Reševalni prevoz, ki ni nujen, lahko pacienta močno udari po žepu. Foto:
Reševalni prevoz, ki ni nujen, lahko pacienta močno udari po žepu. Foto:

Odločitev je pacientko močno udarila po žepu, saj je morala za večkratni prevoz iz Ljubljane do Slovenj Gradca plačati sama. Račun za nenujne reševalne prevoze s spremstvom na operacijo in preglede je znašal več kot 1000 evrov. Ob tem se upravičeno sprašuje, ali ne bi bilo potrebno omejitev pri nenujnih prevozih vendarle postaviti bolj življenjsko.

S taksijem iz Maribora na koronografijo v Izolo

80-letnega Mariborčana je lečeča kardiologinja zaradi nujne operacije na srcu napotila na pregled v izolski Medicor. Na diagnostiko srca bi moral v Mariboru namreč čakati 1073 dni, v Izoli je prišel na vrsto takoj. Ko mu je zdravnica pojasnila, da mi prevoz z reševalnim vozilom pripada le do najbližje zdravstvene ustanove in bo torej moral stroške prevoza do Izole kriti sam, je iskal alternative, saj bi ga pot z reševalnim vozilom stala okoli 480 evrov. Naposled se je v Izolo odpeljal s taksijem, za kar so odšteli 150 evrov. "Bili smo zelo zadovoljni, ker so zadevo vzeli zelo resno. Moj oče je bil namreč takrat v zelo slabem stanju z neprepoznano okvaro možganov in če kdaj, potem je takrat potreboval prevoz z rešilnim avtomobilom," pripoveduje pacientova hči.

ZZZS: Treba je skrajšati čakalne vrste

Pravila določajo, da zdravstvena blagajna strošek reševalnega prevoza pokrije le do najbližje zdravstvene ustanove. Če torej pacient iz Idrije potrebuje pregled pri kardiologu, lahko računa na brezplačen prevoz do Ljubljane. Če bi se želel odpraviti v Izolo, ker je tam čakalna doba bistveno krajša, bi moral strošek prevoza kriti sam. Vera Rupnik, vodja oddelka za obvezno zdravstveno zavarovanje na območni enoti ZZZS Ljubljana je primera obeh pacientov komentirala z besedami, da se "napori usmerjajo v to, da se skrajšajo čakalne dobe. Zaenkrat se glede pravice do reševalnega prevoza do bolj oddaljenih izvajalcev ne razmišlja". A dejstvo je, da pacienti že s tem, ko sami preverjajo čakalne vrste in se odločajo za pregled tam, kjer bodo obravnavani prej, prispevajo h krajšanju čakalnih vrst.

Bolniki na prevoz čakajo tudi ves dan

Številni ledvični bolniki, ki jim Zdravstvena zavarovalnica zaradi bolezni krije stroške prevoza na dializo, se pritožujejo, da prevoz, ki bi praviloma trajal eno uro, traja tudi do štirikrat dlje. Prevoznik namreč zato, da si zniža stroške, na poti pobira bolnike iz različnih krajev. Potni nalog za prevoz na in z dialize izda zdravnik za vsakega bolnika posebej, kljub temu pa prevoznik, ne glede na to, da je prepeljal več bolnikov hkrati in na ta način prihranil precej kilometrov, zavarovalnici zaračuna vožnjo za vsakega posebej. "Človek bi pričakoval, da bo vsak bolnik šel s svojim prevoznikom. Temu ni vedno tako, bi pa na ta način bolnikom bistveno olajšali potovanja in povečali komfort," pravi nefrolog, dr. Rafael Ponikvar.

Brezplačno reševanje v gorah prevelik luksuz?

Na drugi strani je Slovenija ena redkih evropskih držav, ki tako domačim kot tujim državljanom, ki prihajajo iz držav Evropske unije, v celoti krije stroške reševanja v primeru nesreč v gorah. Teh je vse več: Gorska reševalna zveza je letos zabeležila že 441 nesreč, kar je šest več kot lani. Kot nam je povedal Matjaž Šerkezi iz Gorske reševalne zveze Slovenije, je v večini drugih držav tovrstno reševanje plačljivo. "To problematiko bo morala reševati država. Po vsej verjetnosti pa bi kakšno reševanje, kakšen prevoz, bil manj, če bi morali posamezniki vsako posamezno reševanje plačevati," dodaja Šerkezi. Reševanje v gorah in na smučiščih lahko v Sloveniji fizičnim osebam zaračunamo le v primeru, da je nesreča posledica malomarnosti. Ministrstvi za obrambo in notranje zadeve sta v zadnjih desetih letih reševanje s helikopterji skupaj zaračunali 53 fizičnim osebam, njuni helikopterji pa so prepeljali več tisoč ponesrečencev.

V oddaji Posebna ponudba, ki bo na sporedu v torek, 15. novembra 2016 ob 17:25 na 1. Programu Televizije Slovenija, bodo pod drobnogled vzeli reševalne prevoze. Področje je pri nas razmeroma dobro urejeno, zdravstvena zavarovalnica krije velik del prevozov. A vseeno prihaja do anomalij, ki lahko bolnikom močno zagrenijo življenje in jih udarijo po žepu. Do zapletov prihaja predvsem zaradi dolgih čakalnih dob. Kje so rešitve?