Avtor Ryan Truesdell si je s projektom Gil Evans Project prislužil tri nominacije za nagrado grammy, eno pa je tudi prejel. Foto: osebni arhiv Foto:
Avtor Ryan Truesdell si je s projektom Gil Evans Project prislužil tri nominacije za nagrado grammy, eno pa je tudi prejel. Foto: osebni arhiv Foto:
Gil Evans zagotovo sodi med največje jazzovske skladatelje in aranžerje minulega stoletja, o čemer priča tudi njegovo sodelovanje z Milesom Davisom pri vsaj treh legendarnih albumih – Miles Ahead, Porgy and Bess ter Sketches of Spain. Foto: osebni arhiv
Gil Evans zagotovo sodi med največje jazzovske skladatelje in aranžerje minulega stoletja, o čemer priča tudi njegovo sodelovanje z Milesom Davisom pri vsaj treh legendarnih albumih – Miles Ahead, Porgy and Bess ter Sketches of Spain. Foto: osebni arhiv

Skladatelj in producent Ryan Truesdell se je pred leti zakopal v rokopise kanadskega pianista in skladatelja Gila Evansa z željo predstaviti javnosti njegove izvirne zapise. Prav pri iskanju originalnih partitur pa je Truesdell nepričakovano našel več kot 50 še nikoli izvedenih Evansovih skladb in aranžmajev. »Ko sem naletel na te zapise, se mi je zdelo povsem nedopustno, da jih prepustim pozabi. Gre za krasno glasbo, ki sem jo enostavno moral predstaviti javnosti,« pravi Ryan Truesdell.

Najdba in začetek projekta segajo v leto 2012 in sovpadajo s 100-letnico rojstva Gila Evansa. Truesdell ob tem poudarja, da si ni mogel zamisliti lepše priložnosti in načina za obeležitev jubileja in predstavitev dela tega zanimivega kanadskega skladatelja in pianista. Ob 100-letnici njegovega rojstva je Truesdell izdal album Centennial – Newly Discovered Works of Gil Evans, ki vsebuje deset teh najdenih skladb.

Avtor Ryan Truesdell si je z omenjenim albumom prislužil tri nominacije za nagrado grammy, eno pa tudi dobil, prejel pa je tudi dve nagradi mednarodnega združenja novinarjev - za najboljši album leta ter za najboljšo veliko zasedbo. Ob tem velja poudariti, da ima Ryan Truesdell edini dovoljenje zastopnikov za delo z Evansovimi aranžmaji in skladbami. Med drugim ima na voljo dela iz Porgy & Bess, Out of the Cool, Individualism, Old Bottle New Wine, Miles Ahead ter repertoar iz obdobja s Thornhillovim orkestrom. Z Big Bandom RTV Slovenija bo Ryan Truesdell konec aprila v Cankarjevem domu predstavil prav ta del Evansove zapuščine.

Ryan Truesdell je končal magisterij jazzovske kompozicije, kot skladatelj in aranžer pa se loteva raznolikih projektov. Je tudi notograf, sodeloval je z Jimom Hallom in Bobom Brookmeyerjem, še vedno pa sodeluje z Mario Schneider, Geoffreyjem Keezerjem in Luciano Souza. Kot producent je sodeloval pri plošči Marie Schneider z naslovom Concert in the Garden, ki je bila nagrajena z grammyjem, pa tudi pri njeni plošči Sky Blue, ki si je prislužila naziv jazzovski album leta po izboru novinarjev Village Voicea ter dve nominaciji za nagrado grammy (v kategoriji za najboljšo instrumentalno skladbo je tudi zmagala). Največ časa Ryan Truesdell posveča projektu Gil Evans Project, v okviru katerega je prav nedavno izšla tudi že druga zgoščenka - Lines of Color.

Gil Evans zagotovo sodi med največje jazzovske skladatelje in aranžerje minulega stoletja. O tem priča tudi njegovo sodelovanje z Milesom Davisom pri vsaj treh albumih (bilo jih je seveda še več) – Miles Ahead, Porgy and Bess ter Sketches of Spain. Za slednjega si je prislužil tudi nagrado grammy za najboljšo jazzovsko kompozicijo. Njegova glasbena kariera je bila izjemna. Njegovi aranžmaji za večje zasedbe pričajo o izjemnem obvladovanju banda z bogato polifonsko teksturo in za tisti čas napredno harmonijo, ki je še danes vredna občudovanja. Že konec 40. let je sodeloval z orkestrom Clauda Thornhilla ter z dodajanjem rogov in tube razširil zasedbo, značilno za klasični big band. V 60. letih je zasedbo dopolnil še z električnimi glasbili (električni klavir, baskitara in druga) ter vse več prostora v svojih kompozicijah prepuščal improvizaciji. Čeprav je na začetku svojega ustvarjanja delno sledil zgledom Duka Ellingtona, je kasneje v karieri izoblikoval popolnoma svojevrsten slog pisanja z bogato, pa vendar tonalno zasidrano kromatiko. Prav zato njegove kompozicije glasbenikom ponujajo tudi ogromno možnosti za osebno izpoved.

Big Band RTV Slovenija deluje nepretrgano že od leta 1945. Najprej se je imenoval Plesni orkester Radia Ljubljana, pozneje Big Band RTV Ljubljana, po osamosvojitvi Slovenije pa se je preimenoval v Big Band RTV Slovenija. Za začetek njegovega delovanja ima največje zasluge dirigent in skladatelj Bojan Adamič, leta 1961 pa je prijel za dirigentsko palico mladi Jože Privšek in Plesni orkester Radia Ljubljana popeljal v najvišji kakovostni razred. Umetniško je orkester v letih od 2002 do 2013 vodil Hugo Šekoranja, sicer njegov dolgoletni saksofonist. Big Band RTV Slovenija ima od leta 2014 kolektivno umetniško vodstvo, ki ga sestavljajo glasbeniki orkestra Adam Klemm, Aleš Suša in Blaž Trček. Z Big Bandom RTV Slovenija je nastopila že vrsta vodilnih tujih jazzovskih dirigentov in solistov, med drugim Peter Herbolzheimer, Mercer Ellington, Maria Schneider, Michael Abene, Bob Mintzer, Lars Moller, Rob McConnell, Diane Schuur, Nancy Marano, Bobby Shew, Peter Erskine, Ronnie Cuber, Paquito D'Rivera, Mike Stern, Joe Lovano, Ernie Watts, Patti Austin, Kurt Elling in Nicholas Payton.