Stavba Muzeja norosti. Notranje dvorišče mogoče stavbe z velikimi zaokroženimi okni. Foto: Amir Muratović
Stavba Muzeja norosti. Notranje dvorišče mogoče stavbe z velikimi zaokroženimi okni. Foto: Amir Muratović

Na pol poti med Dunajem in Trstom je kraj, ki je z nenavadnimi zgodbami pritegnil etnologe, literate in glasbene skupine. Pod gradom teče Mura, ki ločuje pokrajini, je obenem meja med narodoma in jezikovna meja. Meje si postavljamo tudi sami: med »normalnimi« in drugimi, ki so jim prilepili nalepko »norosti«, »motenosti«, »defektnosti«, »neprilagojenosti«.

Po drugi svetovni vojni je bil v gradu Dom onemoglih, nato Dom za duševno defektne. Ko so enoto Socialno varstvenega zavoda Hrastovec leta 2004 zaprli, oskrbovance pa preselili, je nastala tišina. Sosedje so se začeli zavedati, da so zgodbe gradu, usode varovancev, pripovedi zaposlenih, medicinska oprema ter osebni predmeti, ki so ostali v gradu, pomembna, čeprav težka dediščina. Posamezniki z obeh strani meje iz Zavoda Muzej norosti opozarjajo na nedopustnost obstoja totalnih institucij. Naša država je med najbolj institucionaliziranimi državami na svetu, v velikih socialnovarstvenih zavodih prebiva 4000 ljudi.

Ti kraji so mitološki kraj slovenske literature. V noveli Smrt pri Mariji Snežni je Drago Jančar osrednji lik povzel po ruskem zdravniku Sergeju Kapralovu, ki se je med obema vojnama naselil v gradu Novi Kinek na Tratah. Tone Partljič v dveh romanih, Grob pri Mariji Snežni in Pri Mariji Snežni zvoni, pronicljivo riše te kraje skozi različne države in režime. Na Tratah je rojen pesnik in igralec Tone Kuntner, tu je odraščal Zlatko Zajc. V študiji Trate vaše in naše mladosti antropologa Rajka Muršiča osrednje mesto zavzema Mladinski klub Trate, Disco Fotogrupe M. je veljal za najboljši alternativni rock klub v Jugoslaviji.

Trate so bile v vseh obdobjih odprte do drugačnih in svobodomiselnih. In to je nit, ki povezuje te le navidezno različne pripovedi.

Za dokumentarni film Muzej norosti je scenarij napisal Amir Muratović, ki je film tudi režiral in montiral. Glasbeno spremljavo pa sta prispevala Ana Kravanja in Samo Kutin.

Zvočni opis je pripravila in interpretirala Maja Šumej.

Vabljeni k ogledu v sredo, 7. aprila, ob 17.55 na TV SLO 2.

Pozneje bo oddaja na voljo za ogled na spletni strani dostopno.si v rubriki ZVOČNI OPIS.