odstranimo s pinceto.
Če nimamo pincete,
ga lahko odstranimo tudi s prsti.

Klopa primemo čim bližje mestu ugriza.

Klopa počasi izvlečemo.

Klopa ne smemo odstraniti z močnim trzajem,
saj lahko ostane v koži.

Ne smemo pritiskati na klopov zadek.
Če pritisnemo na klopov zadek,
lahko iz njega steče tekočina.

V tej tekočini so patogeni, ki povzročijo bolezni.

Klop na človeški koži. Foto: EPA
Klop na človeški koži. Foto: EPA

Na kaj paziti, ko odstranimo klopa?

Ko odstranimo klopa,
moramo opazovati mesto ugriza.

Če na mestu ugriza opazimo rdečico, ki se širi,
moramo poklicati zdravnika.

K zdravniku moramo tudi,
če koža na mestu ugriza nabrekne ali postane vroča.

Kako ubijemo klopa?

Klopa zmečkamo ali zdrobimo.

Klopa ne smemo zdrobiti s prsti.

Uporabimo lahko trden predmet.
Na primer kozarec.
Prej klopa zavijemo v papir.
Potem na klopa pritisnemo s kozarcem.

Tako ne pridemo v stik s klopom.

Klopa ne vržemo v stranišče,
saj lahko klopi v vodi živijo dolgo časa.

Zmečkanega klopa vržemo v smeti.