V vzvratnem ogledalu v avtomobilu je odsev Matejevega obraza. Matej je glavni protagonist dokumentarnega filma Družina. Foto: SFC
V vzvratnem ogledalu v avtomobilu je odsev Matejevega obraza. Matej je glavni protagonist dokumentarnega filma Družina. Foto: SFC

Osrednji protagonist dokumentarnega filma Družina je Matej, ki odrašča v družini oseb s posebnimi potrebami v obrobni vasici obrobne dežele, a je sam povsem drugačen – tako od drugačnosti kot od normalnosti. Režiser pravi, da je nekako dvojno drugačen. Usoda ga dohiti, ko z dekletom dobita hčerko in njuna zveza kmalu zatem razpade. Vname se boj za skrbništvo, vse dokler se Matej ne odloči za radikalen izhod iz začaranega kroga, tako družinskega kot življenjskega. Film zajema obdobje deset let življenja Mateja in njegove družine.

Fotografija je iz filma Družina. Na njej je Matej s svojo hčerkico. Foto: Kinodvor
Fotografija je iz filma Družina. Na njej je Matej s svojo hčerkico. Foto: Kinodvor

»Scenarij je napisalo življenje samo.«

Režiser Rok Biček meni, da bi moral dokumentarni film prikazati dejstva, ki odsevajo našo družbo, tako da ne manipulira niti z nastopajočimi niti z gledalcem. »Najmočnejše je zavedanje, ob katerem spoznamo, da so se dogodki, ki jih opazujemo z varnega sedeža kinodvorane, resnično nekomu zgodili. In ta posameznik, tako podoben nam samim, se mora z njimi sprijazniti. Doživljanje sveta prikazujem v svoji poetiki s pripovedovanjem zgodbe, ki se ne trudi izogniti problematičnim temam. Sočasno pa je zraven še čustvena zgodba, ki zaobjema večni koncept staranja in življenja na splošno,« je v enem od intervjujev ob prvih projekcijah filma razmišljal Biček. Film je nastajal brez scenarija in ne želi slediti senzacijam, temveč občutkom.

»Lahko bi rekel, da je samo življenje napisalo scenarij, ki si ga sam nikdar ne bi mogel zamisliti. Svoje delo vidim predvsem v rahločutnem povezovanju teh situacij v krhko in hkrati čustveno močno celoto. Skušal sem predvideti sosledje dogodkov in se nanje fleksibilno odzvati; stremel sem k temu, da se moja prisotnost in vpliv čutita v kar najmanjšem obsegu,« je še dejal režiser.

Rok Biček. Foto: Slovenski filmski center
Rok Biček. Foto: Slovenski filmski center

Portret režiserja Roka Bička

Rok Biček, rojen leta 1985 v Novem mestu, je na ljubljanski AGRFT diplomiral iz filmske in televizijske režije. Med študijem je posnel kratki dokumentarni film Družina, iz katerega je pozneje nastal istoimenski celovečerec. Mednarodno se je uveljavil s celovečernim prvencem Razredni sovražnik, ki je osvojil nagrado FEDEORA na Mednarodnem tednu kritike v Benetkah ter osem nagrad na Festivalu slovenskega filma v Portorož. Družina je Bičkov drugi celovečerec.

Na fotografiji sta režiser Rok Biček in protagonist filma Družina Matej na predstavitvi v Portorožu. Foto: MMC RTV SLO
Na fotografiji sta režiser Rok Biček in protagonist filma Družina Matej na predstavitvi v Portorožu. Foto: MMC RTV SLO

Kritiki o celovečernem dokumentarnem filmu Družina

»Dokumentarec, katerega pogled je ravno tako neolepšan, kot je nezloščena njegova fotografija, prepriča z odločitvijo, da se odreče poenostavljanju nekega zelo zapletenega življenja. /…/ Namesto da bi zlezel v mladeničevo glavo, se režiser spoji z njegovim okoljem in rezultat nas v enaki meri navduši in vznemiri.« Jay Weissberg, Variety

»Kljub poznavanju in občudovanju dela Roka Bička me je dokumentarec Družina spravil v stanje osuplosti, da je mogoč po sto in nekaj letih filmske zgodovine tak, še neviden zarez v občutljivo človeško intimo. Da lahko kamera posname tako humano resničen in šokantno pretresljiv dokument. Da se v montažno domišljeni sopostavitvi izjemno posebnega in prepoznavno občega, patološkega in presežnega pričevanje sestavi v filmski organizem, ki predstavlja kakovostni unikum v svetovnem merilu. Chapeau!« Gorazd Trušnovec, MMC RTVO SLO

»Družina je s svojim neizprosno iskrenim prikazom življenja na socialnem in kulturnem robu Slovenije prepričljivo pokazala, da se širši družbeni problemi na koncu vedno lomijo na konkretnih posameznikih. Film je še zlasti prepričljiv, ker njegov režiser posnetega gradiva ni zvezal v lahko razumljivo pripoved, ki bi gledalcem ponujala preprosto interpretacijo dogajanja. Za film je namreč značilna kompleksna dramaturška in časovno-prostorska struktura, ki nas sili, da si dogajanje osmislimo sami, s tem pa ostajamo aktivni gledalci, ki ne sprejemamo vsega, kar nam ponujajo čedalje bolj populistično usmerjeni množični mediji,« pa so zapisali v utemeljitvi podelitve nagrade vesna za najboljši celovečerec 20. Festivala slovenskega filma v Portorožu.

Več o filmu lahko preberete v članku:
http://www.rtvslo.si/kultura/film/rok-bicek-o-druzini-resnica-ki-jo-oklestis-ali-pokazes-skozi-filter-ni-vec-resnica/432649 x